دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1394 - 10:13

رئیس مجلس: رفتار سعودی‌ها از خاطر مسلمانان و ایرانی‌ها محو نخواهد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سعودی به جای ابراز پشیمانی حرف‌هایی می‌زند که مثل نمک پاشیدن روی زخم است، گفت: باید دولت سعودی توجه داشه باشد که این رفتار نادرستشان از خاطر مسلمانان و ایرانی‌ها محو نخواهد شد.
کد خبر : 40714

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز -یکشنبه- مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فاجعه منا اظهار کرد: تعصب‌آورتر این است که پس از اینکه بعثه مقام معظم رهبری و مسئولان سازمان حج تماس‌هایی برقرار کردند که هیئت‌هایی بروند و شناسایی کنند تا بتوانند مردم را از اضطراب در آورند این همکاری‌ها وجود نداشته است. این یک مهمان‌نوازی به طریق اسلامی نیست، یک عناد است.


وی در ادامه اضافه کرد: این اتفاق به خاطر سپرده می‌شود و این نگرانی‌ها وجود دارد نسبت به رفتار یک کشوری که مدعی یک دولت اسلامی است، کجای این رفتار به یک دولت اسلامی شباهت دارد آن هم نسبت به برادران اسلامی که یک فریضه الهی را می‌خواهند انجام دهند؟


رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه توصیه می‌کنیم دولت سعودی در روزهای آینده همکاری درستی برای شناسایی مفقودان داشته باشد تا تعیین تکلیف شوند و مردم از اضطراب درآیند، از وزارت امور خارجه هم می‌خواهیم که تحرکات خود را افزون کند که این مشکلات سریع‌تر حل شود و وزارت داخله (وزارت کشور) هم تمهیدات لازم در ستاد خود برای این امر که حجاج با آرامش برگردند و آسایش مردم فراهم شود، تدبیر کند.


رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: کل گزارش نشان می‌داد دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است و در کار خود برای یک عمل عبادی مهم در عالم اسلام دچار غفلت و سوء مدیریت بوده است.


لاریجانی تصریح کرد: متأسفانه تمام ابعاد قضیه وقتی مطالعه می‌شود نشان می‌دهد که در انجام این امر هم سهل‌انگاری داشتند، هم خدمات‌رسانی نکردند و تدبیر لازم بعد از حادثه نداشتند که جلوی تبعات گرفته شود و متأسفانه به جای اینکه اظهار پشیمانی کنند حرفل‌هایی می‌زنند که مثل نمک پاشیدن روی زخم است.


وی خاطرنشان کرد: دولت سعودی باید تنبه پیدا کند،‌ شما در حرم امن الهی برای یک عمل عبادی که در تمام فرق اسلامی واجب تلقی می‌شود باید زمینه لازم فراهم کنید، هدایت کار انجام شود، به موقع خدمات‌رسانی کنید و اگر هم حادثه‌ای رخ داد بتوانید تبعات آن را کم کنید.


لاریجانی تصریح کرد: اما در سیر این حادثه که بررسی شد نشان می‌دهد در ابتدا سوء مدیریت وجود داشته، راه‌ها را بلاوجه بستند و بعد برای کنترل حادثه تدبیر لازم را نداشتند و پس از آن هم خدمات‌دهی برای اینکه تبعات آن کاهش پیدا کند کم وجود داشته و یا اصلاً وجود نداشته است.


رئیس مجلس گفت: امروز امت اسلامی و ملت بزرگ ایران به خاطر حادثه دردناکی که در منا رخ داد و تعداد زیادی از زائرین خانه خدا به وضع اسف‌آوری به خاک و خون کشیده شدند، عزادار است . این ضایعه اسفناک دل همه مسلمانان را به درد آورد.


وی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس اضافه کرد: امروز وزیر کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس حضور داشتند و توضیحات کافی در مورد ابعاد حادثه و اقداماتی که در حوزه‌های مختلف توسط دولت در این زمینه انجام داده را ارائه دادند.


وی در پایان افزود: تلاش دولتمردان این است که زائرین محترم که امروز 65 هزار نفر هستند بتوانند اعمالشان را به درستی انجام دهند و با آرامش و آسایش روانی به کشور بازگردند که امیدواریم اینچنین باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته