دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1398 - 17:21
آیت‌الله آملی‌لاریجانی:

آمریکایی‌ها می‌خواهند ارزش‌های خود را به دنیا تحمیل کنند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند ارزش‌های خود را به همه دنیا تحمیل کنند و ادعاهای حقوق بشری آنها از این قسم است.
کد خبر : 407709
BS0K9882.JPG

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در دیدار سونگ تائو، وزیر بین‌الملل حزب حاکم چین ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان چینی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از حضور شما در کشورمان خوشحال هستیم. روابط راهبردی دو کشور بحمدالله با پیام رهبر معظم انقلاب که توسط رئیس محترم مجلس به رهبر شما منتقل شد وارد مرحله جدیدی شده است. ما امیدواریم که ایران و چین با مشترکات متعددی که در زمینه‌های تمدنی، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی دارند، دو کشور نقش برجسته‌تری در عرصه بین‌الملل ایفا کنند. سفر شما را در ارتقای این همکاری‌ها مفید می‌دانیم. این سفر را باب جدیدی در تحولات و همکاری‌های راهبردی دو کشور می‌دانیم.


آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: امروز در صحنه جهانی کشور مؤثر و مقتدر چین و کشور مقاوم و مؤثر ایران می‌توانند در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا، نقش‌آفرینی داشته باشند. آمریکایی‌ها در هوای سلطه دهه‌های گذشته در جهان هستند و با لشکرکشی به جای‌جای جهان و با ظلم، تنش‌زایی می‌کنند. جمهوری اسلامی در پی ایجاد تنش نبوده و نیست، با این وجود در صورت تعدی دشمنان، از اقتدار و منافع خویش حتماً دفاع جانانه خواهد کرد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: جمهوری خلق چین با استقلال و توانایی‌های خود در مقابل آمریکا ایستاده و این یک ارزش قابل تقدیر است که دیگر کشورها می‌توانند در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی کنند. ما امروز در مواجهه با ظالمانه‌ترین تحریم‌های آمریکا قرار داریم و جمهوری اسلامی در طی 40 سال در برابر زورگویی‌های آمریکا ایستاده است. ما در جمهوری اسلامی نیز با اتکا به مردم و توانمندی‌های خود، از این چالش‌ها عبور خواهیم کرد، اما امیدواریم با حمایت کشور دوست و همراه چین پاسخ به ظلم آمریکایی‌ها، سریع‌تر و قاطع‌تر انجام شود.


آملی‌لاریجانی یادآور شد: عمق تمدنی دو کشور چیزی نیست که با فشارهای بیگانگان متزلزل شود. هر دو کشور دارای پیشینه تمدنی بسیار قوی هستند و می‌توانند در برابر زیاده‌خواهی‌های آقای ترامپ مقاومت کند. آنها می‌خواهند ارزش‌های خود را به همه دنیا تحمیل کنند و ادعاهای حقوق بشری آمریکا علیه ایران و چین، از این قسم است.


وی افزود: ما نمی‌توانیم بپذیریم که یک نظام ارزشی بیگانه بر کشور ما و شما تسلط پیدا کند. تمدن‌های باسابقه منطقه ما، چهارچوب‌های خودشان را دارند و حقوق بشر ادعایی آمریکایی‌ها با فطرت انسانی و تمدن‌های کهن ما سازگار نیست و دلیلی ندارد که بخواهند مبانی خود را به سایر کشورها صادر کنند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما صداقتی را از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در موضوع حقوق بشر نمی‌بینیم. شما فجایع انسانی و ظلم‌هایی که غربی‌ها و تروریست‌های مورد حمایت آنان در افغانستان و عراق و سوریه روا داشتند یا نگهداری کودکان مهاجر در مرزهای آمریکا در وضعیت غیرقابل قبول و در قفس‌ها را می‌بینید. اینها نشان‌دهنده عدم صداقت و معیارهای غیرقابل پذیرش در حقوق بشر غربی است.


آملی‌لاریجانی با اشاره به دشمنی‌های آمریکا با چین افزود: ما احساس می‌کنیم که آمریکایی‌ها به دنبال تحریک قومیت‌ها در چین هستند. ما از سیاست چین یکپارچه حمایت می‌کنیم و با هرگونه دخالت بیگانگان در امور چین، مخالف هستیم.


وی با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی گفت: در کشور ما، مجمع تشخیص مصلحت رکن مؤثری در تدوین سیاست‌های کلی نظام است و از تجارب ارزشمند دولت دوست، چین می‌توانیم در تدوین سیاست‌های کلی استفاده کنیم. امروز نهاد مجمع تشخیص مصلحت، نهاد جاافتاده و باسابقه‌ای برای تدوین سیاست‌های کلی نظام است و می‌توانیم با نهادهای سیاست‌گذار در کشور شما همکاری و تعامل داشته باشیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ازجمله سیاست‌های کلی که در دستور کار مجمع است، سیاست‌های کلی فضای مجازی و سایبری است که می‌توانیم از پیشرفت‌ها و نحوه سیاست‌گذاری‌های کلی چین استفاده کنیم. خصوصاً پیشرفت‌های فناوری چین و موضوع مدیریت فضای مجازی یکی از محورهایی است که می‌توانیم از تجارب شما، بهره ببریم. فضای مجازی که به‌نوعی به واقعیت دنیای امروز تبدیل شده است.


آملی‌لاریجانی عنوان کرد: پیشنهاد دیگر کار مشترک در زمینه‌های حقوق بشری است. تمدن و فرهنگ ایرانی–اسلامی در این باب سخن بسیار برای گفتن دارد. من فکر می‌کنم در بحث‌های مبنایی در موضوع حقوق بشر، چهره‌هایی مانند حدادعادل و دیگر افرادی که مطالعات فلسفی دارند می‌توانند با مسئولان مربوطه در این زمینه به رایزنی بپردازند.


وی با اشاره به برنامه‌های اجراشده در چین برای توسعه این کشور و زمینه‌های تمدنی در چین گفت: گرچه بحث الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت بحثی است مربوط به کشور ما و خصوصیات تمدن ایرانی و اسلامی و لکن در عین حال تجارب توسعه‌ای کشور شما که دارای ریشه‌های عمیق تمدنی است، می‌تواند در جهاتی از این بحث راهگشا باشد. از دعوت شما برای سفر به چین قدردانی می‌کنم و ان‌شاءالله در فرصتی مناسب، به کشور شما سفر خواهم کرد. سلام ما را به رهبری و حاکمیت چین برسانید.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته