دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1398 - 10:39
معاون امداد و نجات آذربایجان غربی:

خشکی زمین سبب جاری شدن سیل در سلماس شده است

معاون امداد و نجات استان آذربایجان غربی گفت: سیل دو روز گذشته که 10 روستا را در سلماس درگیر‌ کرد، به دلیل خشکی زمین و چرای بی‌رویه دام به وقوع پیوسته است.
کد خبر : 408853
156492183.jpg

رضا مسافر در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: باران 10 دقیقه‌ای که دو روز پیش در سلماس واقع در استان آذربایجان غربی رخ داد، 10 روستا را دچار آب‌گرفتگی کرد.


وی با اشاره به علت وقوع این حادثه گفت: در این منطقه چرای دام زیاد انجام‌ شده و شیب زمین زیاد است همچنین از آنجاکه تابش آفتاب زمین منطقه را خشک کرده است آب به زمین نفوذ پیدا نکرده و جاری می‌شود.


معاون امداد و نجات استان آذربایجان غربی اضافه کرد: 10 دقیقه باران رگباری در این منطقه آب را به سمت پایین‌دست ارتفاعات شهرستان روانه کرد و ازآنجاکه یکی از پل‌هایی که به‌عنوان راه اتصالی بین روستاها است، از مصالح  طبیعی ساخته‌شده و نتوانسته حجم آب را نگه دارد، زیرا بارش‌ها در سال‌های اخیر در این منطقه کم بوده و دبی آب در این منطقه کاهش پیدا کرده بود. 


مسافر در ادامه تصریح کرد: بیشتر خانه‌هایی که در این حادثه آسیب دیدند در بستر رودخانه قرار داشته‌اند و در سیل کوتاهی که در این منطقه رخ داد 36 منزل مسکونی  آسیب  دیده که سه خانه به‌صورت کامل تخریب‌شده است.


وی اضافه کرد:‌ این حادثه دو مصدوم داشت که هر دو مصدوم در آب سقوط کرده‌اند و به دلیل شکستگی دست‌وپا و آسیب به قفسه سینه به بیمارستان خاتم‌الانبیاء سلماس منتقل شدند.


معاون امداد و نجات استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: روستای دیرعلی بیشترین آسیب را در این حادثه دید اما با این‌وجود روستاهای پیکاچیک، سیلاب، سرای‌ملک، هدر، مغانجوق، وردان، صدقیان، حبشی و قزلجه نیز تحت تأثیر سیل قرار گرفتند.


مسافر خاطرنشان کرد:‌ تیم پشتیبان واکنش سریع از ستاد و تیم پشتیبان از نقده برای انتقال تجهیزات و اقلام تخصصی سیلاب برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و آغاز عملیات تخلیه احتمالی آب از منازل مسکونی و برآورد نیازهای منازل سیل‌زده وارد عمل شدند.


وی اضافه کرد: در همان ساعات اولیه وقوع سیل 8 دستگاه چادر برای اسکان روستاییانی که خانه‌های خود را ازدست‌داده بودند وارد عمل شده و غذای گرم برای 72 ساعت در بین سیل‌زدگان توزیع شد.


معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان آذربایجان غربی از انتقال 18 دستگاه خودروی امدادی به این منطقه خبر داد و افزود:‌ کمک‌رسانی از ساعات اولیه این حادثه صورت گرفته است و در حال حاضر وضعیت به حالت عادی برگشته و مورد خاصی در منطقه وجود ندارد.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته