دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 17:37

دبیر شورای عالی امنیت ملی: در پی تعیین تکلیف مفقودین حادثه منا هستیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی، ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه منا، گفت: در این خصوص جلسه‌ای برگزار کردیم و در پی تعیین تکلیف مفقودین و انتقال مناسب جان باختگان هستیم.
کد خبر : 40649

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز -شنبه 4 مهر-در حاشیه مراسم ختم پدر همسر محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران در رابطه با علل حوادث پیش آمده برای زائران در عربستان، گفت: منهای علت‌های تاکتیکی دولت سعودی به دلیل جنگ با یمن یا کنترل بحرین، توان نرم‌افزاری مدیریتی خود را که در سال‌های گذشته صرف اداره حجاج می‌کرد، روانه جنگ یمن کرد.


دبیر شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به دیگر علت این حادثه تصریح کرد: جابه‌جایی قدرت در عربستان باعث شد که انباشت تجربه قبلی اداره حجاج که در خاندان‌های قبلی بود به خاندان سلمان منتقل نشود. لذا بی‌تجربگی بر این موضوع حاکم شد و عناصر جدیدی هم که آمدند تجربه قبلی را نداشتند و در این عناصر هم افراد با یکدیگر یکسری‌ درگیری‌هایی را هم دارند که این موضوع را می‌توان یکی از علت‌های این حادثه عنوان کرد.


وی ادامه داد: اصولاً‌ اداره حجاج از مسائل ایمنی به سمت مسائل سیاسی حرکت کرده است. به جای اینکه در شرایط هوای گرم امکانات لازم از جمله تولید هوای خنک، آب سرد و تعریض خیابان و . . . فراهم کنند، تلاش می‌کنند که شعارها را کنترل کنند. یعنی نگران کنترل مردمی هستند که به حج آمده‌اند اعتراضی نسبت به حکومت جدیدشان نکنند و همچنین کنترل کنند که کسی شعار مرگ بر اسرائیل ندهد. طبیعتاً‌ اولویت از کنترل ایمنی به سمت مجموع این اقدامات یعنی مسائل سیاسی تغییر کرده است.


شمخانی، تصریح کرد: حضور غیرشکیل و غیرسازمان‌یافته کاروان یکی از امرای خاندان حاکم یکی دیگر از علت‌های پیش آمدن این حادثه بود.


وی یادآور شد: متأسفانه تجارب و عبرت‌های سال‌های گذشته که در مراسم حج به دست آمده بود در مراسم امسال به کار گرفته نشد.


به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی، حادثه مکه تنها به منا خلاصه نمی‌شود و شاهد حوادث دیگری از جمله سقوط جرثقیل و آتش‌سوزی در چادرها و ... هم بودیم، تغییر و جابه‌جایی در قدرت متأسفانه تجربیات گذشته را در اداره حج منتقل نکرد که ما شاهد این حوادث بودیم.


شمخانی در پاسخ به این سؤال که آیا شما این موضوع را از ابعاد حقوقی پیگیری خواهید کرد یا خیر؟ گفت:‌ حتماً این پیگیری‌ها انجام خواهد شد. این میزان تلفات ضایعه بسیار بزرگی است و حتماً ابعاد مختلف آن از جمله ابعاد حقوقی و سیاسی این موضوع را دنبال می‌کنیم. همچنین در جهان عرب و جهان اسلام نیز اعتراضات فراوانی نسبت به این حوادث شده است و اعلام شده که دولت عربستان سعودی نمی‌تواند نسبت به این سؤالات بی‌تفاوت باشد. لذا عربستان مسئولیت خود را باید به نحو مطلوب در جلوگیری از تکرار انجام دهد.


شمخانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه شورای عالی امنیت ملی چه اقداماتی در راستای دفاع از حقوق خود در این حادثه انجام می‌دهد؟ بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی قبل از سفر حج جلساتی برگزار کرد تا زائران نیز سفر خوبی داشته باشند. اما بلافاصله با بروز حادثه در روز پنجشنبه این شورا تصمیم گرفت وزارت خارجه ستادی تشکیل دهد که این ستاد روز جمعه جلسه‌ای داشت و ابعاد مختلف این جلسه را بررسی و سعی کرد تا با مقامات سعودی هماهنگی داشته باشد تا تیم مدیریتی و بهداشتی ایران به عربستان اعزام شوند.


دبیر شورای امنیت ملی تأکید کرد: متأسفانه تا الآن مقامات سعودی نسبت به این درخواست مساعدتی نکرده‌اند و به‌دنبال این هستیم که هرچه زودتر تکلیف مفقودین را مشخص کنیم و کسانی را هم که جان باخته‌اند هرچه سریع‌تر به کشور بازگردانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته