دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1394 - 13:59

فراخوان مقاله کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران گفت: کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند و با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در تاریخ‌های 28 و 29 بهمن 1394 در اهواز برگزار خواهد شد تا نسبت به بررسی مسائل جاری پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران از طریق به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی متخصصان در زمینه‌های مختلف اقدام شود.
کد خبر : 40769

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدحسین فاضلی اظهار کرد: تعاملات امروزی با رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دیگر منابع آبی ایران نشان داده است که این منابع آبی برخلاف ارزش جهانی و ملی، دارای سطح ارزشی خیلی پایین‌تر از شخصیت منبع آبی خود هستند و تا زمانی که زنگ خطر نابودی آنها از طریق رسانه‌ها در نیاید یا تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی آنها به صورت یک معضل قابل توجه مطرح نشود کمتر توجه دولتمردان را به خود و ارزش حیاتی شان معطوف می‌کنند که نمونه بارز آن را در تالاب تاثیرگذار و حیاتی هورالعظیم می‌توان یافت.


وی اضافه کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان حفاظت محیط زیست در اسفند 1393، هشداری بود که نشان از نارضایتی درباره خطر نابودسازی محیط‌ زیست داشت. حال این سوالات پیش می‌آید که مسئولان از دولت‌های گذشته تا امروز نسبت به درخواست و حساسیت‌های مقام معظم رهبری درباره منابع آبی به عنوان نمادی از محیط‌ زیست چگونه اقدام کرده‌اند؟ آیا برای منابع آبی به عنوان نمادی از محیط‌ زیست، قوانین جامع و لازم را آماده‌سازی و تدوین کرده‌اند؟


فاضل یادآور شد: نگاهی به آمارهای تلخ منابع آبی به عنوان نمادی از محیط‌ زیست، گویای ضعف‌های اجرایی و نداشتن برنامه‌ریزی مستمر همراه با آینده‌نگری درباره منابع آبی است. اخبار معضلات کمی و کیفی منابع آبی به بهانه‌های گوناگون، کارنامه قابل قبولی از مدیریت و اجرا را نشان نمی‌دهد.


به گفته وی در همین راستا کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند و با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در تاریخ‌های 28 و 29 بهمن 1394 در اهواز برگزار خواهد شد تا نسبت به بررسی مسائل جاری پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران از طریق به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی متخصصان در زمینه‌های مختلف اقدام شود.


وی ادامه داد: پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان می‌توانند هر موضوع پژوهشی مرتبط با رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی را برای کنفرانس به صورت مقاله ارسال کنند و محدودیتی از نظر موضوع وجود ندارد. اگرچه با توجه به تجارب سمینارها و کنفرانس برگزار شده توسط این مؤسسه، محورهای کاربردی مختلف و با توجه به نیاز روز پیشنهاد می‌شوند به محورهای ذیل توجه شود:


الف) ارزیابی تبعات زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و روانی چالش‌های عامل‌های مخرب منابع آبی مانند سد گتوند، صنعت نیشکر و شرکت نفت


ب) ارزیابی پتانسیل‌های منابع آبی مانند پتانسیل‌های اقتصادی، پتانسیل‌های زیست‌محیطی (از جمله مقابله با تشدید ریزگردها) و پتانسیل‌های اجتماعی (از جمله جلوگیری از هر نوع مهاجرت)


پ) ارزیابی مشکلات آبی عشایر، روستاها و شهرها و راهکارهای استفاده از پتانسیل‌های منابع آبی در بهبود کیفیت زندگی مردم عشایرنشین، روستاها و شهرها


ت) ارزیابی تاثیر کنونی رسانه‌ها در حل چالش‌ها و تقویت استفاده از پتانسیل‌های منابع آبی


ث) ارزیابی پتانسیل‌ها و چالش‌های سدسازی و سدهای موجود در ایران و راهکارهای جلوگیری از چالش‌ها و استفاده از پتانسیل سدها


بر اساس این گزارش، همزمان با کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران، دومین کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه کارون نیز برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال چکیده می‌توانند به وب سایت کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه‌ها، تالاب‌ها و منابع آبی ایران و دومین کنفرانس ملی پتانسیل‌ها و چالش‌های رودخانه کارون (www.karoon1393.ir) مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته