دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هسته سخت تورم نمایان شد

مدتی پیش برخی مقامات بانک مرکزی اعلام کرده بودند که تورم به هسته سخت خود رسیده است. این موضوع با بررسی روند تغییر نرخ تورم در شش ماه نخست امسال به خوبی آشکار می‌شود.
کد خبر : 40811

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سال گذشته نرخ تورم هر ماه با ماه قبل آن دست‌کم یک درصد تفاوت داشت و اقدامات دولت برای بهبود این شاخص مهم اقتصادی به خوبی نمایان بود.


با این حال هر چه نرخ تورم بیشتر کاهش می‌یابد، کاهش دادن بیشتر آن سخت‌تر می‌شود. در چنین موقعیتی مشخص می‌شود که عوامل سطحی بروز نرخ تورم مانند تورم انتظاری، نوسان نرخ ارز و متعادل نبودن عرضه و تقاضا از بین رفته‌اند.


با این حال، برخی عوامل ساختاری ایجاد تورم در کشور همچنان وجود دارند که مهتمرین آنها وابستگی بودجه دولت به نفت اعلام شده است.


بررسی روند کاهشی نرخ تورم در شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد که این عدد در یک نیم سال تنها 0.4 واحد درصد کاهش یافته است؛ گرچه در این مدت طی دو ماه متوالی با افزایش 0.1 واحد درصدی نرخ تورم هم مواجه بوده‌ایم.


تلاش دولت برای تک نرخی کردن ارز در سالی آینده البته ممکن است در این روند اخلال ایجاد کند. از سوی دیگر تغییر قیمت نفت، افزایش رسمی نرخ دلار در لایحه بودجه به 3100 تومان و افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز بر این شاخص تاثیرگذار است.


با این حال گشایش‌های ایجاد شده در اثر اجرای توافق ایران و گروه 1+5 می‌تواند روند افزایش احتمالی نرخ تورم را معکوس کند.


آن طور که سخنگوی دولت اعلام کرده، هدف دولت تک نرخی کردن تورم در سال آینده است، اما کاهش بطئی نرخ تورم در شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد که احتمالا این کار بسیار مشکل است.


































نرخ تورم در نیمه نخست امسال
نرخ تورم ماه
فروردین 15.5
اردیبهشت 15.5
خرداد 15.6
تیر 15.6
مرداد 15.4
شهریور 15.1


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته