دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهدی تاج:

نمی‌دانم لیگ چه زمانی برگزار می‌شود/ پارسال فقط کشته نداده بودیم!

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: همه زیر‌ساخت‌های برگزاری لیگ را باید فراهم کنیم و تا الزامات اجرا نشود نمی‌دانم لیگ چه تاریخی برگزار می‌شود.
کد خبر : 405527
121931695_159632786acffd.jpg

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا، مهدی تاج با حضور در برنامه ورزش و مردم در مورد مسائل مختلف فوتبال ایران صحبت کرد.بخشی از صحبت‌های مهدی تاج به شرح زیر است:


کار سختی در انتخابی جام جهانی داریم


مهدی تاج درباره قرعه‌کشی ایران در انتخابی جام جهانی 2022 قطر گفت: تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها با بحرین، عراق، هنگ‌کنگ و کامبوج هم‌گروه شدیم. ما تابه‌حال چهار بار با هنگ‌کنگ بازی کردیم که هر چهار بار آنها را شکست دادیم. با کامبوج هم بازی داشته‌ایم و برده‌ایم. با عراق هم بازی زیاد کردیم که هفت بار آنها را برده‌ایم. ما چهار بار به بحرین باختیم که به‌هرحال کار سخت است ولی ما ایران هستیم و ان شاءالله سرگروه خواهیم شد.


ازنظر بودجه سی‌ام و ازنظر قهرمانی اول هستیم


تیم ایران در آسیا جزء بهترین‌ها هستیم و تلاشمان این است که در سیدبندی تیم اول بمانیم. وضعیت ما از نظر بودجه و مالی سی‌ام هستیم ولی از نظر قهرمانی اول هستیم ولی باید از نظر مالی شرایط را تغییر بدهیم.


فیفا اعلام کرد هیچ بانکی قانع نشد که پول را حواله کند


رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: ما از دولت پول نمی‌خواهیم. ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی‌توانیم بگیریم. تمام راه‌ها را هم رفته‌ایم. فیفا در آخرین نامه‌اش اعلام کرد نتوانستیم هیچ بانکی را قانع کنیم که پولتان را حواله کند؛ آن‌هم به خاطر تحریم‌های ناعادلانه‌ای که هست. اداره مالیات هم حساب فدراسیون و سازمان لیگ را بسته است. از روزی که آمده‌ایم مدام داریم اظهارنامه مالیاتی می‌دهیم. حتی طلب باشگاه‌ها را به‌حساب فدراسیون منظور کرده‌اند. وزارت ورزش می‌تواند این مشکلات را حل کند. حرف ما این است که ۱۰ میلیون دلار طلب از فیفا و ۳ میلیون دلار طلب از AFC را بگیریم.


درخواست کردیم پول ما از فیفا به AFC بیاید


وی در خصوص راهکاری که استقلال برای گرفتن پولش استفاده کرده است و در پاسخ به این سؤال که فدراسیون نمی‌تواند از این راهکار استفاده کند گفت: من روز گذشته با خانم افخم سفیر ایران در مالزی صحبت کردم و حتی به او گفتم فوتبال از سیاست جدا است، با مسئولان مالی AFC هم جلسه داشتم. از آنها خواستیم پول ما از فیفا به AFC بیاید و از این طریق به پولمان برسیم. فوتبال از سیاست جدا است و ما نباید وارد این مسائل شویم. از فیفا که نمی‌توانیم پول بگیریم، از دولت هم نمی‌گیریم، پس یکی بگوید ما چگونه فوتبال را اداره کنیم.


ترامپ کار سخیفی انجام داده است


تاج در خصوص اینکه گفته می‌شود ترامپ به فیفا گفته به فدراسیون پول ندهند، گفت: من این خبر را در رسانه‌ها دیدیم که اگر واقعاً صحت داشته باشد و او این کار را کرده است کار سخیفی انجام داده است.طی صحبت‌هایی که با اینفانتینو داشتم او قول داد همه تلاشش را به کار می‌گیرد تا مشکل حل شود.


کی‌روش طلبی از فدراسیون فوتبال ندارد


وی گفت: ما 2 میلیون دلار برای ساختمان فدراسیون نیاز داریم، ضمن آنکه 2-3 ماه است پولی به ویلموتس ندادیم. با اینکه او هنوز پولی از ما نگرفته ولی به قراردادش ادامه داده است. ما پول کی‌روش را هم داده‌ایم و او طلبی از ما ندارد.


می‌خواهیم استقلال، پرسپولیس و ذوب‌آهن را نجات بدهیم


تاج درباره اینکه آیا هیچ راهی وجود ندارد فدراسیون طلبش را بگیرد؟ خاطرنشان کرد: روز گذشته با خانم افخم صحبت کردم که نمی‌توانم برخی مسائل را مطرح کنم، بعدازآن هم جلسه‌ای با رئیس مالی کنفدراسیون فوتبال جلسه داشتم. در نهایت سه راه‌حل به ذهنمان رسید تا حداقل سه تیم استقلال، پرسپولیس و ذوب‌آهن را از این گرفتاری نجات بدهیم.


برای استقلال 22 نامه نوشتیم


رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که استقلال چطور به پولش در فیفا رسید گفت: در مورد استقلال بگویم که ما 22 نامه برای آنها زدیم. آخرین بار هم فتحی و خطیر گفتند ما خودمان اقدام کنیم که من باز هم نامه نوشتم. استقلال هم در این قسمت مشکل داشته و هم الان برای صدور مجوز حرفه‌ای مشکل دارد که این موضوع برای 2-3 ماه دیگر است.خوشبختانه فیفا قبول کرده که استقلال در اینجا پول دارد و همین موضوع را به دادگاه CAS اعلام کرد.


در حال حاضر چهار نماینده در آسیا داریم


وی در خصوص حضور نمایندگان ایران در آسیا گفت: ما فعلاً چهار نماینده داریم. الآن به فدراسیون‌ها مجوز داده‌اند که خودشان هیئت بدوی درست کنند که خودشان باشگاه‌ها را ممیزی کنند. در نهایت AFC کار استیناف و بدوی را بررسی می‌کند. در حال حاضر در کمیته استیناف و بدوی صدور مجوز باشگاه‌ها آقای اولیایی، مصطفوی، گرشاسبی حضور دارند، آقایان عباسی، دکتر حسنی و ... هم در این کمیته‌ها هستند.


عربستان برای ما پرونده امنیتی درست کرده است


رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا رایزنی صورت گرفته که عربستان چون به ایران نمی‌آید هزینه سفر و اقامت تیم‌های ما را پرداخت کنند گفت: برای این موضوع هم رایزنی کردیم. عربستان برای ما پرونده امنیتی درست کرده به خاطر مسائلی که در سفارت به وجود آمد. عربستان دو تیمش از جام باشگاه‌های آسیا حذف‌شده و آنها هیچ کرسی در آسیا ندارند. کمیته امنیت یک کمیته مستقل از AFC است و آنها باید به این نتیجه برسند که بازی‌های نمایندگان عربستان در ایران برگزار شود اما هنوز نتوانستیم این مشکل را حل کنیم. ضمن اینکه در مورد این موضوع تنها فدراسیون نمی‌توانم امور را پیگیری کند و به نتیجه برسد.


استقلال در خطر حذف از آسیا بود


رئیس فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت استقلال و آیا این تیم در خطر حذف از آسیا بود یا خیر، اظهار کرد: بله استقلال در خطر حذف از آسیا بود به این دلیل که طلب پروپیچ پرداخت‌نشده بود. همه باید از این اتفاقات بترسیم. برای این باشگاه هم 22 -23 تا نامه زدیم. من خودم نامه حل مشکل را ندیدم اما مسئول بین‌الملل گفت نامه رسیده و مشکل حل‌شده است. البته پولی نیامده ولی آنها قبول کردند که این بازیکن پولش را از فیفا بگیرد.


مجیدی خیلی جوان نیست


تاج در مورد حضور فرهاد مجیدی در تیم امید و وضعیت این تیم گفت: زمانی که مجیدی توسط مایلی کهن به تیم ملی دعوت شد، در حدود 17 سال سن داشت، در حال حاضر هم مجیدی 42 سال سن دارد و خیلی از نفراتی که می‌گویند مجیدی جوان است باید به آنها بگوییم مجیدی خیلی جوان نیست، ویلموتس الآن 49 سال سن دارد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم مجیدی جوان و بی‌تجربه است. در جلسه‌ای که تمام سرمربیان تیم ملی با ویلموتس برگزار کردند صحبت‌های خوبی انجام شد. همه تیم‌های ما باید با یک رویه کار کنند. خود مجیدی گفت مهم نیست ما چند گل می‌خوریم، مهم این است که ما 2 برابر گل‌های خورده گل بزنیم.


کمیته ملی المپیک به ما کمکی نکرده است


تاج در مورد کمک کمیته ملی المپیک اظهار کرد: کمیته ملی المپیک تا الآن کمکی به ما نکرده ولی صالحی امیری به ما در آینده کمک خواهد کرد. تیم امید باید این بار به المپیک برود. در مرحله قبل با آقای کرانچار بد نبودیم ولی تصمیم کمیته فنی این بود که این مربی برود. الآن تصمیم ویلموتس این است که در تمام بازی‌های قبل از المپیک کنار تیم امید باشد.


در قرارداد کی‌روش من وسط راه رسیدم!


رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه صحبت‌هایش به قرارداد کی‌روش اشاره کرد و گفت: قرارداد کی‌روش برای ما حکم این را داشت که در این قرارداد ما در دلیجان سوار شده بودیم! در واقع ما وسط راه به هم رسیده بودیم و شرایط به‌گونه‌ای بود که اگر او وسط راه می‌رفت ما باید کل پول او را می‌دادیم. قرارداد این مربی به این شکل نوشته‌شده بود اگر کسی را نمی‌خواستیم باید پول را می‌دادیم.


کی‌روش فرمانده بود


وی ادامه داد: در چنین شرایطی کی‌روش فرمانده ما بود. با توجه به این وضعیت خیلی به ما انتقاد می‌شد که چرا در برابر کی‌روش کوتاه می‌آییم، اما قرارداد جلوی ما بود و خیلی‌ها آن را نمی‌دیدند.


از وزارت ورزش هیچ‌ پولی نگرفتیم


تاج تأکید کرد: نحو آمدن ویلموتس به ایران را دیدید که با کی‌روش چقدر فرق داشت. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که تیم ملی نیاز به تدارک دارد، ما در 3-4 ماه اخیر از وزارت ورزش هیچ‌رقمی دریافت نکردیم، بخش درآمد ما هم به نظر تحریم‌ها بسته‌شده است. شما بگویید ما از کجا فوتبال را اداره کنیم؟


حاکمیت دادن 10 میلیون دلار به فوتبال سخت نیست


وی گفت: البته وزارت ورزش دخالتی در کار ما نکرده و ما هم دخالت را نمی‌پذیریم. ما خودمان در حال تلاش هستیم، مثلاً نامه‌ای به اینفانتینو زدم که اگر می‌شود پول را به AFC بفرستیم و از آنجا رایزنی کنیم که طلبمان را بگیرم. به نظر من برای حاکمیت دادن 10 میلیون دلار به فوتبال سخت نیست. این بد است که ما پول ویلموتس را بعد از چند ماه ندهیم.


در لیگ پارسال چشم‌کوری و سرشکستگی داشتیم


تاج در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری زمان لیگ و انتقادهایی که صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: سال گذشته انتقادهای زیادی به لیگ ما شد، برخی می‌گفتند لیگ کوری چشم، سرشکستگی، توهین، تأخیر در فینال، خرابی ماشین خبرنگاران و... را به دنبال داشت که کاملاً درست است. چه ضرورتی داشت که لیگ با این شرایط برگزار شود؟


هیچ‌کس تمایل ندارد لیگ به این صورت برگزار شود


ما خودمان لیگ قهرمانان آسیا بین دو تیم پرسپولیس و کاشیما را برگزار کردیم و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد. مگر اینفانتینو، شیخ سلمان و این‌همه میهمان نداشتیم؟ پس ما می‌توانیم بزرگترین رویدادها را برگزار کنیم. خوشبختانه الآن هم همه پای‌کار هستند. قطعاً هیچ‌کس تمایل ندارد لیگ این‌گونه برگزار شود. نتیجه‌اش هم این است که لیگ را حتی با حضور خانواده‌ها برگزار کنیم. راه‌حل این موضوع هم این است که دست از اغماض برداریم.


اگر شرایط مهیا نشود نیروی انتظامی هم دیگر به ورزشگاه‌ها نمی‌رود


وی درباره برگزاری لیگ تصریح کرد: ما سه درخواست کوچک برای برگزاری لیگ داریم، نیروی انتظامی هم اعلام کرده اگر این سه شرایط وجود نداشته باشد دیگر به ورزشگاه‌ها نمی‌رود.


تاج تأکید کرد: حتی وزیر به همه استاندارها نامه نوشت که شما نواقصی در زیرساخت‌ها دارید و این مشکلات باید حل شود. در انتهای نامه وزیر نوشته‌شده درصورتی‌که مشکلات حل نشود امکان برگزاری مسابقات نخواهد بود. همین نامه را شورای امنیت کشور هم نوشته است.


رئیس فدراسیون فوتبال گفت: اولین درخواست ما بلیت‌فروشی به صوت الکترونیکی است، الآن حتی اتوبوسرانی هم به‌صورت الکترونیکی بلیت می‌فروشند. مورد دوم شماره‌گذاری صندلی‌ها است و سوم دوربین‌های ورزشگاه‌ها است که اگر کسی تخلف کرد ما سراغ فرد متخلف برویم.


مشکلات برطرف نشود لیگ برگزار نمی‌شود


تاج تأکید کرد: بدون شک این مشکلات برطرف نشود، لیگ هم برگزار نمی‌شود. باید زیرساخت فراهم شود تا آسیب نبینیم. همه الآن می‌دانند درخواست‌ها چیست و مشکل کجا است. مردم خودشان فوتبال و ورزشگاه‌ها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند.


نمایندگان مجلس و استانداری نباید فشار بیاورند


رئیس فدراسیون فوتبال بیان کرد: دیگر این‌طور نیست که نماینده مجلس یا استانداری بخواهد از فردا فشاری بیاورد. هیچ فشاری قابل‌قبول نیست. امسال، سال انتخابات هم هست. هیچ راه رایزنی وجود ندارد. باید تلاششان را روی حل مشکلات را بگذارند.


باشگاه‌ها مکلف‌اند سکوها را اداره کنند


وی گفت: ورزشگاه آزادی باوجود کسری‌هایی که دارد به مسابقات می‌رسد این را هم بگویم بلیت‌فروشی و مسئول برگزاری بازی‌ها باشگاه‌ها هستند. سازمان لیگ هم باید همه شرایط بازی‌ها را خیلی زود منتشر کند که هر باشگاهی بداند چه وظایفی دارد. باشگاه‌ها مکلف هستند خودشان سکوها را اداره کنند، ضمن اینکه کانون هواداران همه باشگاه‌ها منحل شده است.افرادی که روی سکوها هستند باید سو پیشینه بگیرند و از طریق نیروی انتظامی اقدام کنند. این را هم بگویم استان‌هایی که شرایط برگزاری بازی ندارند باید بازی‌هایشان را در استان دیگر و در شهرهای دیگر بدون تماشاگر برگزار کنند.


تعداد ورزشگاه‌های استاندارد به نصف برسد لیگ برگزار می‌شود


تاج گفت: در حال حاضر ورزشگاه نقل جهان مطلوب است اما شرایطش کافی نیست. اگر تعداد ورزشگاه‌های استاندارد به نصف رسید، لیگ را برگزار می‌کنیم و سایر تیم‌ها به شهرهای هم‌جوار و بدون تماشاگر می‌روند.


سه ورزشگاه وضعیت نامطلوبی دارند


رئیس فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت سایر ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر فولادشهر و نقش‌جهان در حال آماده شدن هستند. ورزشگاه آزادی آماده است. ورزشگاه یادگار تبریز را دارند آماده می‌کنند. تمام ورزشگاه‌ها را از نزدیک دیده‌ایم. فولاد آره‌نا هم دارد آماده می‌شود. نفت مسجدسلیمان و نساجی و بوشهر کار چندانی انجام نداده‌اند. اگر استانداردها فراهم نشود، بازی این تیم‌ها بدون تماشاگر به شهر همجور منتقل می‌شود.


در لیگ سال گذشته فقط کشته ندادیم!


تاج در مورد زمان قرعه‌کشی لیگ گفت: قرار است یک جلسه دیگر برگزار کنیم و آن موقع می‌فهمیم که آیا قرعه‌کشی برگزار می‌شود یا خیر. ما سال گذشته در لیگ فقط کشته نداشتیم. برگزاری مراسم قرعه‌کشی هم به این معنا نیست که حتماً لیگ برگزار می‌شود.


زمان شروع لیگ دهم مرداد بود


وی در مورد زمان شروع لیگ گفت: قرار بود لیگ دهم مرداد شروع شود و حتی برنامه تیم ملی هم بر این اساس چیده‌ایم ولی الآن شرایطمان این است که باید الزامات اجرا شود. اگر بیش از نیمی از ورزشگاه‌ها این الزامات را داشته باشند، مسابقات را برگزار می‌کنیم.


در مورد حضور بانوان برخورد عقلانی صورت گرفته است


رئیس فدراسیون فوتبال در مورد فشار فیفا برای حضور بانوان در ورزشگاه گفت: این هم یک الزامی است که کشور به‌صورت عقلانی این موضوع را پیگیری می‌کند. پاسخ خوبی از مسئولان ذی‌ربط به فدراسیون داده‌شده است و این پاسخ را منعکس کرده‌ایم. ولی این الزام برای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و تیم ملی است.


برگزاری اردوی تیم ملی در قطر قبل از بازی با کامبوج


تاج در مورد برگزاری اردو در قطر اظهار کرد: با قطری‌ها صحبت کردیم و قرار است یک اردویی در این کشور داشته باشیم. شرایط قطر با کامبوج مشابه است و قبل از بازی با کامبوج به این کشور می‌رود. این اردو رایگان است و یک بازی دوستانه با قطر خواهیم داشت. تیم امید هم دو بازی دوستانه با امید قطر خواهد داشت.


کمیته اخلاق را قبول دارم


رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص آرای کمیته اخلاق و اینکه این آرا را قبول ندارد؟ عنوان کرد: این موضوع درست نیست، آقای تورک به دعوت من به کمیته اخلاق آمد و حضورش یک امتیاز محسوب می‌شود. کمیته استیناف هم با حضور آقایان صالحی و محمدی یکی از بهترین کمیته‌های ما است.


وی گفت: ‌در این کمیته آدم های حقوقی حضور دارند. شاید نظرم را بپرسند و بگویم «این» در صلاحیت «آن» است. کمیته استیناف ادله حقوقی آورده و ۲۷ صفحه هم رأی داد. باید به هر دو کمیته اخلاق و استیناف احترام گذاشت. همه رأی‌ها قابل‌احترام هستند. در دادگستری روزی هزار رأی بدوی داده می‌شود. این در صلاحیت کمیته اخلاق بود که رأی بدهد و در صلاحیت کمیته استیناف بود رأی را رد کند.


تا هفته پنجم VAR نداریم


رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص VAR گفت: در مورد VAR هم بگویم آموزش آن برای داوران قطعی شده است. امروز فغانی و حیدری در کلاس در AFC حضور دارند. قرار است گواهینامه برای آنها صادر می شود. شرکتی هم برنده مزایده VAR شده و ان‌شاءالله آنها زیر ساخت‌ها را آماده می‌کنند. من نمی‌دانم لیگ کی برگزار می شود اگر لیگ در تاریخ مقرر آغاز شود ما تا هفته پنجم قطعا VAR نداریم.


انتهای پیام/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته