دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1394 - 17:06
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

سمن‌ها از طریق مجامع بین‌المللی فاجعه منا را پیگیری می‌کنند

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: سازمان‌های مردم نهاد جوانان به صورت جدی، بی‌توجهی دولت عربستان سعودی در حفاظت از جان زائـران را از طریق مجامع بشردوستانه بین‌المللی پیگیـری می‌کنند.
کد خبر : 40866

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ محمد رضا رستمی گفت: این حساسیت در میان جوانان دیگر کشور هم وجود دارد و ما شاهد این هستیم که جوانان به عنوان فعالان عمده فضای مجازی به جد این موضوع را پیگیری می‌کنند و حساسیت‌ها و موضع‌گیری‌های خود را به گوش جهانیان می‌رسانند.


وی گفت: اکنون بر همگان روشن است که مسئولیت این فاجعه عظیم بر مبنای اصل مسئولیت بین‌المللی در حفاظت از جان، مال و سلامت میهمانان و زائران و همچنین از نظر حقوق بین‌الملل بـر عهده دولت سعودی است.


رستمی گفت: عربستان سعودی باید با وجود تجـربه چندین سال بـرگزاری مراسم حج، شرایط غیرمتـرقبه را پیش بینی می‌کرد.


این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان، تاکید کرد: در نظام هـای حقوقی حفاظت از جان میهمانان به عنـوان یکی از ارکان حقوق اساسی بنیادی بشر تفسیر شده است.


فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسئولان سعودی رخ داد.


در این حادثه دلخراش، در مجموع نزدیک به دو هزار زائر جان خود را از دست دادند و به تایید منابع خبری بیش از این تعداد نیز مجروح شده‌اند.


سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، در آخرین اعلام وضعیت زائران یاد شده، شمار زائران کشته شده ایرانی را در فاجعه منا 155 تن، تعداد مجروحان را 103 و مفقودان را نیز 321 تن اعلام کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته