دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1398 - 00:05
گزارش آنا از مأموریت جدید کلاه‌سبزها؛

هدف تشکیل یگان واکنش سریع نزاجا/ ورزیده‌ترین نظامیان ارتش را بشناسید

یگان واکنش سریع نزاجا به تازگی در دل ارتش تأسیس شده و اهدافی برای تأسیس آن در نظر گرفته شده است که این گزارش به چرایی تشکیل این یگان می‌پردازد.
کد خبر : 407462
57819059.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، یگان‌های واکنش سریع به‌عنوان یک واحد کوچک عملیاتی محسوب می‌شود که دارای توانایی‌ ویژه‌‌ای برای دفع و مقابله با تهدیدات از نوع نظامی است و در بیشتر کشورها با این هدف تأسیس شده که مقابله با تروریست‌ها و تبهکاران تسهیل و میسر شود.


مأموریت ویژه یگان واکنش سریع در جنگ‌های نیابتی


امیر سرتیپ احمد پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی هدف اصلی تأسیس یگان واکنش سریع را مقابله با «جنگ ترکیبی» یا جنگ نیابتی اعلام کرد و در این رابطه گفت: «در جنگ ترکیبی دیگر عملیات تأخیری و فرسایشی معنا ندارد و در فضای جنگ‌های نیابتی بود که ستاد کل نیروهای مسلح دستور داد تا در ارتش پنج تیپ واکنش سریع یعنی چهار تیپ در نیروی زمینی و یکی در نیروی دریایی و نیز پنج تیپ در سپاه پاسداران تشکیل شود».


رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: «اینها تیپ‌های واکنش سریع هستند یعنی قابلیت انعطاف و تابنده خیلی بالایی دارند. قدرت آتش بالایی دارند. بالگردهایی در اختیار آنهاست. در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند در منطقه حاضر شوند و اجرای مأموریت کنند، البته این ابتدای کار است و بنا است تمامی یگان‌ها متناسب با این یگان آماده شوند».



یگان واکنش سریع و کاهنده شوک اولیه تهدیدات


در جمهوری اسلامی ایران تمامی ارگان‌های نظامی مانند ارتش، سپاه و ناجا هرکدام به‌نوعی و در راستای مأموریتی که برایشان تعریف شده، از یگان واکنش سریع بهره‌مند هستند تا بتوانند در مقابله با ناامنی‌ها، حضور سریع در محل وقوع حادثه و بالا بردن میزان آمادگی دارای قابلیت ویژه باشند.


نیروی واکنش سریع باید در اسرع وقت وارد عمل شود و در همان دقایق و ساعت‌های اولیه وقوع حادثه و یا حملات دشمن، پاسخ مناسبی را به تهدیدات دهد و به همین دلیل این یگان به نوک پیکان یگان‌های عملیاتی شهرت دارد.


پس از آنکه یگان واکنش سریع در مراحل اولیه تهدید و حادثه ورود مناسب را انجام داد، یگان‌های عملیاتی از نفوذ و روزنه‌ای که نیروهای واکنش سریع ایجاد کرده‌ و یا توانسته از شوک ابتدایی خطرات بکاهد، استفاده خواهند کرد.



تحرک‌پذیری و چابک‌سازی ارتش؛ هدف تشکیل یگان واکنش سریع


اهمیت یگان واکنش سریع در میان کشورها به حدی است که ارگان‌های نظامی تجهیزات بروزی را در حوزه حمل‌ونقل و عملیاتی در اختیارشان قرار می‌دهند و به تبع آن در کشور ما هم با اشرافی که نسبت به ماهیت و کارویژه نیروهای واکنش سریع وجود دارد، این تجهیزات در اختیار آنها قرار داده شده که برای نمونه تجهیزات بروز خودرویی به نیروهای واکنش سریع واگذار و حتی هماهنگی‌های مناسبی میان این یگان و هوانیروز در راستای تحرک‌پذیری انجام شده است.


امیر سرتیپ علی جهانشاهی در مراسم تیپ 25 واکنش سریع نیروی مخصوص ارتش از حکم مقام معظم رهبری به فرمانده نیروی زمینی ارتش در راستای ارتقای چابکی و تحرک و کارآمدی این نیرو خبر داد. بر اساس این حکم 20 طرح تغییر ساختاری در نیروی زمینی ارتش تصویب و ابلاغ شد.


همچنین همسو با این تغییرات در نزاجا، تیپ‌های پیاده و تکاور به نیروهای واکنش سریع و هجومی و برخی قرارگاه‌های تاکتیکی به قرارگاه‌های عملیاتی تبدیل شدند و نیز همزمان با این تغییرات ماهیت آموزش‌های یگان‌های واکنش سریع، تغییر و برابر تهدیدات روز آموزش‌ها نوین را فرا می‌گیرند.



امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ضرورت تشکیل یگان واکنش سریع  تأکید می‌کند؛ برای ارتقاء آمادگی رزمی باید تیپ‌های واکنش سریع را با تجهیزات مدرن تجهیز کرد.


فرمانده نزاجا در یکی دیگر از سخنرانی‌هایش می‌گوید؛ نیرو‌های واکنش سریع آمادگی مقابله با توطئه‌های دشمن در سریع‌ترین زمان را دارند و روحیه جنگاوری و سلحشوری در نیرو‌های واکنش سریع مشهود و بارز است.


یگان‌ واکنش سریع در اصل همان یگان عملیاتی و تکاوری نیروی زمینی است که در راستای این تغییرات تقویت شده و به نیروی واکنش سریع ارتقاء یافته است.



امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره تجهیز یگان‌های واکنش سریع عنوان می‌کند: در حوزه رزم زمینی تجهیز یگان‌های واکنش سریع مدنظر است و نیروهای زمینی ارتش و سپاه به سلاح‌های تک‌تیرانداز و مسلسل و تجهیزات مراقبتی مدرن مجهز شده‌اند.


گفتنی است افرادی که در یگان واکنش سریع مشغول خدمت هستند از میان افراد زبده انتخاب می‌شوند و تحت سخت‌ترین آموزش‌های فیزیکی و عملیاتی و نیز بروزترین آموزش‌های نظامی قرار می‌گیرند.


تک‌تیراندازی، تازش و هلی‌برن‌های از آموزش‌های خاص یگان واکنش سریع به شمار می‌روند که از اهمیت بالایی برخوردارند و در کنار تمامی این موارد باید نظم، چابکی و هماهنگی بالا را به سایر ویژگی‌های این یگان افزود.


گزارش از سعید امینی


انتهای پیام/4079/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته