مؤمنان جواز رفتن به حج را در ماه مبارک رمضان دریافت میکنند
حجتالاسلام سید حسن میرسید در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، گفت: امروز مصادف با بیست و پنجم ماه ذیالقعده، یعنی روز«دحوالارض» است. «دحو» به معنای گسترش است، در این روز زمین از چهار نقطهای که خانه کعبه در آن قرار دارد گسترش یافت. «دحوالارض» روزی است که خداوند متعال به زمین خاکی، زندگی بخشید، در آن زمان زمین سراسر آب بود. اولین نقاطی که به اذن خداوند سر آب بیرون آورد و جزو خشکی زمین شد، چهار نقطه مکانی است که کعبه در آن قرار دارد.
وی با بیان فضائل روز بیست و پنجم ماه ذیالقعده بیان کرد: در این روز بود که خداوند به جهان خاکی حیات بخشید و بخشهایی از کره زمین بعد از کعبه، شروع به خشک شدن کرد. طبق آیات قرآن، اولین نقاطی که از زیر آب سر برآورد، چهار نقطه کعبه بود. دحوالارض آداب خاص و نماز دارد، در این روز بندگان خدا و زائران بیتاللهالحرام با اعمال خاصی به دعا و ثنای خداوند میپردازند و شکر خداوند را به جای میآورند.
معاون تهذیب حوزه علمیه قم ادامه داد: یاران امام صادق (ع) از آن حضرت درباره خانه کعبه سؤالات فراوانی میپرسیدند که آن حضرت تماماََ سوالات را پاسخ میفرمود، تا روزی که یکی از یاران امام علیهالسلام گفت؛ حدود 40 سال است که ما از شما درباره خانه خدا سؤال میپرسیم و شما هم پاسخ میفرمایید ولی هنوز این سؤالات ما و پاسخهای شما تمام نشده است. امام صادق (ع) فرمودند؛ چه میگویید درباره خانهای که 2 هزار سال قبل از خلقت آدم ابوالبشر خداوند این خانه را بنا کرد.
میرسید یادآور شد: به خانه کعبه میگویند؛ بیتالعتیق که نشاندهنده قدمت طولانی و ارزش بیحد این خانه است. خداوند در قرآن کریم میفرماید کعبه بنا شده تا مردم در مقابل خدا قیام کنند. در طول تاریخ، خانه خدا بارها توسط سیل تخریب شده و دوباره بنا شده است. بنای خانه کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) پایهریزی و بنا شده است. خانه خدا به این شکلی که در حال حاضر موجود است و مردم از تمام نقاط برای بندگی و عبودیت دور آن جمع میشوند، دارای منافع و فوائد زیادی برای بندگی و عبودیت انسان در مقابل ذات باریتعالی است.
وی اجتماع عظیم حج را یک اجتماع سیاسی و اجتماعی نامید و گفت: هیچ مانور و اجتماعی از نظر معنویت و قدرت به اندازه اجتماع خانه کعبه و ایام حج نمیشود، در زمان ایام حج که مردم به حج میروند تمام توجهات به سوی خانه کعبه است و تمام دوربینها و رسانهها به سوی این تجمع عظیم بندگی و عبودیت معطوف است. در این تجمع عظیم همه به یک سوی نماز میخوانند، همه با هم در یک زمان یک عمل را انجام میدهند و تمام این اعمال نیز در یک زمان مشخص باید انجام شود که اگر در زمان خود انجام نشود قابل قبول نیست.
میرسید تأکید کرد: خداوند متعال در اعمال حج و این تجمع عظیم بندگی و عبودیت انسانها حکمتهایی را قرار داده است که انسان با انجام آن اعمال به منافع مادی و معنوی میرسد. برخلاف آنچه که آلسعود به دنبال تلقین آن به جامعه بشری است، حج تنها یک نماد عبادی نیست بلکه نمادهای گوناگون سیاسی و اجتماعی و عبادی را در خود دارد.
وی با آرزوی قبولی حج تمام مسلمین در حج 98 یادآور شد: کسانی که آرزوی رفتن به مکه را دارند باید جواز آن را از خداوند در ماه مبارک رمضان دریافت کنند. در دعاهای ماه رمضان که میخوانیم؛ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ مَا أَبْقَیْتَنِی فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَهٍ وَ سَعَهِ رِزْقٍ یعنی؛ خدایا مرا روزى کن حج بیتالحرام در این سال و در همه سال مادامى که عمرم را باقى دارى با آسایش و عافیت و وسعت رزق روزى کن. پس بندگانی که آرزوی رفتن به حج را دارند جواز آن را در ماه مبارک رمضان از خداوند متعال دریافت کنند.
انتهای پیام/4072/4100/
انتهای پیام/