قاچاق سنگین خودروهای سبک
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، این روزها بحث ورود خودروهای قاچاق به داخل کشور داغ شده است و اظهارات ضدونقیضی در مورد مجاری ورود این خودروها به کشور صورت میگیرد درحالیکه کارشناسان، قاچاق خودرو به داخل کشور را امری ناممکن میدانند. هرچند قاچاق خودرو به کشور پدیدهای نادر و عجیب بهنظر میرسد، اما بهدنبال اظهارات جنجالی رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در رابطه با قاچاق خودرو این سؤال مطرح میشود که اصلاً قاچاق خودرو امری امکانپذیر است؟
امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی بهتازگی از واردات ۱۲۵ هزار خودروی خارجی توسط چهار خانواده با استفاده از رانت و ثبت سفارش غیرقانونی، خبرداد و گفت: واردات ۱۲۵ هزار خودرو توسط چهار خانواده صورت گرفته است این در حالی است که چهار خانواده خودروی خارجی به ایران وارد میکردند و این آمار ممکن است که افزایش پیدا کند.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه قوه قضائیه با این فرد بهشدت برخورد کرده است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در این زمینه پیگیریهای لازم را انجام دادهاند. این در حالی است که مبنای واردات این خانوادهها و گواهی ارائهدهنده برای این کار جعلی بوده و بر همین اساس ورود خودروی خارجی به ایران قاچاق محسوب میشود.
خجسته بابیان اینکه ۳۴ هزار خودرو بهصورت غیرقانونی ثبت سفارش شده است، گفت: این کار توسط یکی از معاونین وزارت صمت و تیمی متعلق به وی صورت گرفته است که ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو ثبت رسمی شده و یک هزار و ۹۰۰ خودرو وارد ایران شده که بر همین اساس دستگاه قضائی در حال بررسی بیشتر این پرونده است.
بهمنظور بررسی این موضوع با کارشناسان خودرو به گفتوگو پرداختیم اما نظر این کارشناسان این است که قاچاق این حجم خودرو به کشور غیرممکن است.
حجم ورود ۱۲۵ هزار خودرو به کشور غیرممکن است
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندکان خودروی ایران، این حجم ورود خودرو به کشور را غیرممکن دانست و گفت: اوج واردات خودرو در سال ۹۱ حدود ۱۰۰ هزار خودرو با ۵۰ شرکت نمایندگی و ۵۰۰ شرکت غیر نمایندگی صورت گرفت، درحالیکه متوسط ورود خودرو به کشور ۷۵ هزار دستگاه است چطور ۱۲۵ هزار خودرو در کشور قاچاق شده است؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودروی ایران ادامه داد: خودرو جزء قاچاق ناپذیرترین کالای وارداتی به داخل کشور است و سازمانهای مختلفی از جمله نیروی انتظامی، اداره کل خودرو، سازمان استاندارد، گمرکات کشور، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت بازرگانی، وزارت صمت و بانکها مرحلهبهمرحله فرآیند ثبت خودرو را کنترل میکنند و کوچکترین ایرادی در اسناد و مدارک واردکنندگان وجود ندارد.
وی در توضیح اینکه جریانی به نام ثبت سفارش جعلی نداریم و آنچه مطرح میشود ثبت سفارش خارج از موعد است، گفت: مراجع غیرقانونی باید تشخیص دهند که این قاچاق خودرو چگونه اتفاق افتاده است در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۸۰۰ خودرو ثبت سفارش، توقیفشده که پروندههای این افراد در مراجع قضائی در حال رسیدگی هستند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودروی ایران بابیان اینکه مقصر این میزان قاچاق واردکنندگان خودرو نیستند، گفت: مقصر این مشکلات تصمیم غلط و غیرقانونی وزیر سابق صمت و معاون ایشان است که اقدام به بستن سامانه ثبت کردند و بعدازاین اشتباه دولت، ورود خودرو به قاچاق تبدیل شد.
قاچاق ۱۲۵ هزار خودرو به کشور غیرقابلباور است
امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو، در رابطه با این میزان قاچاق خودرو آن را غیرقابلباور دانست و گفت: این میزان گسترده قاچاق خودرو باید در طول چند سال اتفاق افتاده باشد چراکه در طول سه سال گذشته از مردادماه سال ۹۶ که واردات بیرویه خودرو ممنوع شد ۱۹ هزار خودروی قاچاق ثبت و ۶ هزار دستگاه آن تقلبی اعلام شد.
این کارشناس خودرو با تأکید بر اینکه خودرو بهراحتی نمیتواند در کشور قاچاق شود، اظهار داشت: در مردادماه سال گذشته تقلب و ثبت درزمینهٔ خودرو در سایت ثبت سفارش وجود داشت که در مورد خودروهای لوکس تقلب امکانپذیر بود اما در حال حاضر به دلیل نظام الکترونیکی و کنترل نیروی انتظامی این حجم قاچاق بهراحتی امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به تبعات جدی قاچاق خودرو به داخل کشور در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی خاطرنشان کرد: سال ۹۰ عدهای با شناسنامه شهروندانی از مناطق آزاد کشور مثل قشم خودرو وارد کشور کردند که تبعات منفی به همراه داشت و باید جلوی این حجم واردات بهصورت گسترده گرفته شود.
کاکایی بابیان اینکه هر کشوری در بخشهای مختلف دارای صنایع مادر است، گفت: همه کشورها در برنامه توسعهای که دارند باید صنایع مادر را در کشور رشد دهند، در کشور ما نیز صنایعی مثل صنعت فولاد، پتروشیمی و خودرو جزء صنایع مادر و دارای اهمیت استراتژیک است لذا واردات بیرویه و قاچاق غیرقانونی خودرو به صنعت خودروسازی ما لطمه وارد میکند.
تبعات منفی ورود خودروی قاچاق به کشور
این کارشناس خودرو بابیان اینکه یکی از تبعات منفی ورود خودروی قاچاق، عدم پرداخت مالیات به دولت است، گفت: ورود خودروهای لوکس تنشهای اجتماعی در کشور ایجاد میکند، رهبر معظم انقلاب نیز چند سال قبل در رابطه با ورود خودروهای لوکس به داخل کشور به مسئولان تذکر دادند. با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمهایی که در کشور حاکم بود این موضوع باعث شد واکنشهای منفی در اذهان عمومی مردم حاکم شود.
کاکایی با اشاره به عدم تعهد برخی تولیدکنندگان خودرو به مشتریان خود گفت: برخی از واردکنندگان خودرو بهویژه خودروهای متوسط و ارزانتر نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به تعهدات خود عمل نمیکنند درنتیجه واردات ضعیف خودرو میتواند در درازمدت به ضرر مردم تمام شود چنانچه امروز در مورد بازار لوازمیدکی خودرو با نابسامانیهایی مواجه هستیم.
منبع:رسالت
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/