دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1398 - 11:44

واکنش ربیعی به لیست دوتابیعتی‌های دولت

سخنگوی دولت در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه به لیست دوتابعیتی‌های دولت واکنش نشان داد.
کد خبر : 407351
95828_679.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه یاد و خاطره شهید صیاد شیرازی، شهدا و همه رزمندگانی که در عملیات مرصاد منافقین را ناکام گذاشتند گرامی می‌داریم، اظهار کرد: امروز هم با شرایط مرصاد مواجه‌ایم و البته پیچیده‌تر.


وی با اشاره به اینکه تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ریشه در همان تروریسم منافقین دارد، گفت: امروز منافقین در لایه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی فعال هستند و حرف‌های آنها امروز از دهان مسئولان آمریکایی شنیده می‌شود.


سخنگوی دولت بیان کرد: امروز تخریب شخصیت‌های نظام و دلسرد کردن مردم از نظام و دولت ریشه در همان جریان دارد و ادامه همان مسیر است.


ربیعی یادآور شد: سهم مسکن از تسهیلات بانکی به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و ۵۰۰ هزار مسکن مهر تکمیل می شود. همچنین ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ برای  اقشار متوسط رو به پایین از دیگر برنامه‌های دولت است و نیز طرح مسکن برای کارکنان در دست بررسی است.


وی ادامه داد: به پیشنهاد شهردار تهران، وزارت کشور مأمور شده تا در کلانشهرها ساخت مسکن اجاره‌ای (مسکن‌هایی با متراژ کم) در دستور کار قرار گیرد.


سخنگوی دولت تصریح کرد: کمیته‌ای تشکیل شده برای رسیدگی به موضوع افرادی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند و اگر کسی در برابر دلاری که دریافت کرده کالایی وارد نکرده است با آن همانند قاچاقچی برخورد می‌شود و همچنین پولی گم نشده، اما  فرآیند واردات بعضاً زمان‌بر است.


ربیعی با بیان اینکه هرجا آمریکا خواست دور  ایران را مرز بکشد، دیپلمات‌های ما پُل ایجاد کردند، خاطرنشان کرد: سفر به 6 کشور، مذاکرات سنگین محمدجواد ظریف و مصاحبه او با رسانه‌های پربیننده در دو هفته گذشته چهره پویایی از ایران نشان داد تا جایی که باعث شد پمپئو بخواهد با رسانه‌های ایرانی گفتگو کند و ما حاضریم این اقدام صورت گیرد و از طرف ایران خانم مرضیه هاشمی خبرنگار ما می‌تواند با آقای پمپئو گفتگو داشته باشد.


وی با اشاره به خبر واردات گندم گفت: این خبر درست نیست و وضعیت ما در گندم و ذخیره گندم خوب است. تاکنون 6 میلیون و ۳۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان خریده‌ایم و دولت تاکنون بیش از هشت هزار میلیارد تومان بابت خرید گندم از کشاورزان پرداخت کرده است.


سخنگوی دولت با اشاره به لیست منتشر شده از دوتابعیتی‌ها خاطرنشان کرد: واقعا این لیست در شأن مجلس نبود. عجیب است که برخی آزادند که هرچه می‌خواهند بگویند و کسی کاری نداشته باشد. هیچ یک از اعضای دولت دوتابعیتی نیستند و از قوه قضائیه می‌خواهیم که به اینگونه اتهام‌زنی‌ها ورود کند.


ربیعی با بیان اینکه فشارهای تحریمی با این تحلیل صورت گرفت که مردم پشت نظام نیستند، گفت: اما صف‌های طولانی مردم سالاری را رقم زد.امروز هم ما در تنگه زبر جد هستیم و با همان مقاومت ایستادگی خواهیم کرد.


وی در ادامه به پیروزی تیم ملی والیبال زیر ۲۱ سال کشورمان و قهرمانی این تیم اشاره کرد و افزود: دولت و ما این پیروزی را تبریک می‌گوییم، متأسفانه به دلیل برخی کارشکنی‌ها نتوانستیم این مسابقه را ببینیم. امیدواریم این پیروزی‌ها ادامه‌دار باشد؛ چراکه ما نیاز داریم این پیروزی‌ها کام مردم را شیرین کند.


سخنگوی دولت با اشاره به مسئله توقیف نفتکش انگلیسی از سوی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: توقیف نفتکش از سوی ما  مبنای حقوقی دارد؛ چراکه نفتکش انگلیسی مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده بود، ولی انگلیس که نفتکش ما را بی‌دلیل توقیف کرده است، باید هرچه زودتر آن را آزاد کند.


ربیعی تأکید کرد: قطعاً ما بر اساس حُسن نیت عمل خواهیم کرد. پیش از این هم گفتیم مقصد نفتکش ایران، سوریه نبوده است و آنها اجازه ندارند از ما بخواهند تضمین کنیم که مقصد سوریه نخواهد بود.


وی با اشاره به اینکه شنیدیم آنها قصد اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس را دارند، گفت: طبعاً این اقدام پیام خصمانه‌ای دارد و تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تأمین امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و نیز ما بزرگترین تأمین‌کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.


سخنگوی دولت با اشاره به تشکیل وزارت بازرگانی افزود: ما از تشکیل این وزراتخانه استقبال می‌کنیم، این خواست دولت است و امیدواریم مجلس شرایط را درک کند و این بحث در جلسه سران قوا مطرح شد و دولت با اختیاری که داشت بخشی از آن را انجام داد.


ربیعی تأکید کرد که تشکیل وزارت بازرگانی موجب ساماندهی بازار می‌شود؛ زیرا ما مطلع بودیم جنس‌هایی وارد می‌شد، اما انبار می‌شدند تا با جهش ارز وارد بازار شوند.


وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم بازار واردات و صادرات سروسامان بگیرد، افزود: همچنین می‌خواهیم فشاری بر روی کشاورزان نباشد.


سخنگوی دولت با اشاره به حمایت دولت از سرمایه‌گذاران خارجی یادآور شد: دولت از سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور استقبال می‌کند و نیز از سرمایه‌گذار خارجی و ایرانی‌های خاج از کشور استقبال  می‌کنیم.


ربیعی با اشاره به حاشیه‌های پیش‌آمده برای وزیر بهداشت تصریح کرد: آقای نمکی محب اهل بیت(ع) است و افتخار این دولت نوکری امام حسین(ع) است و از سخنان آقای نمکی سوء‌برداشت شده است، ایشان اقدامات خوبی در  وزارت بهداشت انجام داده است که ما باید از این اقدام حمایت کنیم. من با ایشان صحبت کردم، گفتند ما راهی برای افزایش شادی در جامعه نداریم و بحث این بود که باید در رسانه‌ها شاد بودن را آموزش دهیم.


وی با بیان این مطلب که سوء‌برداشت‌ها ممنوع است، گفت: آقای نمکی شاعر اهل بیت(ع) هستند و به سبک محتشم کاشانی شعری در وصف اهل بیت(ع) گفته است.


سخنگوی دولت درباره ارائه گزارش عملکرد دولت به مجلس خاطرنشان کرد: دولت ما به همه قوانین عمل خواهد کرد، شعار ما دولت قانون‌مدار است. ما معتقدیم درصورتی‌که تذکر، سؤال و استیضاح جهت شفاف‌سازی امور در قانون پیش‌بینی شده است، اینکه بخواهیم در قانون سالی یک‌بار هم گزارش دولت را به مجلس ارائه کنیم و احیاناً بخواهد رفتارهایی متعاقب آن صورت گیرد، این موضوع را با شفافیت بیشتر مناسب نمی‌بینیم.


وی با بیان اینکه ما احساس می‌کنیم این موضوع با قانون اساسی همخوانی ندارد، یادآور شد: نامه‌ای که به رهبری نوشتیم، ایشان به شورای حل اختلاف قوا ارسال کردند و هرچه نتیجه آن باشد دولت از آن تبعیت می‌کند. هر چیزی را باید به اندازه خود دید و وقت اعظم انرژی و وقت وزاری ما برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان محترم سپری می‌شود.


سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره با ایران خاطرنشان کرد: ما از این اظهارات استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم باید ضمیمه آن اظهارنظر، اقدام عملیاتی عربستان را هم شاهد باشیم. ما همواره خواستار ثبات و امنیت کشورهای منطقه هستیم. ایران به ارتباطات دوجانبه و پیمان‌های امنیتی معتقد است. عربستان می‌تواند نقش مستقل خود را بازی کند، هر چند عملکرد عربستان در قبال ایران گلایه‌آمیز است، ولی عربستان را از آمریکا مستقل می‌دانیم.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته