دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1398 - 00:05
پرونده الکترونیکی‌شدن انتخابات/2

آموزش، حلقه مفقوده صندوق الکترونیک/ افراد فاقد سواد چگونه در انتخابات الکترونیکی رأی دهند؟

الکترونیکی شدن انتخابات یکی از مباحث بحث‌برانگیز چند سال اخیر بوده؛ اکنون با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها الکترونیکی شدن انتخابات دارای دو مشکل است.
کد خبر : 407071
636997436477507828_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، انتخابات شوریاری‌ها تهران برگزار شد. این برای بار نخست است که در سطح وسیع تهران انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.


از این سو بود که دولت بر اجرای تمام الکترونیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید دارد و در همین راستا در اواخر سال گذشته لایحه جامع انتخابات را تکمیل و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. این لایحه به پیشنهاد وزارت کشور در جلسه مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ هیئت وزیران به تصویب رسیده است.


پنجمین دوره انتخابات شورایاری شهر تهران


در این لایحه، انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک دیده شده است. البته صحبت درباره امنیت و نحوه برگزاری این گونه انتخابات مابین وزارت کشور و شورای نگهبان به‌عنوان مجری و ناظر بر انتخابات‌ها اختلافات فنی وجود دارد.


البته برگزاری انتخابات به‌نحوه تماماً الکترونیک در انتخابات قبلی شورای شهر و مجلس در 14 حوزه انتخابیه اجرایی شده است.


از سویی دیگر مهم‌ترین موضوعی که شورای نگهبان قانون اساسی به‌عنوان ناظر انتخابات بر آن تأکید دارد «امنیت روند برگزاری انتخابات» است. موردی که به دغدغه اصلی شورای نگهبان درباره برگزاری الکترونیکی شدن انتخابات بدل شده است.




بیشتر بخوانید؛


۲۳ یا ۲۵ مرحله‌ای؛ فرق انتخابات تمام و نیمه الکترونیک در چیست؟



البته این تنها مشکل در پرونده الکترونیکی شدن انتخابات نیست. الکترونیکی شدن انتخابات دارای مزایایی مانند؛ سرعت عمل، امنیت نسبتاً مناسب و حذف تعرفه‌های کاغذی است؛ اما موردی که باید به آن در روند الکترونیکی شدن انتخابات به آن توجه شود در زمان رأی‌گیری است.


آموزش مردم در برگزاری الکترونیکی شدن انتخابات بسیار اهمیت دارد. تاکنون هیچ آموزشی از سوی وزارت کشور به‌صورت وسیع در سطح ایران برای رای‌دهندگان صورت نگرفته است.


اما نحوه رای دادن در انتخابات الکترونیکی چگونه است؟ بر همین اساس نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک این‌گونه است که ابتدا افراد شرکت کننده کارت ملی خود را به مجری ارائه می‌دهد و بعد از احراز هویت و استعلام متصل صندوق انتخابیه با سازمان ثبت احوال می‌تواند رأی دهد.


رأی‌دهنده بعد از احراز هویت کد نامزدهای مورد نظر خودش را باید وارد کند. رأی در دستگاه الکترونیکی ذخیره شده و یک پرینت نیز توسط دستگاه گرفته شده و در داخل صندوق ریخته می‌شود.


صندوق الکترونیکی شدن انتخابات دارای سه بخش است. محفظه رأی، چاپگر صندوق و ترمینال رأی‌گیری کارتی از سوی وزارت کشور به رأی‌دهندگان تعلق می‌گیرد تا با آن بتوانند در انتخابات شرکت کنند.



رأی‌دهندگان می‌توانند لیست افراد حوزه انتخابیه خود را در صفحه نمایشگر مشاهده کرده و کد مخصوص به‌ نامزد را فشار داده و با زدن کلید ثبت به فرد مورد نظر رأی دهند.


نکته اساسی که در این نوع رأی‌گیری وجود دارد عدم آموزش مردم در قبل از رأی گیری و نحوه راهنمایی به افراد فاقد سواد نوشتن و خواندن است.


در همین زمینه است که اکبر سطوطی یکی از کارشناسان الکترونیکی شدن وزارت کشور مهم‌ترین ضعف این دست انتخابات را نبود آموزش کافی دانسته و راه‌حل این مشکل را آموزش در فضای مجازی، رسانه ملی و مساجد معرفی می‌کند.



موضوع مهم‌تری که در الکترونیکی شدن انتخابات وجود دارد این است که باید راهنمایی کاربلد در صندوق رأی وجود داشته باشد.


با حل این مشکلات باید با موافقت شورای نگهبان منتظر برگزاری انتخابات الکترونیکی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز در این‌باره گفته که در وهله اول یعنی احراز هویت الکترونیک مورد موافقت شورای نگهبان واقع شده و برای الکترونیکی شدن اخذ رأی نیز در حال رایزنی هستیم.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته