دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1398 - 13:05
کارشناس آموزش سازمان اورژانس:

دمای بدن فرد گرمازده نباید از 38 درجه کمتر شود

کارشناس آموزش سازمان اورژانس گفت: هر 10 دقیقه باید دمای بدن فرد گرمازده را اندازه‌گیری کرده و مراقب بود که دمای بدن وی از 38 درجه کمتر نشود.
کد خبر : 407365
shutterstock_408923980.jpg

ایوب صاحب‌جم در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص راه‌های مقابله با گرمازدگی گفت: اگر فردی براثر گرما دچار گرمازدگی شده و علائم گرمازدگی در وی مشخص شد، حتماً بعدازآنکه لباس بیمار را سبک کرده و آب‌خنک به او داده شد، کمپرس سرد و خیس برای او در دو طرف گردن، کشاله ران زیر بغل و پشت زانوهای وی قرار دهید و اگر وضعیت بیمار بد بود می‌توانید کمی آب به سروصورت بیمار بریزید.


وی افزود: اگر بیمار شروع به لرزیدن کرد سرد کردن را متوقف کنید تا دمای بدن بیمار زیاد پایین نیاید.


کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور تصریح کرد:‌ کسانی که دچار گرمازدگی هستند احساس تشنگی شدید دارند و این موضوع در کودکان و افراد پیر بیشتر نمود پیدا می‌کند در زمان گرمازدگی حتماً به این بیماران مایعات بدهید.


صاحب‌جم اضافه کرد: در گرمازدگی با باد زدن مصدوم و یا استفاده از پنکه جریان هوا را افزایش داده و او را خنک کرد.


وی افزود: دست‌ها و پاهای فرد گرمازده را باید ماساژ داد تا خون جریان پیداکرده و به مغز بازگردد نباید فراموش کرد که در چنین موقع نباید به فرد بیمار قرص یا دارو داد.


کارشناس آموزش سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: هر 10 دقیقه باید دمای بدن فرد گرمازده را اندازه‌گیری کرده و مراقب بود که دمای بدن وی از 38 درجه کمتر نشود، درصورتی‌که دماسنج در دسترس وجود ندارد، خنک کردن بدن بیمار را باید تا زمانی ادامه داد تا پوست، در لمس خنک به نظر آید.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته