دانشگاه آزاد اسلامی مولد علم و فرهنگ میشود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم دیدار دانشجویان شرکتکننده در اردوی آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه با دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه (27 تیر) با حضور مهندس احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی، سعید آزادیان دستیار ویژه رئیس دانشگاه، محمد قربانی گلشنآبادی مدیرکل تشکلهای اسلامی سیاسی دانشگاه، امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، سردار مهدی فرجی جانشین سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان، مرتضی قائمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان و حجتالاسلاموالمسلمین حمیدرضا طالقانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان به میزبانی واحد همدان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دانیال اسلامپناه، محمدعلی بنی سعید، عرفان افتخاری، متین سفیری، سپهر غفاری، طالب نعمتی، سینا الهامی، حسن بکتاشی به نمایندگی از 7 اتحادیه و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به بیان نظرات، پیشنهادها و دغدغههای خود پرداختند.
طهرانچی پس از استماع سخنان نمایندگان دانشجویی، با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان فعال دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: خدا را شاکرم که در جمع پرشور دانشجویان شرکتکننده در دوره حیات طبیه هستم، این شور و حرکت برای ما نشاطآور و روحیهدهنده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنرانی خود که با عنوان «دانشگاه و جامعه پردازی» ارائه شد، علم را از دیدگاه مقام معظم رهبری نقطه اقتدار آفرین دانست و گفت: پس از سال 1975 که شوروی «اسپوتنیک» نخستین ماهواره فضایی جهان را به فضا فرستاد، تحول در جریان علم به وجود آمد و جنگ سرد آغاز شد. هیچ کشوری از آن دوره تا روزی که جمهوری اسلامی ایران پهپاد آمریکایی را در ارتفاع 57 هزار پایی ساقط کرد، قدرت علم و فناوری خود را به رخ آمریکا نکشیده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری علم را در کنار فرهنگ و اقتصاد، یکی از سه کلید اقتدار جمهوری اسلامی میدانند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهم گام دوم، علم و پژوهش را نقطه اتکای کشور در هفت موتور پیشران کشور مطرح کردند و ثمرات آن را در رویارویی که در خلیجفارس اتفاق افتاد دیدیم.
طهرانچی ادامه داد: اگر ایران پهپاد آمریکایی را با موشکهای اس 400 به زمین مینشاند، هنر نبود و فقط شجاعت ما را نشان میداد، اما زمانی که با موشکهای بومی ایرانی این پهپاد متجاوز را ساقط کردیم، شجاعت همراه با علم و پیشرفت را به دنیا نشان دادیم.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از روزی که آموزش عالی وارد کشور ما شد، این مولود ناقص آفریده شد، چراکه Education در غرب به معنای آموزشوپرورش است و در کشور ما دوره ابتدای و متوسطه با آموزشوپرورش ترجمه شد، اما زمانی که به Higher education رسیدیم، پرورش از آن حذف شد و به دوره دانشگاه آموزش عالی گفتیم و دانشگاه را با این نگاه به یک سازمان آموزشی تقلیل دادیم درصورتیکه در غرب دانشگاه، دانشگاه فقط سازمان آموزش نیست و ارزشهای فرهنگی را توسط دانشگاه خلق میکند و بهقدری در مسئله فرهنگ با دانشگاه جلو رفته که برخی university را بهمثابه فرهنگ ترجمه کردند.
طهرانچی افزود: university در زبان عربی به جامعه ترجمه شد، اما در کشور ما به دانش منحصر شد و نام آن را دانشگاه گذاشتند و این محیط عمومی و جهانکده تربیتی را به دانشگاه تقلیل دادند، آنهم از نوع تقلیدی که مقلد علم غرب یا مروج آن است و مولد نیست. این در حالی است که باید در هسته دانشگاه، دانش و فرهنگ قرار میگرفت و جامعه پوسته بیرونی آن را در حل مسائل اجتماعی، رشد اقتصادی و خلق فناوری را میدیدید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: زمانیکه امام خمینی (ره) میفرمایند صلاح و فساد جامعه به دانشگاه برمیگردد، یعنی صلاح و فساد به دانش تخصصی مربوط نمیشود، چراکه اگر منظور امام (ره) دانش تخصصی بود، پیشرفت را عنوان میکردند نه صلاح و فساد جامعه که مربوط به هسته فرهنگی دانشگاه میشود، بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است.
میخواهیم دانشگاه آزاد اسلامی مولد علم و فرهنگ شود
وی ادامه داد: کسانی که در کشور داعیهدار دانشگاه اجتماعی هستند و شعارهای آنچنانی میدهند، وقتی تشکیل این جلسات که بخشی از کار و نظام فرهنگی دانشگاه است را میبینند، میگویند هدفی پشت این فعالیتهاست. این افراد میخواهند دانشگاههای ما مقلد و مروج فرهنگی باشند، اما ما میخواهیم دانشگاه آزاد اسلامی مولد علم و فرهنگ شود و معتقدیم که دانشگاه باید فرهنگساز باشد، کلاس برای دانش است و بخش فرهنگ، مربوط به فعالیتهای تشکلها و برگزاری چنین دورههایی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در غرب دو دیدگاه آرمانگرایانه و واقعگرایانه در دانشگاه وجود دارد، اظهار داشت: در این دو دیدگاه یک گروه دانشگاه را فردی با فرهنگ غربی و دیگری اجتماعی با فرهنگ غرب میداند و هیچ کدام هدف دانشگاه را محدود به علم و دانش نمیبینند و هر دو دیدگاه تربیت نیروی انسانی، مدیریت دانش، حل مسئله و تعالی فردی، اجتماعی و فضای عمومی را مدنظر دارند و برای دانشگاه نظام تربیتی، نوآوری، آموزشی و پژوهشی قائل هستند.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه در غرب اساساً برای توسعه کشور کار میکند و مسائل آن ناظر به مسائل توسعه است، تصریح کرد: ما در دانشگاههایمان پژوهش داریم، اما نظام پژوهشی و نظام نوآوری نداریم و در پژوهش مقلدانه عمل میشود، چراکه فاقد نظام پژوهشی هستیم که مسئله بیاورد و دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند، نظام آموزشی هم یک نظام از غرب گرفته شده است.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پنج مرحله تمدنی غرب پس از انقلاب صنعتی، یادآور شد: دانشگاههای غرب در پنج مرحله انقلاب صنعتی، عصر سرمایهداری، عصر امپریالیسم، جنگ سرد و جهان شبکهای تطور، تغییر، تحول و جلوههای گوناگون داشته است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری درباره جهان شبکهای تذکر میدهند و میفرمایند مسئله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد میکند. مثل انقلاب صنعتی که یک بحثی در بحثهای تمدنی غرب شد و نشانههای این حرکت هم الان پیدا شده است. شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود. معنای آنها این است که تمام حوزههای ما را تحت تأثیر قرار دهند. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تأثیر قرار میگیرد. ما باید برای صیانت از خود و ارزشهای خودکار کنیم. حاکمیت باید روی این موضوع متمرکز شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بخش چیستی، چرایی و چگونگی نهاد علم و آموزش عالی، گفت: ما فقط درباره کنشگران دانشگاه بحث میکنیم که مربوط به چیستی آن میشود درصورتیکه که رابطهها، ابعاد، مؤلفهها، لایهها، ساختها، گزارهها، اهداف، روششناسی، نظریهها، رویکرد، مکاتب، پارادایم، قوانین، مدیریتها، نظامها، فناوریها، ابزارها و... در نهاد علم مطرح است و بر این اساس دانشگاه آلمانی با فرانسوی و آمریکا متفاوت است. مسلماً پارادایم و فلسفه دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران هم متفاوت است و باید به سمت سیاست و برنامههای منبعث از این پارادایمها برویم.
طهرانچی خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه پیرو و مقلد ایران به برکت انقلاب و مسیحا دمی امام خمینی (ره) و پرچمداری مقام معظم رهبری به دانشگاه مولد تبدیل شد که اکنون میخواهد به دانشگاه تمدن ساز تبدیل و نقطه عطف این حرکت انقلاب اسلامی است که بلاشک همه دنیا به آن اعتراف دارند. دانشگاه بهعنوان نهاد برآمده از مدرنیته که بر مبنای دینزدایی در ایران به وجود آمد، توانست پس از انقلاب این تهدید را به فرصت تبدیل کند.
توجه به سه مفهوم خودسازی، جامعهپردازی تمدنسازی را در گام دوم دانشگاه
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سه مفهوم خودسازی، جامعه پردازی تمدن سازی را در گام دوم انقلاب تبیین کردند، گفت: بیانیه گام دوم کاملاً منطبق بر منظومه فکری 40 ساله امامین انقلاب اسلامی است، مقام معظم رهبری بحث تمدنی را بهعنوان مهمترین سؤال دانشگاه مطرح کردهاند و از دانشگاهها خواستند که خود را با مسائل کشور درگیر کنند و به تربیت فرهنگ اخلاقی و هویت دانشجویان و اساتید توجه داشته باشد تا بتوانند تربیت قوه عاقله بتواند دانش تخصصی و مهارتی بدهد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به فرازی از نامه 31 نهجالبلاغه، گفت: حضرت علی (ع) در این نامه خطاب به امام حسن مجتبی (ع) میفرمایند «دل جوان چونان زمین کشت نشده است که هر بذری در آن افکنند، میپذیرد. من نیز پیش از آنکه دلت سخت شود و خردت (به امور دنیا) مشغول شود، به ادبآموزی پرداختم تا با اندیشهای استوار در کارها به امری روی آوری که مردمان کارآزموده تو را از طلب و آزمودن آن بینیاز ساختهاند.
طهرانچی تأکید کرد: توجه به خودسازی موضوعی نیست که بتوان به بعد موکول کرد، چراکه زمان آن سر میآید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی علم و فناوری در سال 93، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ابلاغ این سیاستها، حاکمیت مبانی، ارزشها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و تحقق دانشگاه اسلامی را با تأکید بر اهتمام بهنظام تعلیم و تربیت اسلامی و اصل پرورش در کنار آموزش و پژوهش و ارتقاء سلامت روحی و معنوی دانشپژوهان و آگاهیها و نشاط سیاسی آنان، تربیت اساتید و دانشجویان مؤمن به اسلام، برخوردار از مکارم اخلاقی، عامل به احکام اسلامی، متعهد به انقلاب اسلامی و علاقهمند به اعتلای کشور و حفظ موازین اسلامی و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری مورد توجه قرار دادند که این ابلاغیه محور حرکتهای ما در دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی اجرای این سیاستها را بر اساس تأکید مقام معظم رهبری با حفظ موازین اسلامی و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری، تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری، تقویت و گسترش گفتمان تولید علم و جنبش نرمافزاری در کشور، ارتقاء روحیه نشاط، امید، خودباوری، نوآوری نظاممند، شجاعت علمی و کار جمعی و وجدان کاری، تشکیل کرسیهای نظریهپردازی و تقویت فرهنگ کسبوکار دانشبنیان و تبادل آراء و تضارب افکار، آزاداندیشی علمی دنبال میکند.
طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت دوره سه ساله اول دانشگاه گفت: سه سال اول دوره کارشناسی بسیار مهم است، تشکلهای دانشجویی باید به این دوره توجه ویژه داشته باشند، چراکه دانشجویان از محیط فردی مدرسه به محیط اجتماعی دانشگاه وارد شدهاند و اگر در سالهای ابتدای دانشگاه وارد فعالیتهای تشکلی نشوند، اثرات فرا محیطی بر دانشجویان تأثیر میگذارد و هویت آنها را تهدید میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نگاه حمایتی این دانشگاه به فعالیتهای تشکلی گفت: بنده تشکلهای دانشجویی را جزئی از سازمان دانشگاه آزاد اسلامی میدانم که اگر این جزء مهم نباشد، در انجام وظایف خود در دانشگاه قاصر و ناتوان هستیم و تکیه من در بخش فرهنگ به تشکلهاست. چراکه فرهنگ یک پوشش جریان دار مبتنی بر فضای است که در آن فکر میکنیم.
وی ادامه داد: سامانههای اجتماعی که دارای ویژگیهای بزرگ مقیاس، پیچیدگی، چندوجهی، تغییرات محیطی سریع و فرامرزی و انسانساز هستند، را میتوان با جمع افراد با نشاط و با انگیزه تشکلها محقق کرد و اینگونه نیست که بتوان فرهنگسازی و سامانههای اجتماعی را از بالا به پایین اداره کرد. بلکه هر عضو تشکل یک کنشگر فعال و یک شبکه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه رفتار فرهنگی هر سازمان نمیتوان با تغییرات جهشی متحول کرد، گفت: تغییر رفتار سازمان بهیکباره حادث نمیشود و باید دستبهدست هم بدهیم و برای ایجاد تغییرات، جریان سازی و گفتمان سازی کنیم. چراکه مراحل مدیریت فرهنگی شامل جریان سازی، گفتمان سازی، شبکهسازی، نمادسازی، نهادسازی و در انتها رفتارسازی است که باید این مراحل مختلف طی شود.
طهرانچی با اشاره به انتقاد نمایندگان تشکلهای دانشجویی درباره ساختار بروکراسی دانشگاه برای فعالیت تشکلها، تصریح کرد: متأسفانه بروکراسی دانشگاه در مواجه با تشکلها زیاد بود، چراکه در گذشته اعتقادی وجود نداشت که تشکلها فرهنگساز هستند و مدیریت دانشگاهی معتقد بود که دانشجویان باید به کلاسهای درس بیایند و بروند. بنابراین به شکل صورت گرایانه و بخشنامهای به فعالیتهای تشکلی نگاه میشد که به عقیده بنده این نگاه به نوعی مانند کف روی آب چشمه است که مانع از شفافیت آن میشود. بنابراین باید به دانشجویان اعتماد و رویههای مالی را اصلاح و تسهیل کنیم، چراکه ما به زلال بودن و صداقت دانشجویان اعتماد و اعتقاد داریم و نباید آنها را برای برگزاری برنامههای دانشجویی تحتفشار بگذاریم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دشمنیهای آمریکا و اروپا در مواجه با پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: 13 سال است که آمریکا و کشورهای اروپایی در مواجه با پیشرفتهای علمی ایران مسیر تحریم را در پیشگرفتهاند که در این رابطه میتوان به مقاله نشریه نیچر در سال 2005 اشاره کرد. این نشریه در سال 2005 عنوان میکند که مرجعیت علمی در ایران در حال بازسازی دوباره است و باید با تحریم و اغتشاش سیاسی آن را متوقف کرد. چراکه ایرانیان در رؤیا احیای تمدن علمی خود هستند و کاملاً با دستاوردهای علمی گذشتگان خود آشنایی دارند.
طهرانچی تصریح کرد: دشمن در جریان علم خاکریزهایی در دانشگاهها دارد، بنابراین هر که به این عرصه میآید، باید خود را برای مواجه با دشمنان و ایجاد تغییرات آماده کند.
هرگز نمیپذیریم که اشرافیگری در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد
طهرانچی تأکید کرد: ما هرگز نمیپذیریم که اشراف گری در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد، اگر تدبیر دانشگاه و همراهی روسای واحدها در تجمیع سپردههای واحدهای دانشگاهی نبود، دانشگاه در پرداخت حقوق و پاداش پایان سال بسیاری از کارمندان و اعضای هیئتعلمی با مشکل مواجه میشد که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی بهخوبی از این برهه گذشت و توانست سرمایههای مالی خود را بهدرستی مدیریت کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی خود توجه ویژهای به برگزاری فعالیتهای فرهنگی و استفاده از ظرفیت جوانان دارد، بهطوریکه با توجه به اینکه پیشبینی میکردیم دانشگاه در 5 ماه نخست امسال با مشکل مالی مواجه شود، اما برگزاری دورههای حیات طیبه را متوقف نکردیم، چراکه در برگزاری برنامههای فرهنگی و دانشجویی مصر هستیم.
دانشگاه آزاد اسلامی برای اشتغال جوانان برنامههای ویژهای دارد
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای اشتغال جوانان برنامههای ویژهای دارد، گفت: در این راستا یک جوان 38 ساله که سابقه درخشانی داشته و تاکنون برنامههای جدی و موفقی را انجام داده بهعنوان معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردیم تا برنامههای جدی برای اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی کند.
وی تأکید کرد: برای بهکارگیری افراد جوان نخبه و انقلابی بنا داریم سالانه هزار استاد جوان در دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم، چراکه معتقدیم بهترین اساتید باید در این دانشگاه حضور داشته باشند تا این دانشگاه در کشور پیشرو باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر حمایت این دانشگاه از دانشجویان مناطق محروم و کم برخوردار گفت: شهریه مناطق محروم 50 درصد واحدهای دانشگاهی تهران هست، بااینحال در مدل جدید شهریه این واحد دانشگاهی به چهار دسته تقسیم میشوند تا کمترین فشار مالی وارد شود.
طهرانچی ادامه داد: ما تمایلی به افزایش شهریه دانشجویی نداریم، اما ناگزیر هستیم که برای تأمین حقوق و دستمزد 70 هزار کارمند و استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهریه را متناسب با تورم تغییر دهیم، البته برای آنکه اتکا دانشگاه به شهریه را کاهش دهیم، برنامههای جدی را آغاز کردیم و فعالانه در این حوزه کار میکنیم.
وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول و ایجاد شرایط برای تحصیل دانشجویان، بسترسازی اشتغال دانشبنیان، توسعه شهری و تحول در کشاورزی و صنعت بسیار قوی است و برنامههای مفصلی در این حوزهها دارد.
گفتنی است دوره آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه از ۲۰ تیرماه با حضور ۳۰۰ دانشجوی پسر دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور آغاز شده و تا ۳۱ تیر ادامه دارد. در این دوره دانشجویان مهارتهای عقیدتی، سیاسی، تشکیلاتی و علمی خود را تقویت میکنند.
انتهای پیام/4115/4040/
انتهای پیام/