دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1394 - 11:41

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: ویزای وزیر بهداشت برای سفر به عربستان آماده شده است/ آمار کشته‌شدگان و مفقودان فاجعه منا به تفکیک استان‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ویزای وزیر بهداشت برای اعزام به عربستان سعودی آماده شده ولی ویزای وزیر ارشاد و هیات همراه وی هنوز صادر نشده است.
کد خبر : 40749

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در حاشیه نشست علنی امروز- یکشنبه 5 مهر مجلس شورای اسلامی در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه دو هیئت از ایران برای اعزام به عربستان تشکیل شدند، گفت: یک هیئت به‌سرپرستی وزیر بهداشت و هلال احمر و هیئت دیگر به‌سرپرستی وزیر ارشاد تشکیل شد که قرار است پس از دریافت ویزا به عربستان اعزام شوند.


وی درباره صدور ویزا برای این دو هیات گفت: تا کنون ویزای وزیر بهداشت صادر شده و ویزای آقای جنتی هنوز صادر نشده است که منتظر اقدامات سریع وزارت امور خارجه عربستان هستیم.


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: 10 تیم جست‌وجو گر از جمهوری اسلامی ایران و 7 کمیته به منظور اقدامات پزشکی درمانی، اطلاع رسانی و ارائه اسناد تشکیل شدند.


وی با قدردانی از اقدامات وزارت امور خارجه کشورمان و بعثه مقام معظم رهبری گفت: بلافاصله پس از وقوع این حادثه ابعاد این فاجعه تشریح شد و جلسه‌ای با نماینده ولیعهد عربستان در بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد که در آن در خواست دسترسی به سردخانه ها و بیمارستان‌های محل حادثه اعلام شد.


سالک درباره آمار جانباختگان از کشورهای مسلمان گفت: بر اساس آخرین آمارها از میان بیش از هزارو 500 نفر از جان‌باختگان این حادثه 500 نفر از کشور نیجریه، 300 نفر از مصر، 235 نفر از پاکستان و 136 نفر از حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند.


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با اشاره به آمار جان‌باختگان ایرانی به تفکیک استان‌های کشور گفت: بر اساس آمار منتشر شده از استان خراسان شمالی 33 فوتی و 68 مفقودی، استان فارس 12 فوتی و 47 مفقودی، استان لرستان 7 فوتی 27 مفقودی، اصفهان 5 فوتی و 20 مفقودی، تهران 5 فوتی و 15 مفقودی، چهارمحال و بختیاری 20 فوتی، گلستان 18 فوتی و 37 مفقودی، مازندران 4 فوتی و 27 مفقودی، آذربایجان غربی 5 فوتی و 22 مفقودی، گیلان 12 فوتی و 13 مفقودی، خراسان شمالی 10 فوتی و 5 مفقودی و اردبیل 5 فوتی و 9 مفقودی اعلام شده است.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از سازمان کنفرانس اسلامی درخواست دارد که حادثه منا تعیین تکلیف شود و مدیریت مناسک حج مورد بررسی قرار گیرد، گفت: از رئیس قوه قضائیه می‌خواهیم که با تشکیل تیم قضایی شکایتی در سطح بین‌المللی از عاملان این حادثه تنظیم و پیگیری کنند.


وی تصریح کرد: اگر نخواهیم بگوییم که این حادثه عمدی بود باید گفت که بی‌کفایتی مدیران حج عربستان سعودی و بی‌تدبیری آن‌ها برای مناسک حج باعث شد این اتفاق بیفتد.


وی ادامه داد: اختلاف بین شاهزادگان آل سعود برای کسب قدرت مشهود است که نشان می‌دهد اداره حج باید به دست کشورهای اسلامی باشد.


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اقدامات لازم برای انتقال پیکر جان‌باختگان ایرانی به کشور صورت گرفته است گفت: تمام بیمارستان‌ها نیز برای پذیرش مجروحان ایرانی و حتی مجروحان سایر کشورها آمادگی دارند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته