دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1398 - 05:50
عملکرد 4 ساله پرویز فتاح در کمیته امداد؛

دعای خیر محرومان بدرقه سید/ پرویز فتاح انقلابی کار کرد، بی‌ادعا رفت

پایان ریاست فتاح در کمیته امداد باعث شد تا نگاهی به کارنامه چهارساله‌اش در این نهاد حمایتی بیندازیم، کارنامه‌ای که البته درخشان و قابل دفاع است.
کد خبر : 406544
1397033018062729014487274.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- مریم حضرتی؛ پرویز فتاح روز گذشته رسماً سکان هدایت بزرگترین نهاد حمایتی محرومان را تحویل مرتضی بختیاری رئیس جدید کمیته امداد داد و در بنیاد مستضعفان عرصه دیگری از مدیریت را تجربه خواهد کرد.


فتاح رئیسی بود که چهار سال درصدد کمک به مددجویانی بود که به گفته برخی‌ها فقط از حضور فتاح در منازلشان اشک شوق می‌ریختند.


سید پرویز فتاح سیاستمداری است که سعی کرد در هر مسئولیتی ردپایی از اعتقاد و ایمان به جا بگذارد. البته شاید علت موفقیت فتاح در کارهای عمرانی‌اش به‌خاطر تحصیلاتی بود که در حوزه مهندسی عمران و صنایع داشت ولی مدیریتش در کمیته امداد امام خمینی نشان داد با کار و خدمت برای رسیدگی به محرومان بیگانه نیست.


فتاح از سیاست هم دور نبود؛ او در دولت نهم وزیر نیرو و بعد از آن مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه شد. پس از بنیاد تعاون به ریاست کمیته امداد درآمد و امروز در مقام رئیس بنیاد مستضعفان قرار است فعالیت‌های خود را ادامه دهد.


وی در این چهار سال ریاست نشان داد می‌توان متمایز از دیگر مدیران به صورت انقلابی و جهادی کار کرد و البته بی‌ادعا رفت.


اولین مصوبه‌ای که فتاح در هیئت مدیره  کمیته امداد به تصویب رساند، فروش ساختمان سوهانک بود، ساختمانی که به نظر او، با فروش آن می‌توان به محرومان کمک کرد. این ساختمان در آن زمان به ارزش 900 میلیارد تومان در جهت کمک بلاعوض و اعطای وام از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت برای نیازمندان و محرومان به دانشگاه آزاد اسلامی فروخته شد.


وی سپس برای ایجاد صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت اقدام کرد و مبلغی به ارزش 28 هزار میلیارد ریال را برای 953 هزار مورد تسهیلات از فروش ساختمان سوهانک به این صندوق واریز کرد.


رئیس سابق کمیته امداد که دغدغه ایجاد شغل برای نیازمندان را داشت در این چهار سال توانست بیش از 576 هزار فرصت شغلی به ارزش 77 هزار میلیارد ریال ایجاد کند. حتی اقداماتی صورت گرفت تا یک میلیون و 100 هزار نفر آموزش فنی و حرفه‌ای ببینند که به این ترتیب در ایجاد شغل توسط افراد آموزش دیده نگرانی بیکاری برطرف شود.


فتاح نگران مسکن مددجویان این کمیته بود، مددجویانی که با هر نگاه و خواهشی و در هر بازدید از او این دغدغه را مطالبه می‌کردند. او در این چهار سال بیش از 85 هزار واحد مسکونی به ارزش 10 هزار و 731 میلیارد ریال احداث کرد. حتی به ودیعه و اجاره مسکن برخی مددجویان هم توجه کرده و برای بیش از 182 هزار خانوار نیازمند ودیعه و اجاره مسکن را در نظر گرفت.


او حتی از دغدغه مسکن جدا نشد و در پی تکمیل و تعمیر بیش از 256 هزار واحد مسکونی به ارزش 3 هزار میلیارد ریال برآمد.


فتاح برای افراد حادثه‌دیده از سیل و زلزله هم بیکار ننشست؛ او برای احداث و تجهیز و تحویل پنج هزار و 541 واحد مسکونی زلزله زده کرمانشاه و احداث و تعمیر 31 هزار و 123 واحد مسکونی نیازمندان سیل زده امسال در 18 استان کشور تلاش کرد و اکنون که از این کمیته رفته است، دعای خیر مددجویان را به همراه دارد.


او در این سال‌ها دست حمایتگر خود را از مددجویان و نیازمندان کوتاه نکرد و کارهایی را که یک مدیر می‌توانست انجام دهد، به بهترین نحو انجام داد به طوری‌که حق مستمری‌های مددجویان را پیش از واریز حقوق کارمندان واریز می‌کرد. وی افزایش سه برابری مستمری مددجویان را به مبلغ 114 هزار میلیارد ریال در دستور کار خود قرار داد. حتی 1060 میلیارد ریال کمک هزینه درمانی به بیش از 66 هزار بیمار صعب‌العلاج پرداخت کرد.


انتقال بیمه پایه مددجویی به سازمان بیمه سلامت و حمایت بیمه‌ای به ارزش بیش از 14 هزار میلیارد ریال، حمایت از 137 هزار نفر در قالب برنامه امنیت غذایی به ارزش 5 هزار میلیارد ریال، کمک به امر ازدواج 371 هزار نفر به ارزش بیش از 8 هزار و 300 میلیارد ریال، پوشش بیش از 990 هزار نفر در قالب بیمه اجتماعی، حمایت تحصیلی از بیش از یک میلیون و 570 هزار دانش‌آموز و دانشجوی نیازمند به ارزش 2508 میلیارد ریال ، قرار گرفتن منازل و لوازم زندگی مددجویان تحت پوشش بیمه حوادث و حذف صف جهیزیه و وام قرض‌الحسنه از جمله اموری بود که فتاح از آن حمایت کرد.


رئیس سابق کمیته امداد همچنین در امور فرهنگی هم بیکار ننشست و سعی کرد آن را فعال‌تر کند. بهره‌مندی بیش از 3 میلیون و هشتصد هزار مددجو از خدمات فرهنگی، ترویج فرهنگ احسان، انفاق و نیکوکاری از طریق تولید 724 آیتم فرهنگ‌سازی و پخش حداکثری از صدا و سیما و فضای مجازی، ارائه آموزش‌های قرآن کریم به بیش از 434 هزار نفر از مددجویان، شرکت بیش از 86 هزار نفر از مددجویان در مسابقات سراسری قرآن کریم و شرکت بیش از 678 هزار نفر در اردوهای زیارتی از جمله کارهای فرهنگی هنری بود که فتاح از آن حمایت کرد.


البته نمی‌توان گفت که فتاح در کمیته امداد به تنهایی همه موارد را پیش برده است بلکه برخی از فعالیت‌های کمیته را از طریق مشارکت به سرانجام رسانده است؛ به عنوان مثال بیش از 8 میلیون و 500 هزار نفر در طرح‌های مشارکت‌های مردمی به ارزش 83 هزار میلیارد ریال مشارکت داشتند و یا مشارکت بیش از 3 هزار میلیارد ریالی هم‌وطنان در سیل اخیر از فعالیت‌هایی بود که با مشارکت مردم صورت گرفت.


در پایان باید گفت کارنامه فعالیت و مدیریت فتاح در چهار سالی که در کمیته امداد به عنوان رئیس متولی امور بود سنگین و درخشان است  و البته شاهد مدیریتی انقلابی و حفظ دغدغه مردمی در جبهه دیگر یعنی بنیاد مستضعفان خواهیم بود.


انتهای پیام/4046/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
نرگس رحیمی
United States of America
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
۰
واقعا عالی کار کرد امیدوارم اونجا هم خوب کار کنه
پاتاوه دنا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
۰
مطمنا دراین وضعیت بغرنج بانبود ایشان،شرایط بدترمی شود.حداقل جناب فتاح واقعا دلسوز بود و به شدت کارمی کرد.
هلدینگ شایسته