دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1398 - 00:45

لزوم توجه به خاک به‌عنوان یک منبع زیستی حیاتی

خاک به‌عنوان یک منبع زیستی مهم در محیط زیست محسوب می‌شود و دارای کارکردهای مهمی برای محیط زیست، جانوران و انسان‌ها است.
کد خبر : 405060
soil-in-hands-web-light.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از eschooltoday، خاک به‌عنوان یک ماده مهم برای محیط زیست محسوب می‌شود، چون خاک وسیله‌ای برای رشد گیاهان، زیستگاهی برای حشرات و سایر موجودات زنده است.


از دیگر کارکردهای خاک می‌توان به عملکرد آن به‌عنوان سیستم تصفیه برای آب‌های سطحی، ذخیره کربن و حفظ گازهای اتمسفر اشاره کرد. در ادامه بر بررسی دقیق‌تر از موارد اشاره شده می‌پردازیم.


خاک وسیله‌ای برای رشد گیاهان


خاک به‌طور طبیعی از ریشه گیاهان محافظت می‌کند و به رشد آنها کمک می‌کند، از طرف دیگر خاک مواد معدنی و مغذی برای گیاهان فراهم می‌کند و به حفظ و تبادل رطوبت میان ریشه‌ها و اتمسفر کمک می‌کند.


خاک زیستگاه حشرات و موجودات زنده است


حشرات و موجودات بسیار کوچکی در خاک زندگی می‌کنند که تأمین هوا و غذا برای آنها به خاک وابسته است.


نکته جالب توجه این‌که خاک رطوبت و هوای لازم را برای تجزیه مواد آلی مورد نیاز جانوران موجود در خاک را نیز فراهم می‌کند.


خاک سیستمی برای تصفیه آب‌های سطحی است


پس از بارش باران و برف، حجم زیادی از آب بر روی زمین جاری می‌شود ولی مقدار زیادی از آن به زمین نفوذ می‌کند و با توجه به این‌که لایه‌های زیادی در زمین وجود دارد، در زمان حرکت این آب‌ها به‌سمت پایین، گرد و غبار، مواد شیمیایی و سایر آلاینده‌ها از آن تصفیه می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود آب‌های زیرزمینی یکی از خالص‌ترین منابع آبی باشند.


خاک ذخیره کربن و نگهدارنده گازهای اتمسفر است


خاک به‌وسیله ذخیره کردن کربن، دی اکسید کربن اتمسفر را تنظیم می‌کند. در جریان فرآیند تثبیت میکروارگانیسم‌های خاک، برخی از مواد آلی به‌دلیل وجود اسید بالا و آب فراوان به‌طور کامل تجزیه نمی‌شوند و این در حالی است که خاک در لایه‌های زیرین خود این فرآیند را تسهیل می‌کند.


خاک در یک مقیاس جهانی حدود دو برابر بیش از اتمسفر دارای کربن است و این موضوع نشان می‌دهد که خاک دارای انباشتی از مواد آلی که دارای کربن است که می‌تواند بسیاری از مواد مغذی را در خود ذخیره کرده و یا انتقال دهد.


بنابراین ضروری است که در تدوین برنامه‌های جامع زیست محیطی به موضوع خاک به‌عنوان یک موضوع مهم و عنصر حیاتی توجه شود.


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته