دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1398 - 09:59
در سومین جلسه دادگاه نجفی مطرح شد؛

جزئیات ورود نجفی به حمام با اسلحه/ موکلم قصد کشتن میترا را نداشت

وکیل مدافع محمدعلی نجفی در سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد گفت: موکلم هرگز قصد کشتن میترا استاد را نداشت و تمام گلوله‌های غیرمستقیم شلیک شده است.
کد خبر : 406077
007.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی آغاز شد.


در ابتدای این جلسه قاضی کشکولی درباره اظهارنظر برخی از وکلا بعد از اتمام جلسه دوم دادگاه اظهار کرد: متأسفانه برخی از وکلا بعد از اتمام دادگاه با در قالب مصاحبه با رسانه‌ها مطالبی را مطرح کردند که این موارد از سوی هیئت قضائی فاقد اعتبار بوده و بار حقوقی نیز دارد.


وی تصریح کرد: اظهارات وکلا و افراد مرتبط با پرونده باید در چارچوب حقوقی مطرح شود تا برداشت‌های نادرستی از آن صورت نگیرد.


رئیس دادگاه افزود: در جلسه امروز ادامه دفاعیات وکیل متهم را خواهیم شنید و در ادامه نیز اظهارات کارشناسان بررسی صحنه جرم را می‌شنویم. ایراداتی که وکلای متهم به پرونده گرفته بودند مرتفع شده و قطعاً در تلاشیم تا جلسه را در زمان مقرر به اتمام برسانیم.


کشکولی اظهار کرد: جلسه امروز با حضور متهم، فرزند مقتول، وکلای طرفین، نماینده دادستان و کارشناسان بررسی صحنه جرم و پزشکی قانونی برگزار می‌شود.


بعد از اتمام سخنان رئیس دادگاه، حمید گودرزی وکیل محمدعلی نجفی در جایگاه قرار گرفت.


وی اظهار کرد: موکل بنده به قتل شبه عمد اقرار کرده است، این درحالی است که نماینده دادستان براساس ماده 164 قانون آیین دادرسی کیفری معتقد بر قتل عمد است. ما معتقدیم که چون در این پرونده شاهدی وجود ندارد و صحبت‌های راننده محمدعلی نجفی نیز کامل و دقیق نیست لذا نظر نماینده دادستان مبنی بر قتل عمد از سوی محمدعلی نجفی نمی‌تواند صحیح باشد.


گودرزی گفت: اسناد دادسرا مبنی بر قتل عمد موکلم فاقد وجاهت قانونی است و شاهدی نیز در این پرونده وجود ندارد لذا کیفرخواست به‌صورت ناقص تنظیم شده است. موضوع شلیک گلوله موردی بود که دادسرا به آن ورود نکرد. سه تحلیل در این باره وجود دارد، اول اینکه امکان دارد گلوله به‌صورت مستقیم شلیک شده باشد، دوم اینکه گلوله به دست خورده و بعد وارد سینه مقتول شده و سوم اینکه گلوله بعد از برخورد به درب و دیوار کمانه کرده و وارد بدن مقتول شده است. اگر دادسرا به این نتیجه برسد که گلوله بعد از کمانه کردن وارد بدن مقتول شده است لذا قتل رخ داده شبه عمد می‌شود.


وکیل نجفی اظهار کرد: دادستانی بر اساس مصاحبه نجفی مبنی بر اینکه قبل از ورود به حمام اسلحه را مسلح کردم، کیفرخواست را صادر کرده اما خود متهم این موضوع را قبول ندارد. و در آن زمان نیز به‌دلیل شرایط نامناسب روحی این صحبت را کرده بود. از طرفی موکل بنده در محضر بازپرس به قتل  اقرار کرده است نه قتل عمد. این درحالی است که صحبت‌های موجود در دادگاه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. موکل بنده معتقد است که در روز حادثه میترا استاد گردن و دست وی را گرفته لذا به‌صورت غیرارادی چندین گلوله شلیک شده است. استناد دادسرا برای اینکه موکل نزد بازپرس به قتل عمد اعتراف کرده با مطالبی که در  پرونده وجود دارد سازگار نیست.


وی خاطرنشان کرد: موکل بنده در جلسه دوم دادگاه اعلام کرد که بعد از ورود به حمام، میترا استاد با دیدن اسلحه ترسید و دست خود را روی شانه من گذاشت و در این هنگام یک تیر شلیک شد و بالش روی زمین افتاد و بعد از آن نیز مقتول دست راست من را گرفت و گلوله‌های بعدی شلیک شد. لذا موکل بنده هرگز به قصد قتل همسرش وارد حمام نشد. نجفی در هیچ کجا اعلام نکرده است که به سمت میترا استاد شلیک کرده است و هر حرفی که از قول موکلم در این زمینه مطرح می‌شود صحیح نیست. برخی از مطالب مندرج در کیفرخواست صحیح نیست.


گودرزی ادامه داد: موکل بنده هنگام شلیک گلوله کنترلی بر رفتار خود نداشته است. از طرفی کارشناس اسلحه در جلسه قبلی اعلام کرد که محل اصابت گلوله‌ها نشان می‌دهد که نجفی در هنگام شلیک گلوله تعادل نداشته است. آقای عزتی‌راد معتقدند که گلوله‌ها به‌صورت غیرمستقیم وارد بدن مقتول شده است. قدرت گلوله شلیک شده بسیار بالا بوده و اگر مستقیم شلیک می‌شد، گلوله باید از فرد خارج می‌شد اما این اتفاق رخ نداده است. یعنی اینکه قدرت گلوله به‌دلیل برخورد با دیوار و کمدها گرفته شده و این مورد نیز دلیلی بر غیرمستقیم شلیک شدن گلوله است. از دست‌های مرحومه تست باروت گرفته شده است و  جواب آن آغشته به شلیک گلوله j.s.r بود لذا موضوع کارشناسی اسلحه فاقد اهمیت است. بار دیگر تأکید می‌کنم که علاوه بر بنده، سرگرد عزتی‌راد کارشناس اسلحه نیز معتقد است محمدعلی نجفی هنگام شلیک گلوله تعادل نداشته است.


وکیل مدافع محمدعلی نجفی ادامه داد: طبق گزارشات موجود، دست مرحومه به اسلحه چسبیده بود و در حین درگیری چندین گلوله شلیک شده است. همچنین مطالبی درباره مسلح شدن اسلحه هنگام ورود به حمام مطرح است که این موضوع نیز صحت ندارد. بلکه طبق گفته خود آقای نجفی، اسلحه به‌دلیل بی‌تجربگی از قبل مسلح شده بود. موکل بنده هرگز قصد کشتن همسرش را نداشت و به این دلیل با اسلحه وارد حمام شد که می‌خواست همسرش را بترساند.


وی افزود: دادسرا دلیل قانع‌کننده‌ای برای بروز قتل عمد را ارائه نکرده است و موارد موجود در کیفرخواست نیز فقط براساس اظهارات متهم است. اما نجفی بارها اعلام کرده که هرگز قصد کشتن میترا استاد را نداشته است. گلوله اول به دست مرحومه برخورد کرده و سپس با تغییر جهت وارد بدن مقتول شده است لذا شلیک گلوله غیرارادی بوده است و تمام شواهد و قرائن بر قتل شبه عمد دلالت دارد. ما معتقدیم که گلوله‌ای که منجر به قتل میترا استاد شده است ابتدا به سقف خورده و بعد از برخورد با درب، وارد قفسه سینه شده و بعد از آن نیز در پهلو گیر کرده است. اگر گلوله به‌صورت مستقیم شلیک شود باید به‌صورت مدور وارد بدن می‌شد اما در روز حادثه حرکت گلوله به‌صورت بیضی بوده است که نشان‌دهنده این است که گلوله به شکل غیرمستقیم رها شده است.


گودرزی با بیان اینکه گلوله به‌صورت کج وارد بدن مقتول شده است ادامه داد: گلوله باید از بالا به مرحومه برخورد کند تا کج وارد بدن وی شود. کارشناس اسلحه بیان کردند که قد خانم میترا استاد کوتاه‌تر از نجفی بوده و مرحومه با حالت التماس با متهم حرف می‌زده که ما این موضوع را قبول نداریم، چراکه اگر در این حالت گلوله به مقتول برخورد می‌کردف میترا باید به بیرون از وان حمام پرتاب می‌شد. ما فرضیه برخورد گلوله به دست و سپس به قفسه سینه مقتول را قبول نداریم. عمدی در افعال صورت گرفته آقای نجفی وجود ندارد.


وکیل مدافع محمدعلی نجفی گفت: کارشناس اسلحه اعلام کردند که به‌دلیل اینکه میترا استاد از بدن ورزیده‌ای برخوردار بود به همین دلیل گلوله در پهلو گیر کرده است اما ما معتقدیم که به‌دلیل زاویه‌ای که گلوله بعد از برخورد به دیوار پیدا کرده، گلوله به‌صورت کج وارد بدن شده و از بدن خارج نشده است. از پزشکی قانونی تقاضا داریم این موضوع را بررسی کند که آیا بعد از اصابت گلوله به بدن، شکل آن دفرمه می‌شود یا خیر. به دلایلی که عرض کردم موکل بنده حاضر به محاکمه به اتهام قتل شبه عمد است و هرگز قتل عمد را قبول نداریم.


وی درباره تحویل اسلحه به پلیس آگاهی گفت: محمدعلی نجفی هفتم خرداد سال جاری با مراجعه به پلیس آگاهی اسلحه را تحویل آنها داده بود. موکلم به‌دلیل پست‌های کشوری که در گذشته داشت اسلحه حمل می‌کرد و مجوز اسلحه نیز تا سال 94 بوده البته بعدها بعد از استعلام مشخص شد که مجوز اسلحه تا سال 96 بوده است که در پرونده نیز وجود دارد.


در این بین قاضی کشکولی اعلام کرد که طبق استعلامات صورت گرفته مشخص شد که مجوز اسلحه تا تاریخ 27 آذر سال 96 بوده است.


گودرزی ادامه داد: طبق قانون مجازات اسلامی اگر افرادی که مجوز حمل اسلحه آنها به اتمام رسیده است، به‌طور داوطلبانه اسلحه را تحویل دهد در مجازاتش تخفیف داده می‌شود و ما از دادگاه تقاضا داریم تا به این موضوع توجه کند. 


پس از پایان دفاعیات وکیل محمدعلی نجفی قاضی کشکولی گفت: قانون برای همه یکسان است و اگر جرمی از سوی فردی رخ داده باشد براساس قانون با وی برخورد خواهد شد. وکیل متهم در دفاعیات خود بحث اقرار را مطرح کرد. اقرار باید مقرون به واقع باشد و معمولاً با دفاعیات خود نجفی و شما به‌عنوان وکیل این موضوع قابل اثبات است و این اقرار زمانی ارزش دارد که با دلایلی که در پرونده وجود دارد تطبیق یابد. در جلسه گذشته خود آقای نجفی در سلامت روحی کامل مطالبی را بیان کرد و با توجه به اظهارات وکیل مدافع وی، دادگاه موظف است تا موارد مطرح شده را بررسی کند. برخی ابهامات و مطالبی که از سوی وکیل متهم مطرح شد جزو ادله اثبات جرم تلقی نمی‌شود.


وی ادامه داد: با توجه به مطالب مطرح شده از سوی وکیل متهم در جلسه قبلی و همچنین اظهارنظر وی بعد از اتمام دادگاه، برخی شائبه‌هایی در این خصوص به وجود آمد که خود آقای نجفی باید در این باره پاسخ دهد.


قاضی کشکولی از نجفی پرسید که از شب قبل حادثه تا روز وقوع قتل به جز شما و میترا استاد و فرزند مقتول شخص دیگری نیز در منزل بوده است یا خیر؟ که نجفی پاسخ داد: اگر منظور شما از شب قبل حادثه است پس پاسخ منفی است. حدود 8 روز قبل از وقوع حادثه به این منزل نقل مکان کرده بودیم و در روز حادثه فقط بنده و مرحومه و فرزند وی در منزل بودیم. البته برادر مرحومه نیز شب قبل حادثه در منزل ما بود که وی بعد از صرف شام حدود ساعت 22 از منزل رفت. آنچه که در روز حادثه رخ داد ساعت 9 و 30 دقیقه صبح بود. حدود ساعت 8 و 30 دقیقه هم مهیار را از خواب بیدار کردم تا به مدرسه برود و بعد از وقوع حادثه در شوک بودم و به راننده خود زنگ زدم تا بیاید.


قاضی کشکولی از نجفی پرسید که آیا به جز اسلحه کمری اسلحه دیگری داشتید؟ که نجفی پاسخ داد: خیر. البته یک نوع مسلسل از سوی وزارت دفاع و ارتش در اختیار اعضای هیئت دولت قرار گرفته بود که بنده این سلاح را تحویل داده بودم و فقط همین اسلحه کمری را در اختیار داشتم. بعد از وقوع قتل، خودم اسلحه را به پلیس آگاهی بردم و فرد دیگری این اسلحه را نگرفت.


قاضی پرسید که چند گلوله در منزل داشتید؟ که نجفی پاسخ داد: گلوله‌ها در خشاب بود و فکر کنم کلاً 13 گلوله در خشاب بود و طبق گزارشات موجود، 5 گلوله شلیک شده و 8 گلوله نیز در خشاب باقی مانده است. اسلحه از قبل مسلح بوده و این‌طور نبوده که من قبل از ورود به حمام اسلحه را مسلح کنم. من در روز حادثه دقیق به یاد ندارم که چند گلوله شلیک شد اما طبق گزارشات موجود 5 گلوله شلیک شده و 8 گلوله نیز در خشاب باقی مانده است.


کشکولی از نجفی پرسید که خون ریخته شده در حمام برای مقتول بوده است یا خیر؟ که نجفی گفت: قطعاً خون موجود در حمام برای میترا استاد بوده است، چراکه بنده در این حادثه اصلاً زخمی نشدم.


قاضی از متهم پرسید که بعد از قتل اسلحه را کجا قرار داد؟ که نجفی پاسخ داد: بعد از وقع قتل اسلحه را جلوی آینه دستشویی گذاشتم و چندین قدم در خانه زدم و سپس اسلحه را در داخل کیف قرار دادم و از منزل خارج شدم.


قاضی از متهم پرسید که دکمه‌ها کشف شده متعلق به شماست؟ که نجفی گفت: دقیق به یاد ندارم اما پیراهنی که با آن به قم رفتم دو دکمه روی آستین داشت که یکی از آنها افتاده بود و به‌دلیل درگیری که شب گذشته با مقتول داشتم این امکان دارد که این دکمه برای بنده باشد اما از دکمه‌های دیگر بی‌اطلاع هستم.


در ادامه قاضی کشکولی از سرگرد عزتی، سرگرد اسماعیلی و خانم عبادی کارشناسان اسلحه و عوامل بررسی صحنه جرم خواست در جایگاه حاضر و به سوالات پاسخ دهند. 


لیلا اسماعیلی کارشناس بررسی صحنه جرم گفت: طبق اظهارات مأموران کلانتری، حالت اولیه جسد به هم خورده بود. به‌طوری که مکان آن کمی تغییر کرده است. در رابطه با اسلحه هم کارشناس اسلحه، باید نظر تخصصی‌اش را بگوید اما طبق آن چیزی که در گزارش اعلام کردم، ورود و خروج گلوله در دست مشاهده شده است.


وی گفت: ورود و خروج در کف دست و پشت دست مشاهده شده است. یک ورود هم به قفسه سینه بوده که خروج آن مشاهده نشده است.


در ادامه سرگرد عزتی‌راد کارشناس اسلحه درباره بررسی‌های صورت گرفته اعلام کرد: فاصله دو نفر به هم نزدیک بوده است و شلیک‌ها بی‌هدف صورت گرفته و از حمام به سمت بیرون شلیک شده است. شلیک به سمت وان به‌صورت مستقیم بوده در صورتی که جلسه قبل گفتیم شلیک به سمت کمد مستقیم بود که این را اصلاح می‌کنیم البته این موضوع در روند دادگاه اشکالی ایجاد نمی‌کند زیرا گلوله آخر باعث فوت شده است.


در ادامه قاضی کشکولی از میررئیسی پزشک پزشکی قانونی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.


وی گفت: وقتی به صحنه جرم رفتیم، برخی از وسایل جابه‌جا شده بود و بالش به روی میز گذاشته شده بود. همچنین مقدار خونریزی به‌دلیل اینکه گلوله در پهلو مقتول گیر کرده بود کم بود.


در این لحظه مهیار صفری فرزند میترا استاد در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به این سوال که آیا دکمه‌های کشف شده در منزل برای اوست یا خیر؟ پاسخ داد: این دکمه‌ها برای من است و بعد از روبه‌رو شدن با جسد مادرم پیراهنم را پاره کردم لذا دکمه‌ها برای من است.


وی گفت: بعد از روبه‌رو شدن با جسد مادرم چاقو برداشتم تا به افراد حمله کنم که راننده متهم من را گرفت و اعلام کرد که به دایی‌ام خبر می‌دهد. دایی بنده شب قبل حادثه در منزل ما بود و به‌دلیل اینکه از قبل درگیری‌هایی نیز بین مادرم و نجفی وجود داشت لذا قطعاً نجفی مادرم را به قتل رسانده است.


در ادامه نیز قاضی دوباره از وکیل مدافع محمدعلی نجفی درخواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و وی نیز مطالبی را با توجه به سخنان کارشناس اسلحه بیان کرد.


براساس این گزارش، بعد از برگزاری سه جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی، قاضی کشکولی ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته