دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1398 - 18:19

منظور //////////////////

////////////
کد خبر : 408571

؟؟؟


- ما در مجموعه ؟؟؟ تعلیم و تربیت چند قسمت کار عمده که دوستان از قدیم داشتند یکی مجموعه کالک هنر است. بحث کالک‌مان هدفش و کاری که انجام می‌دهد با هدف اولیه تجربه‌نگاری دانشجویی شروع شده است. نگاه ما این بود که در گروه‌های بسیجی و تشکل‌های دانشجویی ایده‌های بسیار ویژه‌ای داریم که متأسفانه فراگیر نمی‌شوند چرا که جایی ثبت نشده و به دست بقیه نمی‌رسد. مثلاً بچه‌های خوزستان ما کلی کار خوب دارند انجام می‌دهند که خیلی راحتی قابلیت تکثیر مثلاً در زاهدان، در مشهد یا در اردبیل دارد اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ چون خبر ندارند. در مرحله بعدی این بود که خود بچه‌ها بتوانند در شبکه دانشجویی که ما داریم نیازهای خودشان را برطرف کنند. مثلاً یکی دنبال استاد خوب می‌گردد، پنج یا شش دوره برگزار شده که اسم یک آدم در آنها تکراری بوده، این آدم یک آدمی است که احتمالاً یک 0138 داشته یک حداقلی بوده. ما با همین منطق ثبت تجربیات شروع کردیم، یک مقدار که آمدیم جلوتر دیدیم در بحث راهیان که 30 تجربه 20 صفحه‌ای است، می‌شود 600 صفحه مطلب. چیزهایی که شاید خیلی از مطالب‌شان هم تکراری است، احتمالاً کسی حال نداشته باشد که 600 صفحه را بخواند. رسیدیم سر بحث سندهای عملیاتی. سندهای عملیاتی عملاً چکیده‌ای از آن تجربیات و بحث‌های‌مان بود که کار شده و عملاً یک مجموعه صفر تا صدی ذیل موضوعات مختلف. ما آمدیم فعالیت‌های بسیج دانشجویی را در 10 تا 12 عنوان دسته‌بندی کردیم، ذیل هر کدامش موضوعات مختلف هست، متنوع هم بوده است، از کارهای تشکیلاتی کردن و جذب و رشد و کارسازی در آن داشتیم تا اردوی راهیان و اربعین و مشهد تا سند برد و نشریه و فضای مجازی و همه اینها. باز یک گام که رفتیم جلوتر دیدیم بچه‌ها غیر از اینکه تجربه و سند داریم، یک مسئله دیگر آن دستِ پشتیبان است. مثلاً شما الان بحث مبارزه با فساد می‌شود، مثلاً پوستر نمایشگاه کاریکاتورهای مازیار بیژنی را بخواهید بزنید. از کجا بیاورم؟ بنابراین باید یک جایی باشد که نیازهای بچه‌ها را در آن انباشت کنیم، شد بسته‌های پشتیبان. در آنها از سیر مطالعاتی هست تا جزوه و لیست استاد و فیلم و مستند، مفصلاً به تفصیل، حتی یکی از کارهایی ویژه‌ای که بچه‌ها انجام داده‌اند این بود که دو سه سال پیش یک لیست 400تایی از حسینیه‌های مشهد در آمد با ریز امکانات. قیمتش چقدر است، آشپزی می‌توانی بکنی، نمی‌توانی بکنی، زودپز دارند، ندارند. هر دفعه یک تیمی می‌خواهد برود، لاقل یک لیستی باشد. اینها چیزهایی هستند که ذیل همان بحث پشتیبان‌ها دیده شده است. یک مرحله دیگر رفتیم جلوتر دیدیم تجربه‌هات و نکاتی که داریم در بحث سندهای عملیاتی است که می‌گوییم باز به واسطه ذائقه مخاطب خیلی بچه‌ها اهل خواندن نیستند. خود سند راهیانی که من گفتم شد 600 صفحه، ولی مطلب شده 80 یا 60 صفحه. یک‌سری از اینها باز مبتلابه بوده و سعی کردیم در فضای قسمت بعدی سایت‌مان کالک تی‌وی آمدیم اینها را بازنشر دادیم به صورت مدیا. بعضی به صورت موشن گرافیک بود، بعضی از تجربیات خیلی ویژه‌ای که بوده مجدداً به صورت فیلم کردیم که آنها به نظرم نقاط عطف مجموعه بسیج دانشجویی بوده است.


یا بعضی از خود این سندها را موشن کردیم. خیلی‌های‌شان هم بعضاً پخش‌های تلویزیونی و شبکه‌ای و ... شده بود. در کنار اینها پادکست‌های تشکیلاتی تولید می‌کردیم. می‌توانم بگویم 120 تا 130 پادکست تشکیلاتی در این حوزه‌ها درآمده است. کلیپ‌های دو دقیقه‌ای، سه دقیقه‌ای بنا به مناسبت‌های مختلف با فضاهای مختلف.


باز یک مرحله رفتیم جلوتر تا به مجموعه کالک تی‌وی‌مان. باز یک‌مقدار رفتیم جلوتر دیدیم مسئله‌ای که در فضای دانشگاه داریم، مسئله اعزام سخنران است. بچه‌ها استاد تشکیلاتی می‌خواهند، در حوزه‌های مختلف استاد می‌خواهند، البته استادهای خیلی به‌نام نه آن‌قدر وقت می‌توانند بگذارند، نه به این راحتی قبول می‌کنند بروند و بیایند، وقت‌شان محدود است و هزارتا مشغله دارند. از طرف دیگر ما در مجموعه بسیج دانشجویی یک ظرفیت خیلی ویژه‌ای داریم، بچه‌های خیلی فعالی که خیلی‌های‌شان اصلاً به واسطه فعالیت، عرصه تحصیلی‌اش را هم عوض کرده، در آن حوزه متخصص شده، حتی دارد کار آکادمیک در آن حوزه می‌کند و این آدم خیلی راحت می‌پذیرد که خیلی از استان‌ها را برود.


رسیدیم به مسئله بحث مدرسه کار 0518 با این نکته‌هایی که عرض کردم. سرپرست دارد الان سرعتش بالاست و ؟؟؟ خیلی مرتب و منظمی در موضوعات مختلف و عناوین کارگاه‌های مختلف، هر کارگاهی که شما بفرمایید سرپرست برایش هست، صوت پیش‌خوان دارد، مطلب پس‌خوان، یعنی یک استاد می‌خواهد برود جایی، قبلش بچه‌ها باید چه مطالبی را بخوانند، می‌شود پیشخوانش. بعد از اینکه استاد رفت چه کارهایی می‌شود انجام داد، پس‌خوان‌هایش می‌شود. نظرسنجی انجام می‌شود. تقریباً یک بانک خوب از اساتید داریم. اساتیدی که هم 0550 دانشجویی قوی دارند هم در فضای کشور شناخته شده‌اند، نظرسنجی‌های مختلف در استان‌های مختلف وجود دارد.


یک قسمت دیگر هم اینها باز به فراخور مشخص است، بر اساس کار گروهی می‌بینیم یک جایی کم است، پس رفتیم باز یک هسته دیگری کنار اینها ایجاد کردیم. باز یک قسمت دیگری که از کار را با توجه به تجربه لازم شد ایجاد کنیم بحث هدیه مسئولیت‌ها بود. ما این مسئله را داشتیم که وقتی بچه‌ها وارد مجموعه بسیج دانشجویی می‌شوند به‌عنوان مسئولیت‌پذیری، جایی نیست که یک دور بگوییم مثلاً در حوزه فرهنگی چه کارهایی باید انجام داد، چه چیزهایی را باید خواند، چه چیزهایی را نباید خواند، یک کلیتی، یک نقشه راهی را این برادر یا خواهر بزرگوار که این مسئولیت را پذیرفته، داشته باشد. گفتیم این هدیه مسئولیت برای پاسخ به این نیاز درآمد که کسی که مسئولیت پذیرفته بداند که چه کار باید بکند. یک نقشه کلان و کلی آن‌هم در حوزه‌های مختلف‌، مسئول بسیج، آزاد اندیشی رسانه، علمی، سیاسی و فرهنگی که 6 مورد هستند. آخرین موردی که داشتیم مسئله این بود که همه اینها را در نظر گرفتیم، ولی باز دیدیم که این‌قدر حجم داده‌ها این‌قدر رفته بالا که بچه‌ها باز آن استفاده لازم را نمی‌توانند از آن داشته باشند. آمدیم یک چیزی که به آن می‌گویند پرونده ویژه. پرونده ویژه دقیقاً بنا به مناسبت‌ها و اقتضائات حالا فضای سیاسی کشور، فضای تقویمی داریم صحبت می‌کنیم، اقتضائات مختلف که دسته‌بندی‌هایش مشخص است آمدند و از این مجموعه بسته پشتیبان‌ها، تجربه اینها شروع کردند محتوای مربوط به آن کارها را درآوردند. مثلاً در اردوی تشکیلاتی، الان فضای اردوی تشکیلاتی است، بسته پرونده ویژه اردوی تشکیلاتی، الان تعویض مسئولیت بچه‌های بسیج است، پرونده ویژه تعویض مسئولیت.


**************** انتهای فایل اول ****************


اخیراً برای ارتباط بیشتر یک نشریه کالک پلاس در نظر گرفته‌اند که یک نشریه یک صفحه‌ای تشکیلاتی است. یکی دیگر از کارهایی که در مجموعه خودمان داریم انجام می دهیم بحث خواهران است. یک تمرکزی در مجموعه خواهران از سال گذشته داشتیم و آن هم اینکه کار خواهران برای خواهران و حالا کلاً فضای خواهران در فضای تشکیلات‌مان، تشکیلات‌های ما در این حوزه‌ها خیلی فضایش مردانه است. یعنی ادبیاتی که در حوزه‌ها داریم، ‌در حوزه تشکیلاتی ادبیات، ادبیات مردانه است و متأسفانه هیج برش خواهرانه‌ای از تشکیلات‌های‌مان نداریم. 0113 برای خواهران می‌گوییم که برای برادران می‌گوییم. اخلاق تشکیلاتی همان‌طور برای خواهران دارم می‌گویم که برای برادران می‌گویم. در حالی که اینها همه روحیات‌شان با هم متفاوت است، اقتضائات‌شان متفاوت است. حداقلش این است که من یک‌سری پیوست‌های دخترانه به آن اضافه کنم،‌اینها را هم ما نداریم.


حالا در این حوزه‌های بحث نظری که الی ماشاءالله وجود دارد. از ته طیف این طرف که اصلاً دختر مجرد نباید وارد دانشگاه شود. اینها را داریم تا خواهرانی که الان فضایش این است که الان من باید بروم روی مین شهید شوم، و فضاها و الگوهای‌شان را خانم دباغ را دارند می‌بینند با چهره خانم دباغ فرمانده سپاه محافظ امام(ره) 0200 یک مسئله خیلی جدی در بحث آفت‌های جدی در فضای مدافعان حرم داریم الان. چون خواهرمان دارد می‌خواند این را، می‌گوید اگر شهید این است، پس شوهر من چیست.


؟؟؟‌بسیجی یعنی چی؟ ولو دچار مسئله‌های عاطفی جدی، حالا داستان‌هایی که الی ماشاءالله در این حوزه هست. و حالا فقط مسئله خواهران در بسیج دانشجویی نیست، به خاطر این است که کلاً مسئله زن در جمهوری اسلامی آنچنان که باید و شاید پرداخت‌های جدی سیاست‌گذارانه محتوای سخنرانی، هر چی، نشده است. اینها واقعاً از جنس این است که همه تضاد آرایش یک کسی یک‌دفعه باید بنشیند بگوید تو حرف بزن، تو حرف بزن، تو حرف بزون، همه اینها با هم جمع شود که این کار هنوز انجام نشده است.


بنابراین گام اولی که برداشتیم حالا ؟؟؟ خواهران خود سازمان یک‌مقدار بحث‌های مبانی نظری‌اش را برده‌اند جلو ولی ما همچنان در فضای تجربه کم داریم، ایده کم داریم. حتی نگاه ما این است که خواهران برای خواهران هم خیلی نمی‌بینیم، خواهران برای انقلاب داریم می‌بینیم، ولی فعلاً در حیطه‌ای که همه ؟؟؟ خواهران برای خواهرانش است. توی دانشگاهی که 66 درصد ورودی‌ها خانم هستند این نوع برخوردها خیلی صحیح نیست. یعنی مشخصاً نه آن هویت را داریم می‌بینیم، نه برنامه داریم. حالا این کاری که ما شروع کرده‌ایم این بود که از فضای تجربیات خواهران برای خواهران فقط شروع کرده‌ایم ولی می‌دانیم که اینجا نباید بایستیم که یک مجموعه سه جلدی شده که اخیراً در آمده البته کار حالا ادامه دارد روی تشکیلات دخترانه، هم در بحث مبانی نظری‌اش داریم می‌رویم جلو، هم در بحث تجربیات هنوز جا برای پخته شدن دارد. ما داریم یک ادبیاتی درست می‌کنیم که تازه این ادبیات را سر دست بگیرند بروند توی دانشگاه‌ها بگویند برای خواهران شروع کنند کار کردن و به نظرم تازه یک سال بعد می‌شود روی این بحث کرد که آقا چی داریم. این مسئله ویژه‌ای بود که در بحث خواهران داشتیم و در فضای تجربه‌نگاری دختران انقلابی داریم می‌رویم جلو، عبارت دقیق‌ترش شاید تجربه نگاری دختران انقلابی باشد. یک بحث دیگری در مجموعه خود سازمان داشتیم، مجموعه دوره‌هایی است که برگزار می‌کنیم. طرح ولایت که معرف حضور هست که با همکاری مؤسسه حضرت امام(ره) برگزار می‌شود ذیل آن 6 کتاب معروفی که خود مؤسسه دارد و با آن نگاه خاصی هم که خودِ استاد مصباح نسبت به کار دارند و به‌طور خاص تأکیدات و اشارات ویژه و صریح و غیرصریح که آقا در این چندین ساله در مورد طرح ولایت داشتند.


 


مدت زمان شروع طرح ولایت چقدر است؟ از کی شروع می‌شود، چند نفر درگیرند برای مقدمات کار تا الان که دارد برگزار می‌شود؟


- پروژه طرح ولایت یک پروژه خیلی بزرگی بوده در مجموعه سازمان. حالا متداولنش را دارم عرض می‌کنم و حالا امسال یک مقدار با تأخیر انجام شد. ولی تقریباً این شکلی است که ما بحث پوسترها و تبلیغاتش را تقریباً از بهمن و اسفند می‌رویم توی فضای این کار. مثلاً در راهیان به‌طور خاص، دیگر بعد از شروع سال نو بحث ثبت‌نامش شروع می‌شود و مصاحبه‌هایی که باید انجام شود. دیگر تقریباً تا اواخر اردیبهشت ماه مسئله ثبت‌نام نهایی می‌شود و دیگر در آخر بحث جمع‌بندی‌اش و خود دوران تابستان برگزار می‌شود با بازه سه روزه. امسال ما به خاطر دو بازه مختلف شد به خاطر تأکیدی که حضرت آقا داشتند در دوره‌ها و با ظرفیت بیشتر و در دو دوره مختلف برگزار می‌شود تاریخ‌های‌شان هم از 17 تیر ماه تا 25 مرداد ماه اولین دوره است و 30 تیر تا هفت شهریور هم دوردومش است که افتتاحیه برگزار شد، در دوره اولش خودِ سردار ؟؟؟ تشریف آوردند، در دوره دومش سردار سلیمانی تشریف آوردند و دوره‌ها همچنان رو به جلو است و برای بحث‌های خبری بخواهم عرض کنم دیدید طرح ولایتی جهان اسلام را بچه‌ها به روز دارند محتواها را منتشر می‌کنند.


چون الان 24 سال است که این دوره‌ها برگزار می‌شود، هر سال شاید نیاز به تجدید سرفصل‌ها داشته باشد، این موضوع هم هست بعد از برگزاری این دوره‌ها؟


- ما در این چند ساله بحث‌های داشتیم اما سال گذشته فرصت نشد برای این کارها. یعنی در سال‌های گذشته یک اصلاحات حداقلی داشتیم. یک مقدار اصلاحات شاید سر محتوا نباشد و بیشتر سر قالب ارائه است. اینها چیزهایی است که شاید نیازمند یک‌سری نوآوری‌ها در این حوزه هستیم. اینها چیزهایی است که با مجموعه خود مؤسسه جمع‌بندی کردیم که بعد از ایام طرح ولایت، جلسات مستمری داشته باشیم، نکاتی به ذهن ما می‌آید، بازخوردهایی که از فضای نخبگانی خود دانشجویان داریم ما و سر قالب‌ها، اینها چیزهایی است که دیده شده ولی حالا بخواهم بگویم جلساتش به چه صورتی است، نه، ولی این هم برای مجموعه ما و هم برای مؤسسه محرض است که باید بنشینیم سر اینها و مجدداً صحبت‌هایی را داشته باشیم. کما اینکه بالاخره خود محتوا و نحوه ارائه‌اش هم از 20 سال پیش تا الان تغییراتی داشته است، این‌طور نبوده که همین‌طوری آمده‌ایم جلو ولی می‌فهمیم که احتمالاً با فضای اقتضائات بچه‌های دهه هشتادی باید دیگر کار متفاوت‌تر شود، ادبیاتش لازم باشد متفاوت شود، اینها چیزهایی است که یک‌سری ایده‌هایش را امسال رساندیمف یک‌سری‌اش هم نه، واقعاً کار کارشناسی‌تر لازم است، یک‌سری چیزها را باید ما چک کنیم ولی این نگاه رصدگونه نسبت به فضا را هم‌چنان داریم.


بحث بین‌المللش هم که...


- بحث بین‌الملل هم امسال برای اولین بار در خدمت شما هستم، بحث بین‌المللش را دیدیم، تعداد خوبی از بچه‌های بین‌الملل فکر کنم تعدادشان حدود 30 تا 40 نفر شدند. آمار دقیق الان ندارم ولی عددی که حتماً بتوانم بگوی�

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب