دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1394 - 16:08

الهه راستگو: فاجعه منا با پرداخت هیچ خسارتی جبران نخواهد شد/ قربانیان منا قربانی بی‌کفایتی آل سعود شدند

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: غیر عمد جلوه دادن حوادث اخیر عربستان نه تنها هیچگاه پذیرفتنی نبوده که با پرداخت هیچ خسارتی هم جبران نخواهد شد.
کد خبر : 40835

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، الهه راستگو در صحن علنی شورای شهر تهران، ضمن محکومیت فاجعه منا و تسلیت به بازماندگان این حادثه اظهار کرد: اگرچه تلخی این حادثه فراموش نشدنی است اما باردیگر بی‌کفایتی رژیم آل سعود به جهان ثابت شد.


وی کشته شدن جمع کثیری از مشتاقان حج ابراهیمی بر اثر نبود آب آشامیدنی و انسداد مسیرهای خروجی جمرات، سقوط جرثقیل در بیت‌الله الحرام یا پنکه‌های سقفی بر سر زائرین تنها به دلیل عدم پیش‌بینی و تمهیدات لازم را سند بی‌کفایتی آل سعود عنوان کرد و افزود: این درحالی است که حضور ۲ میلیون جمعیت در سرزمین منا موضوع جدیدی نبوده و مسئله‌ای خارج از روال طبیعی آن به وقوع نپیوسته که البته از این حیث موشکافی سایر ابعاد باید با جدیت بیشتری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.


عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران افزود: اختلافات خانوادگی خاندان سعود و بی‌کفایت جلوه دادن ملک سلمان را اگرچه می‌توان به عنوان یکی از ابعاد این حادثه مورد ارزیابی قرار داد اما نا امن ساختن حرم امن الهی و به زیر سوال بردن آیات و روایات مطرح در این رابطه، منحرف کردن و ایجاد تصویری نامناسب از مسلمان و ملقب ساختنشان به عناوینی ناصحیح موضوع دیگری است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.


راستگو به شهادت مظلومانه زائران خانه خدا توسط ماموران آل سعود در 29 شهریور سال 66 اشاره کرد و افزود: وقوع چندین حادثه تنها در فاصله چند روز حج امسال را می‌توان مهر تایید برخی دست‌های پشت پرده داخلی و خارجی و برنامه‌ریزی آنان جهت عملی ساختن خواسته‌های دیرینه‌شان دانست.


وی با بیان اینکه تخریب و تضعیف حکومت فعلی یا هر هدف دیگر در صورت تحقق نیز جز بی‌سیاستی دولت عربستان اثبات‌گر چیز دیگری نخواهد بود، تصرح کرد: اینجاست که باید ادعای چنین رژیم بی‌کفایتی را در خصوص مسئله یمن و غزه مورد بررسی بیشتر قرار داد و مدیریت حج را به تمام کشورهای مسلمان واگذار کرد.


معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کشته شدن بسیاری از مجروحین به دلیل عدم امدادرسانی مناسب این حادثه را دلخراش‌تر کرد، گفت: مرگ بیش از 2 هزار نفر منا را به بزرگترین قربانگاه تاریخ بشریت تبدیل کرد. قربانیانی که قربانی بی‌کفایتی شدند که هیچگاه لکه ننگ آن پاک نخواهد شد.


راستگو با تاکید بر لزوم پیگیری این حادثه از سوی مسئولان کشور و عذرخواهی آل سعود از جامعه مسلمان افزود: غیر عمد جلوه دادن حوادث اخیر نه تنها هیچگاه پذیرفتنی نبوده و توهین به شعور جامعه مسلمان است که با پرداخت هیچ خسارتی جبران نخواهد شد چرا که هیچ عقل سلیمی پذیرای ادله آن نبوده و محکمه پسند نیست.


عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران همچنین این حادثه را از سوی تمامی سازمان‌های مردم نهاد عضو ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد محکوم اعلام کرد وگفت: این موضوع نیز نظیر فاجعه یمن و غزه از چشمان تشکل‌های مردمی دور نمانده و قطعا از مجامع بین‌المللی پیگیری خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته