دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1394 - 17:16
معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد:

58 درصد از سالمندان تحت پوشش تنها زندگی می‌کنند

معاون سلامت و حمایت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه 58 درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد به تنهایی زندگی می‌کنند، گفت: این تنهایی موجب ایجاد مشکلاتی برای این افراد شده است که این نهاد برای برون رفت از این مشکل طرح ازدواج سالمندی را پیگیری می‌کند.
کد خبر : 40874

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌ محمد ذوالفقاری در آستانه روز جهانی سالمندان در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه پرداختن به مباحث سالمندی مربوط به یک روز خاص نیست، گفت: با توجه به افزایش تعداد جمعیت سالمندی در کشور باید بتوانیم دغدغه‌های سالمندان و مشکلاتشان را شناسایی و برررسی کنیم و برای آنها راهکارهایی را ارائه دهیم.


وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از شش میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور زندگی می‌کنند، اظهار کرد: اکنون 25 درصد از جمعیت سالمند کشور تحت پوشش خدمات کمیته امداد هستند که درواقع جمعیت سالمندان فقیر و نیازمند کشور را شامل می‌شوند.


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه سالمندان تحت پوشش کمیته امداد بیشتر در مناطق محروم و فقیرنشین کشور ساکن هستند، افزود: این افراد علاوه بر مشکلات سالمندی با مشکلاتی همچون فقر، محرومیت و عدم دسترسی به منابع رو به رو هستند.


ذوالفقاری با اشاره به اینکه متاسفانه 58 درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد به تنهایی زندگی می‌کنند، گفت: این تنهایی موجب ایجاد مشکلاتی برای این افراد شده است که این نهاد برای برون رفت از این مشکل طرح ازدواج سالمندی را مطرح و پیگیری می‌کند.


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه 63 درصد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد روستایی و 37 درصد آنان شهری هستند، افزود: 60 درصد سالمندان تحت پوشش را زنان سرپرست خانوار شامل می‌شوند.


ذوالفقاری در ادامه به سالمندانی که زمین‌گیر و به مراقبت بیشتری نیاز دارند اشاره و تصریح کرد: در بین سالمندان تحت پوشش کمیته امداد 41 هزار سالمند زمین‌گیر وجود دارد که این نهاد بسته‌های حمایتی امداد در قالب هزینه‌های نگهداری در منزل را به آنها ارائه می‌کند.


وی یکی از مشکلات سالمندان را حفظ عزت و منزلت آنان عنوان کرد و افزود: اکنون سالمندان دارای فرزند به دلیل مشکلاتی همچون کمبود وقت و عدم فرصت کافی اعتنای لازم را به والدین خود نداشته و این مسئله تکریم آنان را خدشه‌دار می‌کند که در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی اصحاب رسانه است.


ذوالفقاری در ادامه به استقلال مالی سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: بسته‌های معیشتی کمیته امداد در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد، اما این بسته‌ها حداقل نیازهای سالمند را تامین می‌کند و در واقع سالمند به کمک مستمری کمیته امداد و یارانه دولت می‌تواند بخشی از مسائل معیشتی خود را پاسخ دهد.


وی تصریح کرد: سالمندان نیاز به بسته‌های بهداشتی و تغذیه‌ای مناسب‌تری دارند به طوری که سالمندان تحت پوشش کمیته امداد از یک حداقل درآمد و امکانات برخوردار هستند لذا لازم است یارانه این قشر تقویت شود تا بتوانند حداقل با شرایط سنی خود نگران معیشت و زندگی خود نباشند.


ذوالفقاری با بیان اینکه بسیاری از سالمندان کشور نیاز به مراقبت در منزل دارند و در خدمات بیمه سلامت و بیمه پایه کمیته امداد، تعرفه پرستاری در منزل تعریف نشده است، گفت: نیاز است که به مسئله بیمه سالمندی توجه ویژه شود تا بیمه آنها بتواند پاسخگوی نیازهای خاص این قشر باشد.


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد مسکن و استیجاری بودن منازل، رفت و آمد، پرداخت وام، مشکلات روحی و روانی، تغذیه، بیماری‌های صعب العلاج، بیمه‌های مکمل، اشتغال و مقررات بیمه‌های اجتماعی را از دیگر مشکلات سالمندان برشمرد.


ذوالفقاری در ادامه به اردوهای زیارتی و سیاحتی ویژه سالمندان اشاره کرد و گفت: از سال‌های اخیر کمیته امداد این اردوها را به طور فصلی برگزار کرده که در تمامی آنها نیز طرح‌های غربالگری بیماری‌های سالمندی نیز اجرا شده است.


وی با بیان اینکه هم اکنون سالمند مجهول الهویه‌ای تحت پوشش کمیته امداد وجود ندارد افزود: تمامی سالمندان تحت پوشش کمیته امداد دارای هویت مشخص هستند و در این سال‌ها با مسئله رها شدگی و یا سالمند مجهول الهویه مواجه نبوده‌ایم.


ذوالفقاری با اعلام آمادگی این نهاد برای پوشش تمامی سالمندان نیازمند و فقیر گفت: اولویت امداد حمایت آن گروه از سالمندانی است که بر اساس شاخص‌های تعیین شده، نیازمند شناخته شوند.


وی تصریح کرد: هم اکنون 63 درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد تحت حمایت بیمه سلامت و 37 درصد آنها تحت پوشش بیمه کمیته امداد قرار دارند.


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: این نهاد آمادگی دارد که سالمندان تحت پوشش بهزیستی را که نیازمند خدمات توانبخشی نیستند، حمایت کند و سالمندان نیازمند به خدمات توانبخشی را به بهزیستی معرفی کند.


ذوالفقاری با بیان اینکه سه درصد مددجویان کمیته امداد را معلولان تشکیل می‌دهند در حالی که ما نهاد تخصصی پذیرش این گروه نیستیم، گفت: این آمادگی را داریم که تمامی سالمندان نیازمند را پذیرش کنیم در صورتی که وظایف غیرمرتبط از حیطه کاری ما خارج شود.


ذوالفقاری در ادامه از برگزاری پنجمین جشنواره سالمندان در مشهد مقدس در هفتم مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: هر ساله همزمان با روز سالمند و با هدف تجلیل از سالمندان نخبه این جشنواره در مشهد و در صحن حرم مطهر با حضور جمعی از مسئولان کشوری برگزار می‌شود.


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ادامه به تامین نشدن اعتبارات کمک هزینه جهیزیه زوجین تحت حمایت اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه با گذشت شش ماه از سال هنوز نتوانسته‌ایم اعتبارات لازم را برای تامین جهیزیه زوجین تحت پوشش کمیته امداد فراهم کنیم که امیدواریم با حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی گام‌های موثری برداشته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته