دانشگاه باید مولد فرهنگ باشد تا در اجتماع تأثیر بگذارد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دوازدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان که عصر روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه در واحد زنجان برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه اجتماعی است که رسالت تعلیم و تربیت فرهنگ جامعه را بر عهده دارد و این تعلیم و تربیت باید در فرهنگ، اقتصاد و فناوری تأثیرگذار باشد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه رسالت دانشگاه آزاد اسلامی، منطقهای است و حضور این دانشگاه در شهرهای مختلف باید مؤثر باشد، افزود: اگر اقتصاد مناطق و بهرهوری آنها پایین است یا ناهنجاریهای اجتماعی وجود دارد، دانشگاه باید نسبت به این مسائل حساس باشد و نقش خود را پیدا کند.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشد که در یک استان فرهنگی حضور دارد که سطح سواد و توجه به علم در این استان بالاست، بهطوریکه نسبت معلم به دانشآموز در این استان یک به ١١ است، بنابراین رسالت این دانشگاه مهمتر و کار آن سختتر است.
وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی شعار انتخاب اول در سال 1404 را سرلوحه خود قرار داده و اعضای هیئتعلمی با مرتبه علمی بالا ازجمله عوامل مهم در تحقق این چشمانداز است.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید در هر شهر به اقتصاد شهری توجه داشته باشند و برای بهبود آن برنامهریزی کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نباید نسبت به مسائل شهر و منطقه بیتفاوت باشد، چراکه اگر این دانشگاه که برخاسته از اراده مردم است، به مسائل و دغدغه آنها توجه نداشته باشد، دیگر مردم فرزندان خود را به این دانشگاه نمیسپارند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی استانها باید در طرح آمایش سرزمینی توسعه رشتهها را متناسب با نیاز و اقتصاد شهری هر منطقه در نظر بگیرند، چراکه دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف دانشگاههای دولتی که جهتگیری آنها از سوی دولت اعمال میشود، برای توسعه فعالیتهای خود باید از مردم جهتگیری داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه باید به متن جامعه برود و برای جامعه اهمیت قائل شود، به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه مهم خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی را از اهداف گام دوم انقلاب عنوان کردند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید به این سه مهم توجه ویژه داشته باشد.
دکتر طهرانچی ادامه داد: خودسازی اولین بخشی است که باید نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای آن را شناسایی کنیم تا اخلاق و معنویت در نظام آموزش عالی موج بزند و دانشگاه بتواند در اقتصاد و فرهنگ مؤثر باشد.
وی افزود: مردم برای تربیت جوانان خود مطابق با آنچه هستند، برنامهریزی نمیکنند، بلکه بر اساس آرزوهایشان میاندیشند و اگر دانشگاه آزاد اسلامی نتواند آرزوهای مردم را دنبال کرده و برای تحقق آنها برنامهریزی کند، جایگاهی در نزد مردم نخواهد داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: باید نسبت به خودسازی، حساس باشیم و اشکالاتمان را پیدا کنیم تا به جایگاه اصلی خود برسیم و به انتخاب اول تبدیل شویم.
وی تأکید کرد: در این راستا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید از انجام فعالیتهای شکلی و صورتگرایانه پرهیز کنند، چراکه مردم کار خوب را بهدرستی تشخیص میدهند و به سراغ آن میآیند.
دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم رویکرد جامعهپردازی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: اساساً دانشگاه در غرب با این هدف خلق شد که یک محیط جامعهپرداز باشد و دانشگاه در غرب با دو رویکرد علم و فرهنگ به وجود آمد. در کشور ما نیز دانشگاه و حوزه دو نهاد علمی و فرهنگی هستند، اما آیا میتوان گفت که این دو نهاد توانستهاند فرهنگسازی کنند؟ همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند صلاح و فساد جامعه دست دانشگاه است. اگر دانشگاهها به سمت تعالی پیش برود، جامعه بهطرف صلاح گام برمیدارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاهها در عرصه علم و فرهنگ سه رویکرد مقلد، مروج و مولد میتوانند داشته باشند، گفت: آیا دانشگاههای ما در علم و فرهنگ مقلد، مروج و یا مولد هستند؟ در حوزه علمی و ایجاد رشتهها میتوان گفت که دانشگاههای ما مقلد غرب هستند و نمیتوانند دیسیپلین خلق کنند، چراکه دیسیپلین به معنای تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار و مستقیم است. اگر دانشگاههای ما دیسیپلینساز بودند، صنعت چاقوسازی زنجان با قدمت سههزارساله نباید دچار چنین وضعیتی میشد که در آشپزخانههای ایرانی چاقوی آلمانی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: مقصر اینکه دانش ضمنی تبدیل به دانش مستند و آشکار نشده، ما دانشگاهیان هستیم که نتوانستیم دانش و مهارت بومی خود را مستند و قابلآموزش کنیم، چراکه اگر اینگونه بود، دانشگاههای استان زنجان بهعنوان شهری که گنبد سلطانیه با قدمت 700 سال را دارند، باید در این مدت معمارانی را فارغالتحصیل میکردند که بتوانند چنین آثاری خلق کنند، اما دانشگاههای ما در تبدیل دانش ضمنی به دانش مستندشده موفق نبودند، چراکه رشتههای ما اقتباس از غرب است و مولد نیست.
دانشگاه آزاد اسلامی باید تبدیل به دانشگاه مولد شود
دکتر طهرانچی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یک شبکه اجتماعی گسترده باید تکلیف خود را روشن کند، چراکه اگر این دانشگاه به دانشگاه مولد تبدیل نشود، نمیتواند در اقتصاد شهرها مؤثر باشد. دانشگاه آزاد اسلامی اگر میخواهد در شهرها تأثیرگذار باشد، باید سه برونداد اجتماعی داشته باشد و آثار فناورانه، تأثیر آن در اقتصاد و اجتماع نمایان شود، چراکه مؤثر بودن در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع امری بومی و محلی است و با تقلید و ترویج از دانشگاههای خارجی نمیتوان در شهرها اثرگذار بود.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید مولد فرهنگ باشد تا در اجتماع تأثیر بگذارد، گفت: مردم دانشگاه آزاد اسلامی را در شهرهای خود ایجاد کردند که برای فرهنگ و اقتصاد آنها کارآمد باشد، بنابراین اگر دانشگاه اینگونه نبوده و بخشی از مردم از آن روی برگردانند، باید تغییر ریل بدهیم و بهگونهای دیگر بیندیشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تحول امری اجتنابناپذیر برای دانشگاه است، گفت: اگر دانشگاه تحول نداشته باشد و با شیوه گذشته ادامه بدهد، چیزی از آن باقی نخواهد ماند. زمانی که امکانات و ظرفیتهای دانشگاه بیاستفاده باشد، کفران نعمت میشود، بنابراین باید از ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه شهرها و بسترسازی اشتغال دانشبنیان به نحو احسنت استفاده کرد.
دکتر طهرانچی در پایان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید در علم و فرهنگ تغییر ریل بدهد، گفت: در نامگذاری نظام آموزشی مدارس از عنوان آموزشوپرورش استفاده کردیم، اما برای دوره دانشگاه که باید بهعنوان آموزشوپرورش عالی نامگذاری میشد، پرورش را از آن حذف کردیم. به این دلیل دانشگاهی که پرورشدهنده نباشد و به تربیت دانشجویان توجه نکند، در عرصه فرهنگی عقیم است.
انتهای پیام/4108/پ
انتهای پیام/