دکتر طهرانچی: هدایت هوشمندانه تحصیلی یکی از نیازهای اصلی کشور است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برای هر تخت بیمارستانی در دانشگاه آزاد اسلامی 80 میلیون تومان در سال یارانه پرداخت میشود.
وی افزود: این یارانه بهمنظور استمرار آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: هدایت هوشمندانه تحصیلی با توجه به استعدادها به سمت اشتغال یکی از نیازهای اصلی کشور است.
تشکیل ستاد علم و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
همچنین منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: با توجه به اصلاح ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد علم و فناوری در این دبیرخانه تشکیل شده است.
وی افزود: وظایف این ستاد گستردهتر از وظایف ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ذیل ستاد علم و فناوری کل وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد علم، فناوری، آموزش و پژوهش ساماندهی خواهد شد.
ارائه گزارش تشکیل شبکه معین ستاد راهبری نقشه جامع علمی توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها
پس از سخنان اعضا، گزارش تدوینشده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیرامون تشکیل شبکه معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به توانمندیها و قابلیتهای دانشگاهها و پژوهشگاهها برای اجرای نقشه جامع علمی کشور تشکیل دبیرخانه این شبکه معین در یکی از دانشگاههای کشور و ساختار و تشکیلات این شبکه تشریح شد.
تأکید بر توجه به میانرشتهایها در ستاد علم و فناوری
پس از ارائه این گزارش، علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور طی سخنانی گفت: اگر نام این ستاد علم و فناوری است، پس باید در ساختار هم به شاخههای فناوریهای مختلف توجه شود.
وی افزود: رشتههای میانرشتهای هم در این ساختار باید موردتوجه قرار گیرد.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور ادامه داد: باید از ظرفیت پارکهای علم و فناوری هم در این زمینه استفاده شود.
گزارش فعالیت دانشگاهها در اجرای نقشه جامع علمی ارائه شود
محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف هم در این جلسه طی سخنانی گفت: تفکیک میان رشتههای فنی مهندسی و علوم پایه باید با جدیت پیگیری شود.
وی افزود: با توجه به رشد و پیشرفت علوم باید به طور مستمر اسناد بالادستی این حوزه بهروزرسانی شوند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: باید گزارش فعالیت همه دانشگاهها در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور هم ارائه شود.
تأکید بر ارتباط با دانشگاهها از طریق وزارت علوم
محمدعلی کینژاد هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در گام نخست ارتباط این شبکه معین با شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) باید تبیین شود.
وی افزود: ارتباط با دانشگاهها باید از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
فناوری در علوم انسانی و هنر هم جریان دارد
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: فناوری در علوم انسانی و هنر هم جریان دارد.
وی افزود: قسمت کمّی و آماری ذکرشده در نقشه جامع علمی کشور تا حدود 90 درصد محقق شده و قسمت کوچکی که به فعالیتهای علمی بینالمللی اختصاص دارد به علت مشکلات موجود تحققنیافته است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: به نظر من باید موضوع هنر از علوم انسانی جدا شود تا هنر به جایگاه واقعی خود در آموزش عالی برسد.
توجه به تأمل در سیاست پژوهی
ناظم بکایی رئیس کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: ایجاد گفتمان علم و فناوری بهعنوان یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب نیاز به یک برنامهریزی از پایین به بالا دارد.
وی افزود: موضوع سیاستپژوهی هم موضوع مهمی است و باید در این زمینه بیشتر تأمل شود. در ستاد علم و فناوری جلساتی با حضور صاحبان صنایع تشکیل میشود.
ناصر باقری مقدم قائممقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: با توجه به لزوم مشارکت ذینفعان در تدوین برنامهها بهزودی جلساتی با حضور صاحبان صنایع در ستاد علم و فناوری تشکیل میشود.
باید سیاستها و برنامهها توسط دستگاههای اجرایی تدوین شوند
حجتالاسلام سید سعیدرضا عاملی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: یکی از مشکلات فعلی اخذ تصمیم بهصورت متمرکز و بدون توجه به نظرات ذینفعان در این زمینه است.
وی افزود: به همین منظور و برای جلب مشارکت دانشگاهها بهعنوان ذینفع اصلی سیاستها و برنامههای علم و فناوری پیشنهاد شد که کمیسیونهای معین تشکیل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این کمیسیونهای معین بدون هیچ بار مالی و تشکیلاتی حلقه واسط بین دانشگاه و ستاد علم و فناوری هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: این کار در همه حوزهها مانند هنر، رسانه و... نیز دنبال میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همانگونه که گفته شد ما معتقدیم باید سیاستها و برنامهها از پایین به بالا بیایند یعنی توسط دستگاههای اجرایی تدوین و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.
وی ادامه داد: ساختارهایی مانند شبکه معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها هیچ تعارضی با سایر ساختارهای قانونی ندارند.
عاملی گفت: باید در همه ذینفعان برای مشارکت در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور و سایر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، انگیزه ایجاد شود.
وی افزود: رؤسای دانشگاهها، اساتید و دانشجویان نسبت به برخی روندها، سیاستگذاریها و تصمیمگیریها معترض هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته معترض بودن کافی نیست و دردی را درمان نمیکند، بلکه باید خود این افراد هم با نوآوری مسائل را حل کنند.
پس از سخنان عاملی، مادهواحده «تشکیل شبکه کمیسیونهای معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها» به تصویب رسید.
بررسی بخشهای باقیمانده «سند سیاستهای اشتغال دانشآموختگان»
دستور بعدی جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی بخشهای باقیمانده از «سند سیاستهای اشتغال دانشآموختگان» بود که بخشهای مربوط به وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی و تبادلنظر اعضا قرار گرفت.
افزایش 100 درصدی ظرفیت پذیرش رشتههای پزشکی از سال 1388
حمید اکبری قائممقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه طی سخنانی گفت: از سال 1388 حدود 100 درصد به ظرفیت پذیرش رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و... اضافهشده است.
وی افزود: با توجه به آمار فعلی پزشکان و دانشجویان شاغل به تحصیل که تا چند سال آینده فارغالتحصیل و وارد بازار کار میشوند، نسبت پزشک به جمعیت کشور تغییر خواهد کرد.
تضعیف رشتههای علوم پایه با تراکم در رشتههای تجربی
مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزشوپرورش هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع هدایت تحصیلی نیاز به حمایت همه نهادها و ازجمله رسانهها دارد.
وی افزود: تراکم دانشآموزان و متعاقباً دانشجویان در رشتههای علوم تجربی علوم پایه را تضعیف کرده است.
اشتغال دانشآموختگان با فشار و اجبار قابل اصلاح نیست
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع اشتغال دانشآموختگان با فشار و سایر ابزارهایی که نوعی اجبار در آنهاست، قابل اصلاح نیست.
وی افزود: هنگامیکه مشکل اشتغال در جامعه با مشکل مواجه میشود، این مشکل به آموزش عالی سرریز میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنوز نتوانستهایم دانشآموز شاغل به تحصیل در دبیرستان را نسبت به موضوع اشتغال خود کاملاً راهنمایی و توجیه کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر جا که انگیزه و تقاضا برای تحصیل وجود داشته باشد، سیاستهای الزامآور نمیتواند این انگیزه و رغبت را محدود کند.
تضمین وضعیت اشتغال منجر به افزایش تقاضای تحصیل در دانشگاه میشود
حجتالاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در سیاستهای اشتغال دانشآموختگان، ملاحظات نهادهای مسئول که با مطالعات آیندهنگرانه تدوینشده بهخوبی موردتوجه قرارگرفته است.
وی افزود: اگر وضعیت اشتغال، نظاموظیفه و... فارغالتحصیلان در هر دانشگاهی تضمین شود تقاضای تحصیل در آن دانشگاه افزایش خواهد یافت و دانشگاه فرهنگیان نمونه بارز این ادعاست.
تأکید بر تصمیمگیری در حوزه آموزش پزشکی بهدوراز جوزدگی
جبرائیل نسل سراجی دبیر ستاد اجرایی آمایش آموزش عالی سلامت هم در این نشست طی سخنانی گفت: نباید بحث آموزش عالی سلامت به پزشک، داروساز و... محدود شود.
وی افزود: مجموعه نهادها، افراد و... ارائهدهنده خدمات سلامت در این بخش مسئول هستند.
نسل سراجی ادامه داد: در برخی بیمارستانها با کمبود پرستار مواجه هستند.
دبیر ستاد اجرایی آمایش آموزش عالی سلامت گفت: هرگونه تصمیم در این زمینه باید از جوزدگیها و بازی با افکار عمومی دور باشد.
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در ادامه این جلسه طی سخنانی گفت: نگاه غالب در سند اشتغال دانشآموختگان نگاه فنی و مهندسی است و علوم انسانی در آن مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود: بسیاری از شرکتهای دانشبنیان موفق در حوزه علوم انسانی مشغول هستند.
پس از بحث و تبادلنظر اعضا بخشهای دیگری از سند اشتغال دانشآموختگان به تصویب رسید.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/