دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 13:00

حزب اسلامی کار خواستار برخورد جدی با عوامل فاجعه منا شد

حزب اسلامی کار به مناسبت فاجعه دلخراش منا ضمن تسلیت به خانواده‌های داغ‌دیدگان این حادثه بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر : 40545

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حزب اسلامی کار در بیانیه‌ خود از دولت و وزارت امور خارجه خواستار پیگیری جوانب مختلف،رسیدگی قاطع و برخورد دیپلماتیک جدی در حوزه حقوقی با عاملان سعودی این حادثه تأسف بار انسانی شده است.


حزب اسلامی کار در بیانیه خود در تحلیل اوضاع سیاسی عربستان یادآور شده است: همگان واقفیم که پس از مرگ پادشاه پیشین عربستان، تغییرات غیرقابل توجیهی در ارکان حکومتی سعودی‌ها و ساختار سیاسی این کشور پیش آمد که تا به امروز تبعات مثبتی به دنبال نداشته است؛ از تحول در قوانین عمومی و امنیتی گرفته، تا کنار گذاشتن مسئولین مجرب و جایگزین کردن جوانان رادیکال و خویشاوندان افراط‌گرا در مناصب حکومتی و این در حالی است که مسئولیتی بسیار سنگین‌تر متوجه سیاستگذاران سیاسی کشور عربستان است.


در ادامه این بیانیه آمده است:بدون تردید این واقعه دردناک که باشکوه ترین عید مسلمانان را مبدل به عزا، و عده کثیری از مومنان را قربانی بی تدبیری خاندان حاکم عربستان نمود، در کنار حادثه سقوط جرثقیل در کنار کعبه، حاصل بی کفایتی در مدیریت و بی مبالاتی در مباحث امنیتی مراسم حج توسط دولت عربستان است که قطعا حاکمان آل سعود باید پاسخگوی همه آنها باشند.


همچنین در این بیانیه تاکید شده است: سرزمینی که نخستین پرتو طلوع نور اسلام از آن برآمد و قرن هاست خاک آن میزبان هزاران مسلمانی است که بی‌خبر از بی‌مبالاتی حاکمان سعودی، به نیت دیدار با خانه حضرت دوست به آنجا سفر می‌کنند، در حالی‌ که عاملان این حوادث پی‌در‌پی در عربستان، همچنان غرق در سودای نفت و اسلحه، بوده و به سیاست‌های آشوب‌طلبانه خود در منطقه خاورمیانه و در کشورهای یمن، سوریه، بحرین و عراق مشغولند.


به گزارش آنا، نزدیک به دوهزار نفر از حجاح بیت‌الله الحرام در مراسم رمی جمرات امسال جان خود را از دست دادند. بر اساس اعلام منابع رسمی در بین 136 نفر از حاجیان ایرانی نیز جان باخته‌اند و حدود 103 نفر مصدوم شده‌اند. همچنین از سرنوشت حدود 344 زائر ایرانی هنوز خبری در دست نیست.


از سوی دیگر به‌دنبال دستور حسن روحانی رئیس جمهوری، هیئت دولت عصر روز گذشته (جمعه) نشست ویژه‌ای برای رسیدگی به این فاجعه تشکیل داد و امروز هم قرار است در صورت همکاری مقامات سعودی، هیئتی به سرپرستی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عربستان اعزام شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته