دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توزیع 210 میلیون تومان کمک‌هزینه و جایزه در بیست‌‌و‌چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه

نشست خبری بیست‌ و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه صبح امروز 5 مهر ماه با حضور رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر هنری جشنواره و محمد زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 40792

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، زحمت امینی در نشست خبری بیست‌ و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه، تقویت مبانی علمی و اجرایی گروه‌های تئاتر به‌ویژه در استان‌ها را از مباحث مورد تأکید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معرفی کرد و در ادامه گفت: «ما تولید محوری در مراکز هنری حوزه هنری را سرلوحه کار قرار داده‌ایم به‌طوری که اگر استان‌ها برای انجام فعالیت به شکل مناسب نیاز به مدرس داشته باشند، در اعزام اساتید هم با آنها همکاری خواهیم داشت.»


وی ادامه داد: «همچنین سعی داشته‌ایم تا از استان‌هایی که مایل به برگزاری جشنواره‌های کوچک بودند مثل جشنواره گیلان حمایت لازم را برای تقویت مبانی اجرایی داشته‌باشیم. این حمایت با مشورت مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری و مراکز محافل از جشنواره استانی آغاز شده و بعد در جشنواره منطقه‌ای ادامه پیدا کرده است به‌طوری‌که در بیست و چهارمین دوره جشنواره شاهد اوج‌گیری و درخشش اجرایی استان‌ها هستیم.»


وی با نوید این‌که در این دوره از جشنواره شاهد آثار خوبی از استان‌ها خواهیم بود، تصریح کرد: «حوزه هنری علاوه بر بحث تولید محوری به عنوان ملاک مبانی اجرایی موضوعات موردنظر را به شکل هنرمندانه‌تر به منصه ظهور می‌رساند، برای مثال موضوعات دینی و خانواده به شکل هنرمندانه و زیبایی‌شناسانه‌ای به همراه دیگر موضوعات رشد پیدا می‌کنند.»


توجه به نمایش‌های بومی و جشنواره‌های کوچک


مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره دیگر فعالیت‌های سالانه حوزه هنری عنوان کرد: «برای ما حمایت از جشنواره‌های بومی چون تیرنگ مازندران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما سعی کرده‌ایم تئاتر استان‌ها را تقویت کنیم و به آنها نشان دهیم که اگر به سمت نمایش‌های بومی خود روند از آنها حمایت خواهیم کرد.»


اجرای 5 اثر نمایشی در بخش میهمان


وی در سخنانش از دعوت از چند هنرمند در بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر سوره ماه سخن گفت و در ادامه افزود: «امسال به صورت غیرمستقیم از چند هنرمند دعوت کرده‌ایم که به عنوان میهمان در جشنواره حضور داشته باشند که از این دست می‌توان به مریم معترف، حمید ابراهیمی، ابراهیم آبادی اشاره کرد.»


همکاری دو نهاد سازمان زندان‌ها و شرکت پایانه‌های نفتی ایران


امینی همچنین اعلام کرد: «در این دوره از جشنواره تئاتر سوره ماه دو نهاد سازمان زندان‌ها و شرکت پایانه‌های نفتی ایران با ما همکاری خواهند داشت. آثار بخش میهمان شامل 3 نمایش از افراد با تجربه و هنرمندان مطرح و دو نمایش از دو نهاد حمایت‌کننده جشنواره است.»


وی همچنین یادآور شد: «جلسات نقد و بررسی آثار نمایشی در این دوره از جشنواره هم برگزار خواهد شد و از آنجا که آموزش جزو لاینفک مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری است امسال یاسر خاسب، آرزو افشار و محسن رحمانی و پیام فروتن به عنوان اساتید با تجربه کارگاه آموزشی برپا خواهند کرد.»


زرویی نصرآباد نیز در ارائه گزارشی از روند جشنواره تشریح کرد: «سال گذشته فراخوان این دوره از جشنواره با تاکید بر سه اصل اخلاق، دانش و ایمان و با شعار معنویت، اندیشه و هنر منتشر شد که موضوعاتی حول ارزش‌های دینی، انقلاب و دفاع مقدس را در بر می‌گیرد. طبق فراخوان تا اردیبهشت ماه سال جاری 580 اثر به دیبرخانه ارسال شد که 250 اثر از تهران و 382 اثر از 24 استان کشور بود. از میان این تعداد آثار رسیده به دبیرخانه 51 اثر از تهران و 86 اثر از استان‌ها به مرحله بازبینی رسید چرا که بخش تهران به صورت مجزا بازبینی شد و استان‌ها از طریق 3 منطقه مورد ارزیابی قرار گرفت.»


وی با یادآوری این‌که برگزیدگان جشنواره استانی به جشنواره منطقه‌ای و برگزیدگان آن به جشنواره سراسری راه پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: «در طول دوره 7 روزه جشنواره سراسری سوره ماه 26 اثر نمایشی به اجرا در می آیند.»


دبیر اجرایی جشنواره در اشاره به توجه سطح کیفی آثار گفت: «امسال هیچ اصراری بر این‌که از هر استان یک اثر نمایشی در جشنواره اجرا شود نداشتیم بنابراین هر اثری که هیأت بازبینی تشخصی دادند و به ما معرفی کردند را پذیرفتیم.»


وی همچنین با بیان این‌که امسال 12 هنرمند پیشکسوت در کنار خانواده هنرمندان شهید مورد تقدیر قرار گرفتند، خطاب به اصحاب رسانه اعلام کرد: «امسال 210 میلیون تومان کمک هزینه و جایزه پرداخت می‌کنیم.»


برپایی کارگاه آموزشی بدن، ایده‌پردازی و طراحی صحنه


زرویی نصرآباد خاطرنشان کرد: «در این دوره تدارک دیده بودیم که آثار جشنواره در سالن‌های بیشتری اجرا شوند که از این دست می‌توان به تالار حافظ، تماشاخانه باران و سالن ناصرخسرو اشاره کرد اما با توجه به تعداد آثار راه یافته به جشنواره برخی از سالن‌ها را در برگزاری جشنواره حذف کردیم به‌طوری‌که آثار بیست‌وچهارمین دوره از جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه در پلاتو سینما تئاتر، تالار اندیشه، تماشاخانه مهر و تماشاخانه ماه به اجرا در می‌آید. همچنین در سالن امیرحسین فردی هم جلسه نقد و بررسی آثار نمایشی توسط اعضای کانون منتقدان هر شب پس از اجرا برگزار خواهد شد. کارگاه‌های آموزشی جشنواره نیز با موضوع طراحی صحنه، بدن و ایده‌پردازی در سالن اوستا و پلاتو شماره یک برپا خواهد شد.»


دراین نشست خبری برقراری ارتباط با دیگر واحد‌ها به عنوان محسنات تجمیع جشنواره‌ها معرفی شد که این امکان را بوجود می‌آورد که از امکانات دیگر نهادها که به صورت غیرمستقیم از تئاتر حمایت می‌کنند، در برگزاری جشنواره استفاده شود.


سعی داریم از امکاناتی که سایر نهاد‌ها دارند استفاده کنیم


زرویی نصرآباد در ادامه تصریح کرد: «ما سعی داریم از امکاناتی که سایر نهاد‌ها دارند استفاده کنیم. برای مثال انتشارات سوره مهر نمایشنامه‌های برتر جشنواره را منتشر خواهد کرد. امکانات حوزه هنری در راستای تولید فیلم و مستند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ما با گفت‌وگو با مدیر مراکز محافل قرار است 3 کار برتر جشنواره را که ظرفیت تبدیل شدن به تله‌تئاتر دارند را انتخاب کنیم و تله‌تئاتر آن را در اختیار تلویزیون و یا سینمای خانگی قرار دهیم.»


رحمت امینی در پایان این نشست اعلام کرد: «امسال نمایش‌ها از نگاه تماشاگران نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بهترین اثر معرفی خواهد شد. همچنین تابستان سال آینده به اجرای عمومی استان‌ها اختصاص خواهد یافت.»


انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر رحمت امینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته