دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 22:55

محورهای اولین دیدار ظریف و کری در نیویورک پس از توافق هسته‌ای چه بود؟

برای اولین بار پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا امروز در شهر نیویورک دیدار کردند.
کد خبر : 40659

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.


پیش از از این دیدار، کری به خبرنگاران حاضر در نیویورک گفت که باید برای موضوعات مهم خاورمیانه از جمله بحران در سوریه و یمن، راهی به جلو پیدا شود.


وی پیش از این دیدار اعلام کرده بود که موضوع آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران یکی از موضوعات مورد مذاکره خواهد بود.


کری پیش از دیدار با ظریف در جمع خبرنگاران گفت که درباره سرنوشت جیسون رضائیان خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست و دو آمریکایی-ایرانی دیگر که در زندان‌های ایران به سر می‌برند صحبت خواهد کرد.


رضائیان که 39 سال دارد متهم به جاسوسی بوده و 14 ماه است که در زندان به سر می‌برد.سعید عابدینی کشیش ایالت آیداهو و امیر حکمتی تفنگدار سابق آمریکایی نیز به زندان‌های بلندمدت در ایران محکوم شده‌اند.


وی گفت: «این هفته را فرصت مهمی برای اینکه هر یک از کشورها نقشی مهم در تلاش برای حل برخی از دشوارترین موضوعات خاورمیانه ایفا کنند، می‌دانم.»


کری افزود: «باید به صلح برسیم و راهی رو به جلو در یمن و سوریه بیابیم. فکر می‌کنم که این فرصت وجود دارد که از طریق این مباحث، به پیشرفت دست یابیم.»


وزیر امور خارجه ایران هم پیش از این نشست با بیان اینکه اولویت اول گفت‌وگوهای وی روند اجرای برجام است، گفت: «امیدواریم با اجرای کامل این توافق، اجرای با حسن نیت آن، بتوانیم به برخی از بی‌اعتمادی‌ها که ده‌هاست وجود دارد، پایان دهیم.»


او افزود: «وضعیت منطقه، اتفاق ناگواری که هفته گذشته در عربستان سعودی افتاد، فاجعه‌بار بود و باید به آن پرداخت. ما در یک جمع مناسب بین‌المللی، به آن‌ها خواهیم پرداخت.»


هرچند محتوای این نشست هنوز منتشر نشده، اما مقامات آمریکایی گفته بودند صحبت در مورد نحوه اجرای توافق هسته‌ای اصلی‌ترین دستور کار دیدار کری و ظریف است.


وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم دیروز گفته بود اوضاع سوریه هم احتمالا در دستور کار دو وزیر خارجه قرار خواهد داشت.


جان کری هم هفته قبل در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش، گفته بود در دیدار با ظریف در مورد سوریه نیز صحبت خواهد کرد.


وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه ای اعلام کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا امروز در نیویورک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. این نخستین نشست بین وزیر امور خارجه آمریکا و ایران پس از رسیدن 1+5 و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک تاریخی در چهاردهم ژوئیه است. آنها درباره اهمیت ادامه پیشرفت در اجرای توافق هسته ای گفتگو کردند و وزیر امور خارجه آمریکا نیز آخرین اطلاعات درباره گام هایی که آمریکا در حال برداشتن برای اجرا است،ارائه کرد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نگرانی های ما درباره بحران در یمن و سوریه را ابراز کرد. در نهایت وزیر امور خارجه آمریکا پیام ضرورت بازگشت شهروندان آمریکایی بازداشت شده و مفقود شده به کشور و ملحق شدن مجدد آنها به خانواده های خود را بیان کرد.


طی هفته‌های اخیر مقامات ایرانی موضوع مبادله سه زندانی آمریکایی در ایران با 19 ایرانی که تهران معتقد است در زندان‌های آمریکا به سر می‌برد و اغلب به دلیل نقض تحریم‌ها زندانی شده‌اند، را مطرح کرده‌اند.


حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز جمعه در تنها نشست خود در نیویورک اعلام کرد که امکان ایجاد راه‌هایی برای اقدام قانونی با هدف آزادی زندانیان در هر دو کشور وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته