دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1398 - 10:00
آنا گزارش می‌دهد؛

کلکسیونی از تخلفات در یک مؤسسه غیرانتفاعی/ از اعضای هیئت علمیِ خارج‌نشین تا ماجراهای آقای رئیس!

برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی که علاقه‌مند به دانشگاه‌داری هستند مؤسسات غیرانتفاعی راه‌اندازی کرده‌اند و عمل به قوانین در نظر گرفته‌شده در مورد این فعالیت‌های هم‌زمان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر : 407195

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – پروین طالبیان؛ بی‌شک موضوع کیفیت مؤسسات غیرانتفاعی را باید یکی از داغ‌ترین اخبار این روزهای حوزه دانشگاه برشمرد تا جایی که چندی قبلی هیئتی از وزارت علوم به این منظور از 6 موسسه غیرانتفاعی بازدید کردند.


به همین منظور خبرگزاری آنا تلاش دارد بررسی عملکرد فنی و محتوایی این مؤسسات را در دستور کار خود قرار دهد. 


مؤسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس یکی از مؤسساتی است که از بهمن‌ماه 92 آغاز به کار کرد و عمده مجوزهای صادرشده آن (به‌جز دو مجوز سال اول) از سال 93 به بعد صادر شده است.


آگهی تأسیس این مؤسسه در سال 1394 در روزنامه رسمی درج شده، اما فعالیت مؤسسه طبق دفترچه سازمان سنجش از سال 1392 بوده است. براساس آگهی روزنامه رسمی کل سرمایه تأسیس این موسسه یک میلیون تومان بوده است. این موسسه 6 عضو هیئت مؤسس دارد که هر یک، هزار ریال آورده داشتند و مسئول آن 9 میلیون و 994 هزار ریال برای تأسیس مؤسسه گذاشته است. براساس اعلام سایت این مؤسسه 36 استاد به دو صورت تمام‌وقت و مدعو در آن مشغول به فعالیت هستند.


اساسنامه


1-تصویر روزنامه رسمی مؤسسه غیرانتفاعی هنر و معماری پارس


هنر و معماری1


2-جدول پذیرش دانشجو در مؤسسه پارس تا سال 1397


تعداد اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت این موسسه مشخص نیست. براساس اعلام سایت این مؤسسه از 36 استادی که با آن همکاری دارند 15 نفر عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر، دارای مسئولیت اجرایی، بازنشسته یا در خارج از ایران ساکنند؛ که از جمله آنها می‌توان به ناصر کلینی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، فرشاد نصراللهی دانشیار در موسسه تأمین انرژی دانشگاه هنر برلین، حسین سُلطان‌زاده دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، محمدحسین ماجدی اردکانی مدیرکل استاندارد یزد، حمید میرمیران عضو هیئت علمی دانشكده معماری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، حسن صادقی نائینی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پروفسور هشیار نوشین استاد بازنشسته ساکن انگلیس، مهناز ترابیان عضو هیئت علمی دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی، سید محسن فاطمی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمود حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، احمد میرزاکوچک خوشنویس عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سید بهشید حسینی عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه هنر، اصغر حاج سقطی استادیار بازنشسته دانشگاه علم و صنعت ایران و محمدرضا بمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد.


6 نفر هم از جمله عادل فرهنگی، عبدالرضا محسنی، محمدرضا سلطان‌دوست، امان‌الله یغمایی، محمدعلی کاشف، بهنام اتابکی در سایت دانشگاه پروفایلی ندارند.


گفتنی است استادی که به عنوان عضو هیئت علمی تمام وقت یک دانشگاه یا مؤسسه انتخاب شود نمی‌تواند به عنوان عضو هیئت علمی مؤسسه‌ای دیگر منصوب شود که همین مسئله در این مؤسسه جای سوال دارد.


با این حال پس از بررسی‌های وزارت علوم مشخص می‌شود که تعداد اعضای هیئت علمی این مؤسسه بعد از 5 سال فعالیت کافی نبوده است؛ چراکه وزارت علوم در بهمن 97 به این مؤسسه اعلام کرد که باید 18 عضو هیئت‌علمی با مدرک کارشناسی ارشد و 23 عضو هیئت‌علمی با مدرک دکتری جذب کند که البته تاکنون نتیجه جذب این افراد مشخص نیست.


در آگهی بهمن 1397 وزارت علوم براساس تصاویر زیر جذب عضو هیئت علمی در این مؤسسه اعلام شده است.


B پارس


C پارس


D پارس



3-جدول اعلام نیاز جذب هیئت علمی مؤسسه پارس


طبق اساسنامه مصوب این مؤسسه و اهداف آن که در سایتش به چشم می‌خورد، محدوده فعالیت این مؤسسه در گروه هنر و معماری است، درحالی‌که این مؤسسه در رشته‌های فنی و مهندسی و منابع طبیعی نیز پذیرش دانشجو دارد! ازجمله این رشته‌ها کاردانی کارهای عمومی ساختمان (عمران)، کارشناسی ناپیوسته مهندسی اجرایی عمران، کارشناسی پیوسته مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مهندسی عمران - مدیریت ساخت، کارشناسی پیوسته مهندسی صنایع و کارشناسی ناپیوسته مهندسی منابع طبیعی - محیط‌زیست است.


اهداف


4-تصویر اهداف مؤسسه پارس؛ منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی این مؤسسه


این مؤسسه در نزدیکی پردیس فنی یکی از دانشگاه‌های دولتی در سه ساختمان مسکونی بازسازی شده با مجموع زیربنای 2 هزار و 800 مترمربع مستقر شده است و بیش از 3 هزار و 500 دانشجو دارد؛ به این ترتیب سرانه فضای آموزشی هر دانشجو حدود یک مترمربع تخمین زده می‌شود. در صورتی که میانگین سرانه آموزشی در دانشگاه‌های غیردولتی دیگر در مجموعه وزارت علوم نظیر پیام‌نور و علمی کاربردی حدود 2.5 متر است.


رئیس موسسه غیرانتفاعی پارس همزمان استاد تمام وقت یک دانشگاه دولتی است


رئیس این موسسه، عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت و مدیر گروه یکی از دانشکده‌های  یک دانشگاه‌ دولتی است. در صورتی که براساس ماده 77.1 و تبصره 4 ماده 21 آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی، اعضای هیئت‌علمی نمی‌توانند هم‌زمان مدیر مؤسسه غیرانتفاعی و عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه دولتی باشند! این یکی از تخلفات آشکار در این مؤسسه است. براساس مستندات روزنامه رسمی کشور مدیریت این عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی برای سال 97 هم تمدید شده است، موضوعی که در کنار سایر ابهامات این مؤسسه نیاز به رسیدگی دارد.


انتظار می‌رود با وجود شعار دهه سرآمدی آموزش و عدالت آموزشی، جذب دانشجو فدای رانت‌ها نشود و اعضای هیئت‌علمی که دسترسی بهتری به اتاق مدیران دارند از فرصت‌های ویژه برخوردار نشوند.


انتهای پیام/4107/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
۰
با سلام. صد در صد این موسسات غیر انتفاعی مشکل دارند. اینا فقط برای زمین زدن دانشگاه ازاده. خدا لعنت کنه باعث و بانی ان. ان شاالله در ان دنیا قصاص می دن. متاسفانه در این مملکت اسلامی همه دنبال قطع کردن نان هم هستند. ای کاش این افراد یکم فکر ان دنیا هم باشند.
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
۰
متاسفانه برخی از این موسسات بدون اینکه استاد داشته باشند دانشجو جذب میکنند و دانشجویان فقط می روند امتحان می دهند و مدرک میگیرند و هیچ چیزی یاد نمی‌گیرند. لطفا وضعیت موسسات غیرانتفاعی مجازی هم بررسی کنید. این موسسات هم جفای بزرگی در حق جوانان کرده اند
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
۰
باید از خبرگزاری آنا بابت این همه روشنگری و شفافیت تشکر کرد، آقای شریعتی نیاسر باید پاسخگوی این ولنگاری باشه
نوشین
United States of America
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
۰
متاسفانه دلیل اصلی به وجود امدن این نوع موسسات آموزش عالی وجود نگرش مدرک گرایی در جامعه است. امیدوارم در اینده کیفیت نقش پررنگ تری در این موسسات ایفا کند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
۰
در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد وضع از این هم بدتر است. در این واحدها دکتری هم پذیرش می کنند بدون حتی یک استاد تمام وقت
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
۰
لطفا وضعیت موسسه اموزش عالی لیان بوشهر را بررسی نمایید
همه جور تخلف دارند،هیات علمی که اصلا ندارند،بدون داشتن حتی 1نفر هیات علمی دانشجو کارشناسی و ارشد پذیرش میکنه،دستکاری نمرات اساتید تا ندادن حق و حقوق پرسنل و...
مهرناز
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
۰
سلام. از خبرگزاری آنا متشکرم که به موضوع مهم مؤسسات غیرانتفاعی پرداخته. این مؤسسات در چند سال اخیر با رشد قارچ گونه به آموزش عالی ضربه زدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
۰
موسسه ال طه دخترانه تهران در شهران هم ببینید. کاملا خانوادگیه و .... .
هادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
۰
واقعا فکر میکنید وزارت علوم این چیزا براش مهمه؟ فقط وقتی میخوان بازی سیاسی کنن صحبت از کیفیت و در خطر بودن ساحت و علم و دانش میکنن. وزارت علوم شده دورهمی. این موضوع هم به فراموشی سپرده میشه. در بهترین حالتش معاون جدید میگه تقصیر من نبوده، برید از قبلی بپرسید، به من مربوط نیست و ماجرا مختومه میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
۰
موسسه دخترانه ال طه هم مشکلات جدی دارد. از آن هم گزارش تهیه کنید.تشکر
مریم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
۰
متاسفانه. اما اگه مشکلی برا دانشگاه پیش بیاد تکلیف دانشجوهای بیچاره چی میشه؟
ناشناس
Czechia
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
۰
با سلام و تشکر از گزارش خوب شما.
لطفا از غیر انتفاعی بنیان و غیر انتفاعی عقیق در شاهین شهر اصفهان که پر از مشکلات این چنینی هستند گزارش تهیه کنند..باورتان میشود تعدادی از اساتید این موسسه ها دارای مدرک فوق دیپلم هستند و استاد تمام وقت ندارند با اینحال توانسته اند با نفوذ مقطع فوق لیسانس را بیاورند.
قالیشویی ادیب