دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1398 - 07:03

گاندوگیت؛ جاسوس‌های سازمان سیا این بار در تور وزارت اطلاعات؟

وزارت اطلاعات در هفته گذشته تعدادی از جاسوس‌های آمریکا را در داخل ایران بازداشت کرد.
کد خبر : 406393

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روز دوشنبه بود که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران خبر از بازداشت تعدادی از جاسوسان آمریکایی در ایران را داد.


مدیرکل اداره ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران در نشستی گفته در 28 خرداد سال جاری توانسته‌اند یک شبکه جاسوسی متعلق به دولت آمریکا و سازمان سیا را کشف و دستگیر کنند.


سازمان سیا یک نهادی وابسته به دولت آمریکاست که وظیفه اصلی آن جاسوسی و انجام عملیات‌های مختلف نظامی و امنیتی در خارج از ایالات متحده است.


البته این مقام مسئول وزارت اطلاعات ایران در نشست خبری خودش گفته که اتهام برخی از این جاسوسان فساد فی الارض است. اساساً در بسیاری از کشورهای جهان جاسوس با مجازات مرگ روبرو می‌شود.


اتهام‌های این افراد نیز جاسوسی و نفوذ در شبکه‌های اقتصادی، سیاسی و خصوصی اعلام شده است. البته حوزه‌های سایبری و هسته‌ای نیز در پرونده برخی از این جاسوسان دیده می‌شود.


این موضوع واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا این موضوع را رد کرده و آن را دروغ عنوان کرده است. البته برخی از تحلیل‌گران داخلی و خارجی خود ترامپ را متهم به دروغگویی می‌کنند.


رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش در یک نشست خبری گفته بود که پهپاد ایران را در خلیج‌فارس مورد اصابت قرار داده است، ولی سپاه پاسداران با نمایش برخی تصاویر و فیلم از پهپادهای خودش این موضوع را تکذیب کرد.


از سویی دیگر بعد از اعلام این خبر توسط وزارت اطلاعات ایران، جیسون رضائیان، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی در توئیتر خود واکنش نشان داده است. او ایران را متهم به گروگانگیری کرده و دستگیری خودش در ایران را غیرقانونی دانست. البته وی سندی از موضوع برائت جاسوسی خودش در ایران ارائه نداد.


جیسون رضائیان


اخیر در ایران فیلمی با عنوان گاندو پخش شد که به زندگی مایکل هاشمیان یا همان شخصیت واقعی یعنی جیسون رضائیان است. او به جرم جاسوسی برای آمریکا و ایجاد شبکه‌سازی در ایران توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شد.


در این فیلم که بر اساس اسناد واقعی ساخته شده، آمده که رضائیان از سوی اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا حکمی مبنی بر اولین سفیر آمریکا در تهران بعد از انقلاب اسلامی را به‌دست می‌آورد.


حالا بازداشت 17 جاسوسی آمریکا در ایران بازتاب زیادی داشته است. البته مستند این بازداشت افراد هم در صدا و سیما پخش شد. این عوامل نشان می‌دهد سازمان سیا در تور نیروهای اطلاعاتی ایران بوده است.


همچنین فیلمی از «اعترافات» جاسوس‌های بازداشت شده توسط صدا و سیما منتشر شده که براساس این جاسوسان در تایلند، دبی، جمهوری آذربایجان و افغانستان با «افسران اطلاعاتی» آمریکا دیدار کرده‌اند. این برای نخستین‌بار نیست که ایران جاسوس‌های سازمان سیا را در ایران بازداشت می‌کند.


روز ۳۰ فروردین سال جاری بود که محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، گفت که در جریان تور اطلاعاتی، ۲۹۰ نفر از «جاسوسان سیا» در کشورهای مختلف شناسایی شده‌اند. سال 90 نیر چند جاسوس آمریکایی را بازداشته شده بودند.



در همین رابطه نیز وزارت اطلاعات عکسی برخی از جاسوس‌های آمریکایی فعال در ایران را منتشر کرد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته