دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان حج و زیارت:

هیچ زائر بستری در مراکز درمانی نداریم

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با وجود حدود 40 هزار زائر و حاجی در مکه و مدینه خوشبختانه همه تخت‌های بیمارستانی ما خالی است و زائر بستری در این مراکز نداریم.
کد خبر : 405812
BQ4K9714.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت، علیرضا رشیدیان در جریان بازدید از مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه مکرمه و گفتگو با رئیس هیئت پزشکی و متخصصان این مرکز اظهار کرد: شرایط این مرکز و نبود بیمار با شرایط نامناسب بسیار خوشحال‌کننده است، در حالی که از 13 تیرماه که پیش پروازها و از 17 تیرماه اعزام زائران به عربستان آغاز شده خوشبختانه هیچ یک از زائران ما مشکل جدی نداشتند.


وی اظهار کرد : این در شرایطی است که متوسط سن زائران ما 56 سال و نسبت به سال‌های گذشته بالاتر است و فقط هم‌اکنون در مکه 27 هزار زائر استقرار دارند اما خوشبختانه با اعمال ملاحظات و دقت‌های لازم در همه بخش‌ها، تمامی تخت‌های مراکز درمانی ما خالی و بستری صفر است.


رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد : این شرایط نشان‌دهنده آن است که تیم‌های پزشکی ما در تعامل با بخش‌های متعدد و مرتبط توانسته‌اند ملاحظات و دقت‌های لازم در زمینه‌های مختلف اعم از معاینات پزشکی، ارائه توصیه‌های پزشکی و بهداشتی به موقع و مناسب، تغذیه مطلوب و مراقبت‌های متعدد دیگر اعمال کرده و عملکرد بسیار خوبی داشته باشند که با وجود متوسط سن بالای زائران، تعدد موارد مبتلا به پرفشاری خون، دیابت و غیره شرایط را به خوبی تحت کنترل داشته باشند.


رشیدیان تصریح کرد: در واقع این وضعیت نشان می‌دهد که شرایط و روند کلی عملیات حج خوب بوده و خدماتی که نیروهای متخصص ما در حوزه پزشکی ارائه می‌کنند در سطح مطلوبی است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت حرکت در راستای تحقق حج هوشمند را آغاز کرده به گونه‌ای که از ثبت‌نام، سازمان‌دهی، آموزش، اعزام تا اقامت و تغذیه، تردد و خدمات بهداشتی و درمانی در این چارچوب قرار می‌گیرد چنان که در حوزه بهداشت و درمان رصد زائر به ویژه گروه‌های دارای ریسک بالا را از همان ابتدای ثبت‌نام تا انتهای سفر تحت کنترل و رصد دقیق به صورت هوشمند داشته باشیم و هم‌اکنون اقدام خوبی در این راستا در دست انجام است.


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: تمام کسانی که از نظر جسمی دارای ریسک بالا هستند هستند اعم از پرفشاری خون بالا، بیماری‌های قلبی و تنفسی و غیره در معاینات شناسایی شده به پزشکان مجموعه‌های اقامتی و هتل‌ها و مراکز درمانی اعلام و معرفی شده‌اند تا در هتل‌ها دوباره ازنظر وضعیت جسمی کنترل مجدد شده و ملاحظاتی که در مورد آنها باید رعایت شود اعم از حوزه ترددی و تغذیه و غیره به مدیر کاروانها اعلام شود.


وی با اشاره به ایام تشریق که اوج برنامه‌های حج است، افزود : با توجه به شرایط خاص این ایام و اینکه زائران به ناچار زندگی اردوگاهی را تجربه می‌کنند اگر این ملاحظات و توصیه‌های بهداشتی و درمان از هم اکنون به این بیماران اعلام و رعایت کنند به طور قطع در زمان تشریق شرایط مناسب تری در انجام اعمال حج ابراهیمی خواهند داشت.


رشیدیان با تاکید بر اینکه این موضوع در دست پیگیری و انجام است، ابراز امیدواری کرد : با رصد و پیگیری شرایط افراد در معرض خطر و همراهی و هماهنگی این گروه از زائرانحجی بدون مساله و مشکل برای هیچ یک از زائران داشته باشیم.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته