دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 22:01

وزیر کشور از تشکیل 10گروه تجسس برای یافتن حجاج ایرانی در عربستان خبر داد

وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع علیه حادثه منا صادر نشده است اظهار کرد: در حال حاضر نیازی هم به چنین تجمع‌هایی حس نمی‌شود اما اگر تجمع‌های خودجوشی شکل گرفت آمادگی برای همکاری با آن‌ها هست.
کد خبر : 40657

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سومین جلسه ستاد ویژه پیگیری حادثه منا با حضور وزیر کشور و نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه،‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نیروی انتظامی، سازمان حج و زیارت و هم‌چنین وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.


عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری سومین جلسه ستاد ویژه پیگیری حادثه منا از موافقت با تشکیل 10 تیم تجسس برای تعیین تکلیف وضعیت حجاج ایرانی در عربستان خبر داد و گفت: این تیم ها به بیمارستان ها و به اماکنی که پیکرهای پاک جانباختگان نگهداری می‌شود، می روند تا به این ترتیب بتوانند مفقود شدگان را شناسایی کنند. هر زمانی که اطلاعات دقیقی به دست آمد به اطلاعات عموم می‌رسانیم.


همچنین وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ مجوزی برای برگزاری تجمع علیه حادثه منا صادر نشده است اظهار کرد: در حال حاضر نیازی هم به چنین تجمع‌هایی حس نمی‌شود اما اگر تجمع‌های خودجوشی شکل گرفت آمادگی برای همکاری با آن‌ها هست. ما می‌خواهیم که ابراز نظرها و اعتراض‌هایی که علیه این فاجعه انجام می‌شود توام با آرامش صورت بگیرد. تجمع و اعتراضی هم که در نماز جمعه صورت گرفت نوعی از جوشش مردمی است که شکل گرفته بود.


رحمانی فضلی ادامه داد: تقاضای ما از مردم این است که تا بازگشت تمام حجاج ما از عربستان کاری خلاف آرامش انجام ندهند. به گونه‌ای نباشد که مسوولان ما در ستاد بعثه با عدم همکاری عربستان روبه رو شوند. با حفظ بعد حزن‌انگیز و تالمات روحی این مساله و با تسلی دادن به خانواده‌ها این مساله را مدیریت کنیم.


وزیر کشور از تشکیل ستادهایی در استان ها خبر داد و گفت: ستادهایی در استان‌ها برای سرکشی به خانواده زائران داغ دیده جهت هم‌دردی و ابراز تسلیت و تسلی به این عزیزان تشکیل شده است که همیچنین این ستاد هماهنگی با دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی برای مراسم استقبال از پیکرهای پاک جان باختگان خواهد داشت.


رحمانی فضلی با درخواست از رسانه ها برای انعکاس واقعی اخبار حادثه منا تصریح کرد: در شرایط کنونی متاسفانه شاهد بودیم در فضای مجازی و رسانه‌های مختلفی که در این فضا فعالیت می‌کنند اطلاعات غلط و تصاویر آرشیوی را در اختیار مردم قرار می‌دهند. خواهش ما از مردم این است که با تسلط بر شرایط و ایجاد آرامش ضمن تسلی دادن به خانواده‌ها به مسائل مهم این حادثه توجه کنند.


وزیر کشور تأکید کرد: ما به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت و دستگاه‌های اجرایی با جدیت به دنبال این پرونده هستند. حتما باید پیگیری‌های حقوقی صورت بگیرد تا حقی ضایع نشود.


رحمانی فضلی با بیان اینکه دولت عربستان حتما باید پاسخگو باشد، اضافه کرد: آن چه که مسلم است ضعف دولت عربستان در اداره فضای حج بوده است. خود دولت عربستان نیز هم با یکی دو تا از وزیران برخورد کرده که این نشان می‌دهد آن‌ها بر این ضعف واقف هستند. همه این موضوعات باید در جای خود با جدیت پیگیری شود.


وی در مورد عبور کاروان شاهزاده سعودی که برخی آن را علت وقوع حادثه دانسته اند،گفت: خبرهای ضد و نقیضی در این زمینه به گوش رسید و البته عربستان هم تکذیبیه رسمی در برابر این اخبار منتشر کرد. بررسی صحت یا تکذیب این خبر را بر عهده وزارت خارجه گذاشته‌ایم تا با ارتباط با ستاد بعثه پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم اخبار موثقی را به دست آوریم. نه تنها در زمینه عبور شاهزاده عربستان از منا بلکه در خصوص حادثه‌های چند وقت اخیر در عربستان نیز اخبار ضد و نقیضی به گوش رسید. ما موظف هستیم تا اخبار رسمی مورد تایید را به سمع افکار عمومی برسانیم. یقینا تناقض خبری هست و ما برای پیدا کردن خبر صحیح تلاش می‌کنیم.


وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا هواپیماهای ایرانی اجازه فرود در عربستان را برای امدادرسانی دارند یا خیر؟ گفت: دیروز تصمیم گرفته شد که تیمی از ایران به عربستان برود. مسوولیت این سفر قرار بود با وزیر ارشاد باشد و وزارت بهداشت و هلال احمر نیز در آن حضور داشته باشند. پیگیر گرفتن ویزا بودند و تا الان موفق به گرفتن ویزا نشدند چرا که عربستان اعلام کرده بود که در تعطیلی بوده است ولی ما پیگیر این موضوع هم هستیم.


وی در مورد نگرانی خانواده حجاج از سرنوشت مفقودشدگان گفت: ما به خانواده هایی که عزیز خود را از دست داده اند یا مفقود شده اند، حق می‌دهیم. مسوولان بعثه بیان کردند که به دلایل مختلفی الان نمی‌توانند اعلام کنند که این عزیزان در چه وضعیتی به سر می‌برند. شاید به اعمال حج بازگشته‌اند و شاید به سرکشی بقیه افراد رفته‌اند. ولی آن‌چه که مسلم است این است که این نگرانی بسیار بزرگ است. امیدوارم با این 10 گروه تجسسی که تعیین شده به سرعت از وضعیت این افراد با خبر شویم.


رحمانی فضلی درباره بازگشت پیکر حجاج خاطرنشان کرد: ما هماهنگی‌های لازم را برای بازگشت آن‌ها با فرودگاه مهرآباد انجام داده‌ایم. شرکت هواپیمایی ایران آمادگی دارد که به سرعت آن‌ها را منتقل کند. قرار شده است هر وقت که این عزیزان به تهران رسیدند به سرعت توزیع آن‌ها را به شهرستان‌ها انجام دهیم. ستادهای اجرایی پیگیر این حادثه در استان‌ها تشکیل شده است و استانداران آمادگی دارند تا بلافاصله پس از انتقال آن‌ها مراسم استقبال و تشییع را انجام دهند. ما باید تلاش کنیم تا در انجام این مراسم به عنوان گرامی‌داشت و قدردانی از آن‌ها کوشش کنیم. حق این جان‌باختگان و حق خانواده آن‌ها که الان در شرایط نامناسبی به سر می‌برند این است که مراسم خوبی داشته باشند. ما همه مقدمات برای برگزاری یک مراسمی در شأن آن‌ها را فراهم کرده‌ایم.


وزیر کشور درباره مساله پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان گفت: تا به حال به هیچ عنوان نه از طرف دولت عربستان و نه از طرف ما چنین مساله‌ای عنوان نشده است . اما مسلم است که ما پیگیری‌های حقوقی را خواهیم کرد و تا الان اگر گفته شده است که پرداخت غرامت از سمت دولت عربستان صورت می‌گیرد ما این خبر را تکذیب می‌کنیم.


در ادامه این نشست رحمانی فضلی گفت: ما تا به حال اطلاعی درباره دستگیری عده‌ای از حجاج نداشته‌ایم.


وزیر کشور خاطر نشان کرد: ما از لحاظ قانونی پیگیری‌های این مساله را به وزارت خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری واگذار کرده‌ایم. آن‌ها ظرفیت‌های حقوقی پیگیری این موضوع را در نهادهای بین‌المللی مسوول دارند. طبق یکی از بندهای آن تفاهم‌نامه امنیتی ایران و عربستان دولت عربستان موظف است با ایران همکاری کند.


وی با اشاره به سومین جلسه ستاد ویژه پیگیری حادثه منا خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تصمیم این جلسه این است که ما فعلا بتوانیم به انتقال پیکر پاک جان‌باختگان سرعت ببخشیم و با دقت این کار را انجام دهیم. مساله بعدی انتقال حجاج ما است و هم‌چنین تشییع جنازه این عزیزان است که باید با سرعت انجام شود. در انتها هم پیگیری مساله حقوقی است.


وزیر کشور در ادامه با اشاره به برخی از حاشیه‌هایی که در فضای مجازی مبنی بر مقصر بودن کاروان‌های ایرانی در حادثه منا منتشر شده است پرداخت و گفت: واقعیت به قدری روشن است و صحنه به قدری علنی و مشخص است که کتمان مساله کار سختی است چرا که در آن لحظه دوربین‌های مختلف روشن بوده و تصویر و فیلم برداشته شده است. چگونه می‌شود که بگوییم که یک کشور خاص یا یک کاروان خاص مسوول آن بوده است. این اظهارات رد می‌شود و مورد قبول نیست. کشورهای مختلفی در این حادثه آسیب دیده‌اند. تعداد کشته‌شدگان نیجریه از همه بیش‌تر بوده است. طرح چنین موضوعاتی افرادی را که به آن دامن می‌زنند را در معرض اتهام قرار می‌دهد. بهتر است که واقع‌بینانه به مساله نگاه کنیم. کوتاهی‌ها و ضعف‌ها و تقصیرهایی که عربستان داشته مشخص شود و باید با آن‌ها برخورد شود. هم برای احقاق حق و هم برای جلوگیری از تکرار این حوادث برای بعد باید با این مساله برخورد شود. مردم مسلمانی که از این به بعد می‌خواهند به حج بروند به دنبال شرایطی امن هستند. باید تلاش شود تا ان‌شاءالله مساله واقعی روشن شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب