وقتی گرانی سبد خرید مردم را تغییر میدهد
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، گرانیهای یك سال اخیر، سبد خرید بیشتر مردم را نسبت به سالهای قبل دگرگون كرده است. در سالهای قبل، مردم قدرت خرید بالاتری داشتند و علاوه بر كالاهای اساسی و مواد غذایی، بخشی از درآمد خود را صرف تهیه كالاهای مصرفی همچون پوشاك، لوازم خانگی و لوازم بهداشتی میكردند؛ اما در شرایط فعلی بیشتر افراد جامعه فقط در حد خرید مایحتاج ضروری امكان خرید دارند. به همین دلیل بسیاری از بازارها همچون لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و پوشاك نسبت به سالهای قبل، دچار ركود شدهاند. تداوم وضعیت ركود فعلی موجب نگرانی بازاریان، خالی شدن بسیاری از مغازهها و پاساژها، كاهش حجم مبادلات تجاری و بیانگیزگی شغلی برخی صنفها همچون لوازم خانگی، پارچه، طلافروشان، رستورانها و... شده است. امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای كشور هم اخیرا خبر داده با توجه به مشكلات اقتصادی، اغلب مردم خرید كالاهای غیرضروری را حذف كردهاند و بیشتر اقدام به خرید كالاهای اساسی میكنند كه براین اساس سهم خرید كالاهای اساسی در فروشگاههای زنجیرهای از 30 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.
هجوم مردم به سمساریها برای خرید وسایل برقی
به گفته فعالان صنف لوازم برقی، به علت گرانی لوازم خانگی، بسیاری از افراد جامعه از خیر خرید لوازم خانگی نو گذشتهاند. از سوی دیگر، سمساریها از هجوم مردم برای خرید لوازم خانگی دستدوم خبر میدهند.
هومن حیدرآقا، نایبرئیس اتحادیه صنف سمساران در خصوص بازار فروش سمسارها گفت: چون قدرت خرید مردم بسیار كاهشیافته و از طرف دیگر واردات لوازم برقی كاهشیافته و محصولات داخلی گران شده است بیشتر مردم به سمساریها برای تهیه وسایل برقی هجوم میآورند، اما در سایر بخشها چون قیمت كالاهای دستدوم افزایش یافته، در زمینه فروش با افزایش كمتری روبهرو بودهایم.
دكتر حبیبا... انصاری، دبیركل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم گفت: ركود تولید در ششماهه ابتدایی سال گذشته و افزایش بیرویه قیمتها در سال 97 باعث شد قدرت خرید مردم بسیار كاهش یابد و به دلیل كمبود تقاضا کاهش تولید اتفاق بیفتد. انصاری با اشاره به اینكه بازار از عرضه و تقاضا تشكیل میشود، ادامه داد: زمانی هم كه تولید و عرضه از سر گرفته شد قدرت خرید مردم آنقدر پایین آمده بود كه برخی عرضهكنندگان محصولات با كمتر از یك درصد سود كار کرده یا در نقطه سر به سر محصولات شان را عرضه میكنند تا سرمایه در گردش كافی در اختیار داشته باشند.
كسادی بازار مبلمان
مبلمان، دیگر كالایی است كه در شرایط اقتصادی فعلی با كاهش شدید تقاضا مواجه شده است. عبدالحسین عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان از كسادی بازار مبلمان خبر داد و افزود: این صنعت به علت كمبود مواد اولیه در وضع مناسبی قرار ندارد و گردش مالی افراد فعال در این صنف به كمترین میزان ممكن رسیده است.
وی سهم بازار مبل را در میزان اشتغالزایی كل كشور 5/8 درصد اعلام كرد و گفت: به علت كاهش قدرت خرید مردم و كمبود نقدینگی كسبه و تولیدكنندگان، قیمتها ثابت مانده است.
نقره بهجای طلا
با افزایش چند برابری قیمت طلا در دو سال اخیر، بسیاری از افراد كه به مناسبتهای مختلف مجبور به تهیه طلا و جواهر بودند، این روزها مجبورند به خرید نقره اكتفا كنند. با گرانی و كساد شدن بازار طلا و سكه، اقبال عمومی نسبت به خرید زیورآلات نقره افزایش یافته و معامله در این حوزه از طلا سبقتگرفته و موجب شده است نقرهسازان بازار طلا را به دست گیرند.
گفته میشود از ابتدای امسال به دلیل تداوم ركود در بازار سكه و طلا، بسیاری از طلافروشان در شهرهای مختلف كشور جواز كسب خود را باطل كردند.
آیت محمد ولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: به طور میانگین مردم برای خرید در صنوف دیگر 30 درصد قدرت خریدشان را از دست دادند اما در بازار طلا بیش از 70 درصد قدرت خرید مردم از دست رفته است.
محمد ولی با بیان این که قدرت تصمیم گیری در سال گذشته وجود نداشت تصریح کرد: سال 97 نسبت به سال 96 بیش از 75 درصد کاهش فروش اتفاق افتاد و همه این موارد به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بود. در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته نیز کاهش قدرت خرید حدود 70 درصدی را شاهد هستیم.
گوشت قرمز هم لوكس شد
قیمت گوشت گوسفند و گوساله در یك سال و نیم اخیر حدوداً سه برابر شده و كار بهجایی رسیده كه بسیاری از اقشار، عطای خرید گوشت قرمز را به لقایش بخشیدهاند.
قصابیها میگویند فروش روزانهشان نسبت به سالهای گذشته كمتر از نصف شده و كاهش قدرت خرید مردم بهدلیل افزایش قیمت گوشت قرمز ركود و كسادی بازار را بهدنبال داشته است و برخی قصابیها هم كارشان را تعطیل كردهاند.
در این میان مردم از لحاظ قیمت و كیفیت از گوشتهای وارداتی استقبال نمیكنند، زیرا كیفیت آن با كیفیت گوشت درجه 2 و 3 داخل كشور تفاوتی ندارد.
خرید خودروی نو به خاطرهها پیوست
تا دو سال قبل، اقشار متوسط جامعه با کنار گذاشتن 20 میلیون تومان میتوانستند یک پراید صفر بخرند. با ارقام بین 10 تا 20 میلیون تومان هم میشد تیبا، سمند یا پژوی دست دوم سالم تهیه کرد. اما از سال گذشته که قیمت خودروها دو تا سه برابر شد، برای خرید ارزانترین خودروی صفر که پراید است، حداقل باید 45 میلیون تومان پول داشت که اکثر جامعه از عهده آن برنمیآیند. خرید خودروهای صفر ایرانخودرو هم حداقل 80 میلیون تومان نیاز دارد. بازار خودروهای دست دوم هم به همین منوال است به طوری که پراید دست دوم سالم بالای 35 میلیون تومان نیاز دارد. با این وضعیت، دیگر خرید خودرو از سبد اکثر مردم کنار گذاشته شده است.
كاهش فروش پوشاك
فعالان صنف فروشندگان لباس میگویند در یك سال اخیر بازارشان به شدت راكد شده است، این ركود بهخصوص در لباسهای مجلسی شدیدتر شده زیرا مردم دیگر پولی برای خرید این نوع لباسها ندارند.
مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدكنندگان پوشاك تهران درخصوص وضعیت صنف پوشاك گفت: پوشاك از سال گذشته متناسب با نرخ ارز افزایش قیمت داشته، از طرف دیگر با موج گرانی در سایر كالاهای اساسی شاهد این امر بودیم كه میزان فروش پوشاك با افت محسوسی روبهرو شده زیرا توان خرید مردم كمتر شده است.
منبع:جامجم
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/