راه اندازی باشگاه مدیریت دانش در منطقه ۱۸
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از فرهنگسرای خاتم، محمدصادق دهنادی با اشاره به شیوه انتقال دانش گذشته و مقایسه آن با امروز عنوان کرد: در کهکشان شفاهی ارتباطات، انتقال دانش توسط انسانها به صورت سینه به سینه بوده است تا اینکه اولین جهش با اختراع خط صورت گرفت و این جهش، ثبت رویدادها و تجارب همراه بود.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد تمایلی به نوشتن و ثبت تجارب و مهارتهای خود ندارند و بیشتر دانش خود را از طریق بیان و صحبت درباره موضوع منتقل مینمایند، حتی در بهترین حالت اتفاقاتی نظیر داستانهای شاهنامه و ادبیات کهن به صورت شفاهی منتقل شده است.
مدیر فرهنگی هنری منطقه 18 افزود: بشر4000 سال پیش با بشر5000 سال پیش تفاوت چندانی نداشتند زیرا آدمیان نمیتوانستند دانش خود را به صورت جامع و کامل انتقال دهند، امروزه نیز برخی جوامع پس از گذشت چندین قرن و پیشرفت بشر در زمینههای مختلف و گسترش فناوریهای نوین همچنان به صورت بدوی زندگی خود را میگذرانند زیرا مدیریت دانش را نیاموختهاند و با آن آشنا نیستند و در اکثر مواقع در انتقال مفاهیم و دانش با مشکل رو به رو شده و به درک درستی از آن نرسیدهاند.
رئیس فرهنگسرای خاتم (ص) اظهار کرد: تفاوت انسانها با سایر موجودات در مدیریت دانش و نحوه انتقال آن است، سایر موجودات به طور کاملا غریزی عمل میکنند اما تمدن بشری بر مبنای انباشت تجارب و تولید دانش شکل گرفته است.
در ادامه این نشست میثم غفاری درخصوص تخصص نیروهای سازمانی و تجربیات کسب شده توسط آنان در طول سالیان متمادی و نحوه انتقال این تجربیات از طریق سامانه مدیریت دانش توضیحاتی را مطرح کرد.
مدیر نظارت راهبردی و بهبود عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: هر شخصی که در یک سازمان حداقل 3 الی 5 سال فعالیت کرده باشد مصداق یک متخصص و خبره در حیطه کاری خود است که میتواند تجربیات و مهارتهای اکتسابی خود را به دیگران نیز انتقال دهد و این مهم ، با شناخت مدیریت دانش و آموزش آن میسر می شود.
مفاهیم اولیه دانش تا ثبت و مدیریت دانش در سامانه
مهدی محمدی کارشناس این برنامه با اجرای کارگاه آموزشی باشگاه مدیریت دانش به ادامه جلسه پرداخت.
وی در رابطه با اینکه سازمان دانشبنیان سازمانی است که تصمیماتش مبتنی بر دانش است و تجربه و دانش باهم در امور جاری به کار گرفته میشود، عنوان کرد: یکی از مزیتهای سامانه مدیریت دانش حفظ مالکیت فکری و استفاده از دانش یکدیگر است که شامل آشنایی، درک، آگاهی و تجربه میباشد.
وی به توضیح انواع دانش آشکار و پنهان پرداخت و اظهار کرد: دانش آشکار مستندسازی مهارتها میباشد مانند شیوه نامه اجرایی برنامهها و دانش پنهان در ذهن افراد مستتر است مثل تجربهای که از اجزای یک برنامه کسب میکنیم و میتوانیم جای دیگر نیز اعمال کنیم.
این کارشناس با توضیحاتی پیرامون درس آموخته و ایده، درس آموخته را فاصلهای بین اجرا و چیزی که برنامهریزی کرده بودیم و تجربه و یادگیری حاصل از این شکاف را که منجر به اجرای بهتر در برنامههای آینده میشود را تبیین نموده و تأکید کرد که ایده باید طرح اجرایی داشته باشد و به تنهایی کافی نیست.
محمدی به آموزش سامانه مدیریت دانش و نحوه ثبت دانش و تجربه در این سامانه از مراحل اولیه ثبتنام تا تأیید دانش و همچنین معیارهای ارزیابی دانشها پرداخت.
باشگاه مدیریت دانش در منطقه 18، برای جمع آوری تجربیات، دانشها و ایدههای فرهنگی کارشناسان حوزههای مختلف ارتباطی، فرهنگی، اداری و امور مشارکتی میباشد.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/