دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1398 - 11:01

طهرانچی: کشاورزی سنتی در دانشگاه آزاد ممنوع می‌شود/ دهقانی: راه‌اندازی سراهای نوآوری نیاز آموزش عالی کشور است

جلسه بررسی بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های خراسان شمالی و سمنان به ریاست معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاداسلامی برگزار شد.
کد خبر : 408424
637002913012205047_B.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسات بررسی بودجه دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌های کشور با بررسی بودجه استان‌های خراسان شمالی و سمنان به ریاست مرتضی دهقانی فیروز آبادی، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاداسلامی ادامه پیدا کرد.


تا کنون جلسات بررسی بودجه 28 استان برگزار شده است؛ باتوجه به سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای سال شمسی به اول شهریورماه هرسال تا آبان مردادماه سال بعد تغییر کرده است تا با این تغییر، بودجه‌بندی این دانشگاه متناسب با فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن باشد.



معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسات بررسی بودجه واحدهای استانی این دانشگاه گفت: فعالیت‌های دانش‌بنیان و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور باید در دستور کار واحدها دانشگاهی قرار گیرد؛ البته باید به این فعالیت‌ها نگاهی بلندمدت داشت.


وی افزود: توجه به مدارس سما باید بیش از پیش باشد؛ این مدارس دارای امکانات منحصر به فردی است که نظایر آن در سایر مدارس کمتر مشاهده می‌شود؛ از لحاظ امکانات آزمایشگاهی و ورزشی مدارس سما دارای امکانات ویژه و گسترده‌ای است.


دهقانی فیروزآبادی اشاره کرد: هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس سما سبب می‌شود تا تمایل دانش‌آموزان و دانشجویان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه بیشتر باشد؛ باید توجه داشت که دانش‌آموزان به ازای هر سال تحصیل در مدارس سما در صورت ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی از تخفیف شهریه بهره‌مند می‌شوند به طوریکه در صورت تحصیل از مقطع ابتدایی تا پایان دوران متوسطه تحصیل این دانش‌آموزان در مدارس سما ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی در واحدهای این دانشگاه به‌صورت رایگان خواهد بود.


معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تسهیلات ایجاد شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل دانشجویان به نحوی است که بدون پرداخت یکباره هزینه شهریه و با بهره‌مندی از تسهیلات اعطایی می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند و این امکانات به نسبت سایر دانشگاه‌ها کم‌نظیر است.


وی عنوان کرد: تلاش برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مازاد بدون آسیب به خدمات آموزشی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد و این هدف با نوآوری و مشارکت تمام کارکنان امکان‌پذیراست.


دهقانی تأکید کرد: مدیران دانشگاه آزاد اسلامی باید توجه کنند که نحوه مدیریت آن‌ها بر منابع داشگاه باید به گونه‌ای باشد تا از لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای تمام جوانب را رعایت کنند؛ نه تنها تضییع منابع دانشگاه و دانشجویان جایز نیست بلکه باید این منابع به بهترین نحو مدیریت شود.


معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: توجه به استفاده بهینه از ظرفیت‌های راکد دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی و استفاده بهینه و علمی از ظرفیت‌های کشاورزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.


راه‌اندازی سراهای نوآوری نیاز آموزش عالی کشور است


دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: سرای نوآوری که شامل شتاب‌دهنده و مراکز رشد است کار تزئینی نیست بلکه نیاز اصلی آموزش عالی کشور است.


وی اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی چون برآمده از مردم است، سیاست خود را مبنی بر گسترش فناوری برای مردم قرار داده است؛ اقتصاد فناوری‌محور برای رفع نیازمردم از مزیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است.


مرتضی دهقانی فیروزآبادی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه بررسی بودجه سال آینده دانشگاه گفت: بهره‌برداری از ساختمان‌های مازاد دانشگاه آزاد در استان‌ها باید به صورت مؤثر و به‌عنوان پردیس‌های پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد این دانشگاه باشد.



حسین جوادی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در جریان بررسی بودجه واحدهای این دانشگاه تصریح کرد: در روند بررسی بودجه استان‌ها بر افزایش ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان تأکید شد؛ ساماندهی بوفه‌ها، سلف‌های دانشجویی و دفاتر چاپ و تکثیر از جمله خدماتی است که باید در سطح مطلوبی به دانشجویان ارائه شود.


کشاورزی سنتی در دانشگاه آزاد ممنوع می‌شود



بعد از ظهر پنجشنبه، دهم مرداد ادامه جلسات بررسی بودجه واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با دستور کار بررسی بودجه دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان ادامه پیدا کرد.


دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه جلسات بررسی بودجه ضمن تأکید بر انضباط مالی واحدها در بودجه‌بندی و صرف مصارف بودجه بیان کرد: «از گیاه دارویی تا داروی گیاهی» برنامه‌ای است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به آن توجه کنند. استفاده از مزیت‌های تمام مناطق کشور در مطالعه و بهره‌برداری از داروهای گیاهی از برنامه‌های تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.


وی ادامه داد: با تأمل در داستان حضرت یوسف که در قرآن آمده است، درمی‌یابیم با علمی که از جانب خداوند داده شده، پیامبر الهی پیش‌بینی کرد و بر اساس برنامه‌ریزی توانست 14 سال کشور را مدیریت کند. حفیظ و علیم بودن لقب حضرت یوسف در این قصه قرآنی است. علم برنامه‌ریزی و مدیریت ساخته چند سده اخیر نیست بلکه قرن‌ها پیش در قرآن که احسن‌القصص است به مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره شده است. برنامه‌ریزی برای بودجه یک‌ساله است که در مقابل 14 سال برنامه‌ریزی حضرت یوسف کار آسان‌تری است. علم تعبیر خواب که به حضرت یوسف عطا شد، اکنون هم‌تراز با علم آینده‌نگری است. تغییر زمان بودجه‌بندی در دانشگاه آزاد اسلامی سبب می‌شود برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: افزایش دانشجویان خارجی به‌ویژه در استان خوزستان مورد تأکید است که برای سهولت جذب دانشجویان خارجی دستورات لازم صادر شده است.


طهرانچی اظهار کرد: کشاورزی سنتی در دانشگاه آزاد ممنوع خواهد شد. واحدها باید برای استفاده بهتر از منابع دانشگاه برنامه‌ریزی کرده و از ظرفیت اساتید و دانشجویان کشاورزی برای توسعه کشاورزی دانش‌محور اقدام کنند.


وی اشاره کرد: نمونه موفق کشاورزی دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با راه‌اندازی سایت تولید بذر اصلاح شده صیفی‌جات اجرا شده و در سال جاری نیز با توسعه این طرح، اساتید و دانشجویان


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمامی منابع موجود دانشگاه آزاد اسلامی باید بر اساس فناوری بهره‌برداری شوند. اشتغال دانشجویان و اساتید در طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیانی دانشگاه مورد انتظار است. باید چارچوب ذهنی مدیران و اساتید دانشگاه در فعالیت‌های دانش‌بنیان تغییر کند.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته