دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1398 - 22:55
در برنامه جهان‌آرا؛

کدخدایی: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان جناحی نیست/خط قرمز اصل نظام است

سخنگوی شورای نگهبان گفت:در بررسی صلاحیت‌ها افرادی را از جناح خاصی تأیید یا رد کنیم.
کد خبر : 405368

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه امشب جهان‌آرا با موضوع بررسی برنامه‌های شورای نگهبان در دوره جدید، اطهار کرد: سیاست‌های کلی انتخابات با این ایده شکل گرفت که قوانین انتخابات ما مصوب مجلس است و در انتخابات مجلس نیز ذی‌نفع است؛ لذا شاید نتواند قانونی در این زمینه تصویب کند که تأثیرگذاری لازم را داشته باشد، البته بخشی از این قوانین باید در شکل قانون عادی باید به مجلس برود تا الزام‌آور باشد.


وی افزود: بخش ارائه شاخص‌های رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر مستقیماً بر عهده شوراست و دستورالعملی را در این جهت شورا به تصویب رساند که از نظر ما نهایی شده است اما بخشی از آن نیاز به قانون عادی در مجلس دارد.


کدخدایی ادامه داد: ما در بررسی صلاحیت‌ها دو صلاحیت عمومی و رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن داریم، گاهی ما مانعی داریم که نمی‌توانیم فرد را معرفی کنیم و گاهی شرایط موجود نیست، اما نهایتاً ملاک رأی‌گیری اعضای شورای نگهبان است، هر کاندیدا باید ۷ رأی مثبت از اعضای شورا داشته باشد در غیر این صورت معرفی نمی‌شود.


وی تأکید کرد: کارآمدی افراد و کاندیداها ملاک و تأثیرگذار است هرچند ممکن است سمت‌هایی در گذشته داشته باشند.


عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: انتخابات در کشورهای دیگر به‌صورت حزبی و درون‌حزبی است که ویژگی‌هایی را لحاظ می‌کنند اما نهایتاً اعضای حزبی باید رأی دهند؛ لذا همه موارد را در صلاحیت‌ها نمی‌توانیم لزوماً دودوتاچهارتا عمل کنیم و موضوع استنباطی هم مطرح است.


سخنگوی شورای نگهبان گفت: در انتخابات ریاست جمهوری برخی وزرا تأیید و برخی تأیید نشدند این نشان می‌دهد صرفاً پست وزارت ملاک نبوده و کارآمدی هم دیده شده است.


وی افزود: به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست که در بررسی صلاحیت‌ها افرادی را از جناح خاصی تأیید یا رد کنیم.


کدخدایی ادامه داد: ممکن است ما سندی داشته باشیم که منجر به این باشد که نظر ما عدم‌تأیید باشد حال ممکن است فرد سند محکم‌تری در دوره بعد ارائه کند که تأیید صلاحیت شود.


وی افزود: یکی از نمایندگان اسبق موردی اخلاقی داشت که امروز مدرکی را برای من فرستاد که سند ازدواج او بود که با آن خانم ازدواج کرده، این می‌تواند این مسئله را بپوشاند و بحث عدم صلاحیت او را رد کند.


عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اگر کسی مواضع نظام و قانون اساسی را قبول نکند و صراحتاً اعلام کند ملاک ما برای رد صلاحیت اوست، اما اگر کسی نظر و بحثی درباره موضوعی داشته و یا اختلاف‌نظری دارد این‌ها هیچ‌کدام ملاک نمی‌شود.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته