دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1398 - 15:14
جهانپور در گفتگو با آنا:

قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات اولیه در وزارت بهداشت تشکیل شد

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات اولیه در وزارت بهداشت تشکیل شد تا بحث تامین دارو در کشور را پیگیری کند.
کد خبر : 406187
133762883_181580721abcff.jpg

کیانوش جهانپور در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: موضوع نظارت بر نحوه تخصیص ارز و مواجهه شرکت‌ها با ارزی که برای ورود ماده اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص‌ یافته، مسئله مهمی است که با توجه به تفاوت قیمت ارز دولتی با ارز نیمایی و ارز بازار آزاد اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا این تفاوت قیمت می‌تواند زمینه بروز مشکلات اقتصادی و بی‌انضباطی یا حتی تخلفات اقتصادی را فراهم کند.


وی افزود: به همین دلیل این موضوع در ماه‌های گذشته در وزارت بهداشت تحت مراقبت بوده و به همین جهت هم از ابتدا سعی شده با تدابیری فرآیندهای نظارتی ارتقا پیدا کند.


مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از همکاری بین بخشی سایر دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای نظارت فرآیند تخصیص ارز و واردات ماده اولیه و دارو استفاده شد.


جهانپور ادامه داد: موضوع ایفای تعهدات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی با توجه به اهمیتی که حوزه سلامت دارد و با توجه به استراتژیک بودن این حوزه، مدنظر قرار گرفت و در همین راستا حتی علاوه بر روال و فرآیندهای معمول و جاری، اتفاقی که افتاده این است که با دستور وزیر بهداشت، تیم‌هایی مأمور بازرسی و بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه ایفای تعهدات شرکت‌ها تا مرحله رسیدن کالاها به دست مصرف‌کنندگان واقعی با نرخ مصوب شدند و در خلال این بررسی‌ها که بخشی از آن‌ها انجام‌شده و بخشی از آن‌هم قاعدتاً استمرار دارد و ادامه پیدا خواهد کرد، مواردی اعم از (اشخاص حقیقی و حقوقی) که مبادرت به دریافت ارز کرده بودند، نسبت به ایفای تعهدات خودشان عمل‌ نکرده بودند شناسایی شدند.


وی تأکید کرد: در گزارش‌های تیم بررسی‌کننده مشخص شد شرکت‌هایی در ایفای تعهدات خود تأخیر داشتند یا حتی مواردی بود که در خصوص نحوه استفاده از ارز دولتی تخلف کرده بودند که با همکاری دستگاه‌های امنیتی و ضابطین قضائی، موارد تخلفی در دست پیگیری قرار گرفت. بخشی از آن‌ها به مرحله بازپرسی و قضائی رسیده است و موارد دیگری هم که در این مسیر باشد، قطعاً این روال را با دقت و جدیت طی خواهد کرد.


مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: موضوعی که در این میان اهمیت پیدا کرد بحث احساس نیاز به یک نوع نهادسازی در نحوه مدیریت و تأمین مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی و داروها بود که در این راستا ما تحولاتی را به لحاظ ساختاری یا در جهت نهادسازی در سازمان غذا و دارو شاهد بودیم.


جهانپور خاطرنشان کرد: بر همین اساس قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات اولیه تشکیل شد که با یک رویکرد جهادی و باانگیزه نهادسازی برای ارتقای فرآیند تأمین دارو و تجهیزات و بهینه‌سازی نحوه نظارت‌ها و کاهش تخلفات احتمالی شروع به فعالیت کرد.


وی اضافه کرد: هم‌زمان شورای مشورتی قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی با حکم وزیر بهداشت از میان نمایندگان صنوف، انجمن‌ها و سندیکاهای درگیر در موضوع دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل شد که به‌نوعی اقدامی در جهت ایجاد یک گفتگوی چندجانبه و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هم‌نظری و فکری و هم عملی انجمن‌ها، سندیکاها و نهادهای مدنی است که در حوزه تجهیزات و دارو فعال هستند.


جهانپور عنوان کرد: به‌هرحال جمیع اقدامات انجام شد و قرارگاه و شورای مشورتی هم جلسات منظم خودش را شروع کرد و البته راهکارها، راهبردها و تاکتیک‌های پیشنهادی را در قرارگاه داشتیم که در راستای شفاف‌سازی هر چه بیشتر وارد مرحله اجرایی شده است.


مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: فرآیند صدور مجوزها، صدور مجوز ساخت و ورود، فرآیندهای مرتبط با مصوبات کمیسیون‌های مربوطه در سازمان غذا و دارو، همه به سمت شفاف‌سازی هر چه بیشتر رفته و به‌صورت مرحله‌بندی شده اطلاعات آن‌ها دارد به‌صورت شفاف و به‌تدریج درروی سایت بارگذاری می‌شود که ما باهدف شفاف‌سازی در این موضوع در دستور کار هست و شاید هفته‌به‌هفته بشود در مورد ارتقای آن صحبت کرد و گزارش داد.


موضوع دیگری هم که در دستور کار قرارگاه قرارگرفته بحث شناسایی مونوپل‌ها و انحصارهایی است که ممکن است در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی شکل‌گرفته باشد و بعد مطالعه مسیرهای موازی جهت تأمین دارو و تجهیزات و شکستن انحصارهای موجود اعم از انحصار در ورود یا انحصار در تولید است.


وی در خصوص معرفی شرکت‌های متخلف نیز گفت: به‌هرحال وقتی شرکت‌هایی به‌نوعی در معرض اتهام هستند، از طرف ضابط قضایی و دستگاه قضایی موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد و قابلیت انتشار اسامی آن‌ها حداقل در اختیار ما نیست. شرکت‌هایی هم که در معرض اتهام هستند و وارد مرحله قضایی شده‌اند، بازهم اطلاع‌رسانی در خصوص جزئیات پرونده‌ها، افراد و شرکت‌های درگیر در امر قاعدتاً با صلاح‌دید یا اذن مقام قضایی خواهد بود و ما هم طبق مقررات در این خصوص رفتار خواهیم کرد.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: کیانوش جهانپور
ارسال نظر
قالیشویی ادیب