دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 10:52

مصطفی‌ هاشمی: پیشکسوتان بسکتبال هم مالزی را می‌بردند/ تیم ایران یک سروگردن بهتر از حریفانش بود

سرمربی تیم بسکتبال دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قهرمانی دوباره تیم ملی بسکتبال ایران در آسیا امکان‌پذیراست، البته اگر روند بازی‌ شاگردان بائرمن در ادامه مسابقات تغییر نکند.
کد خبر : 40505

مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص سه پیروزی تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در دور مقدماتی این رقابت‌ها اظهار داشت: «همان طور که فکر می‌کردم تیم ملی بسکتبال با اقتدار رقابت‌ها را شروع کرد و به راحتی حریفانش را تا این جای کار از پیش رو برداشته است. متاسفانه سطح بازی بسکتبال تیم‌های آسیایی به شدت افت کرده است و این تیم‌ها روز به روز دچار افول شده‌اند.»


وی ادامه داد: «همین تیم مالزی که با اختلاف شدیدی به ما باخت، اگر مقابل من و دیگر پیشکسوتان بسکتبال ایران نیز بازی می‌کرد، باز هم شکست می‌خورد. این موضوع را گفتم تا بدانید که ایران تنها کشوری است که توانسته قدرت گذشته‌اش را حفظ کند و در شرایط آرمانی قرار دارد اما هنوز جا دارد که بهتر از این‌ها بشود و نباید فریب این نتایج را بخورد. هر چند بسکتبالیست‌های ما با تجربه هستند اما لازم است که سرمربی حرفه‌ای تیم ملی بچه‌ها را توجیه کند.»


سرمربی تیم بسکتبال دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «البته با تمامی این تفاسیر نباید چیزی که ارزش‌های ملی‌پوشان خود کم کنیم. تیم ما عملا در 3 بازی گذشته خود ثابت کرد که یک سروگردن از حریفانش بهتر بود و اختلاف امتیازی که حاصل شد گویای برتری بی‌چون‌وچرای بسکتبالیست‌های ایرانی بود. با این نتایج و با ادامه این روند اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تیم ما می‌تواند بار دیگر عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را از آن خود کند. البته اگر شرایط عادی برای همه تیم‌ها تا پایان مسابقات باقی بماند.»


هاشمی در پاسخ به این سوال که بازیکنان جوان تا اینجای رقابت‌‌ها چقدر موفق بوده‌اند، یادآور شد: «در مورد عملکرد بازیکنان جوان الان زود است که حرفی بزنیم و قضاوتی بکنم. یکی از مثل‌های قدیم ایرانی است که می‌گوید در عروسی همه دوست هستند، در عزا است که دوست واقعی‌ات را پیدا می‌کنی. ما باید صبر کنیم تا بازی‌های سخت و حساس تیم‌ملی برسد. در آن زمان است که فرق بازیکنان با یکدیگر مشخص می‌شود.»


وی خاطرنشان کرد: «آنها که جاه‌طلبی بیشتری دارند و از روحیه بالاتری برخوردارند، قطعا به تیم ملی بیشتر کمک می‌کنند. باید دید در بازی‌های مهم هم به بازیکنان جوان به اندازه 3 بازی اول زمان می‌رسد که توانایی‌های خود را نشان دهند تا بتوان در مورد آنها قضاوت کرد.»


سرمربی سابق مهرام در مورد اینکه تیم ملی بسکتبال در صورت راهیابی به المپیک باید چگونه خود را آماده این رقابت‌ها کند،‌ تصریح کرد: «‌اگر تیم ملی بتواند قهرمان آسیا شود، به صورت مستقیم راهی المپیک می‌شود و فدراسیون بسکتبال باید برنامه‌ای بریزد که همچون گذشته در میادین جهانی عملکرد ضعیفی نداشته باشیم. متاسفانه ما در المپیک قبل و رقابت‌های جام‌جهانی خوب عمل نکردیم و بسکتبال پیشرفت قابل توجهی نداشت. فدراسیون با برگزاری منظم رقابت‌های لیگ و پس از آن انجام دیدارهای دوستانه می‌تواند نتایج بهتر در المپیک فراهم کند. بعد از لیگ ملی‌پوشان نیازی به بدنسازی ندارند و فقط باید از لحاظ تاکتیکی پیشرفت کنند.»


کارشناس بسکتبال ایران با اشاره به دلایل ضعف بسکتبال در قاره آسیا،‌ عنوان کرد: «اینکه سطح بسکتبال در قاره آسیا افت کرده به خاطر تصمیمات غلط کنفدراسیون بسکتبال آسیا است. این کنفدراسیون نتوانسته تعامل خوبی بین تیم‌های شرق و غرب قاره ایجاد کند. به همین خاطر این‌تیم‌ها بیشتر در محدوده خود بازی می‌کنند و رقابت خوبی بین آنها ایجاد نمی‌شود که بتواند این فاصله را کم می‌کند. جلسات مفیدی بین روسای فدراسیون‌ها صورت نمی‌گیرد و در نتیجه کشورهای آسیایی مثل گذشته برای پیشرفت تلاش نمی‌کنند. این توقف موجب شده تا فاصله زیادی بین تیم‌های آسیایی و تیم‌های برتر دیگر قاره‌ها ایجاد شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته