دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتقاد معاون وزیر از انباشت بدهی‌های وزارت نیرو به شرکت‌های آب منطقه‌ای

معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی گفت: با توجه به اینکه میزان اعتبارات تخصیصی به شرکت‌های آب منطقه‌ای در سال جاری کاهش داشته، این روند به انباشت بدهی‌های وزارت نیرو به این شرکت‌ها منجر شده است.
کد خبر : 40841

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علیرضا دائمی در نشست خبری امروز خود که در حاشیه یازدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب برگزار شد با تاکید بر اینکه امیدواریم با بر چیده شدن تدریجی تحریم‌ها بتوانیم از همکاری مجموعه‌های خارجی بیشتر استفاده کنیم، افزود: امسال بیش از 300 شرکت تولیدکننده، مشاور و پیمانکار داخلی و همچنین شرکت‌های خارجی در نمایشگاه حضور دارند.


وی تصریح کرد: عمده شرکت‌کنندگان در نمایشگاه صنعت آب از نبود بازار متناسب با میزان تولید خود و همچنین توان و دانش فنی موجود گلایه دارند. از طرفی کمبود اعتبارات نیز از مشکلات فعالان صنعت آب و فاضلاب کشور است.


دائمی ادامه داد: جلوه اقتصاد مقاومتی در نمایشگاه صنعت آب دیده می‌شود و اکنون ما در راستایی گام بر می‌داریم که با افزایش ظرفیت‌های فنی و مهندسی به حد رقابت با مجموعه‌های بین المللی برسیم.


بهره‌وری آب مغفول مانده است


معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی با تاکید بر اینکه مهمترین بحث مغفول مانده در اقتصاد مقاومتی بهره‌وری و استفاده صحیح از آب است، اضافه کرد: در شرایط فعلی ما با مشکل جدی کمبود آب مواجهیم، به طوری که در 16 سال اخیر همواره موضوع خشکسالی و تغییر اقلیم در کشور مطرح بوده است.


به گفته دائمی، خشکسالی‌های پی در پی در کشور ظرفیت پاسخگویی به نیازهای مردمی را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن محدودیت‌های ناشی از کمبود منابع و گسترش جمعیت شهرها این مشکل را تشدید می‌کند.


وی تاکید کرد: بر اساس قانون، پیش بینی شده در سال جاری هم اوراق مشارکت و هم خزانه اسلامی برای صنعت آب و برق داشته باشیم، اما عدم اجرای تعهدات در سال گذشته موجب ایجاد اشکال در انتشار اوراق مشارکت شده است.


دائمی بیان کرد: با این حال پیش بینی می‌شود در سال جاری بتوانیم از دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده کنیم. همچنین در ارتباط با اسناد خزانه اسلامی نیز درخواست ما بیش از دو هزار میلیارد تومان است که منتظر تایید نتایج مذاکرات با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سوی هیات دولت هستیم.


برداشت آب متهم اصلی آلودگی کارون نیست


معاون وزیر نیرو در ادامه به مشکل آلودگی رود کارون اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به خوزستان تاکید شد که تنها برای تامین آب شرب از کارون بزرگ برداشت شود، بنابراین نمی‌توان به صراحت گفت که این برداشت‌ها عامل اصلی آلودگی آب رودخانه است.


به گفته دائمی، آورد سالانه رودخانه کارون باید 24 میلیارد متر مکعب باشد و اکنون مجموع برداشت‌ها از سرشاخه‌های آن حدود 1/1 میلیارد متر مکعب است.


وی با بیان اینکه تصفیه خانه شماره یک اهواز به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت تامین نشدن اعتبارات لازم برای بهره‌برداری از تصفیه خانه شماره 2 شهر اهواز، همچنان فاضلاب‌ها وارد رودخانه کارون می‌شوند که برای جلوگیری از این امر باید اعتبار مورد نیاز تامین شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب