دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1398 - 12:39
تازه‌های نشر دانشگاه آزاد اسلامی؛

چاپ و انتشار کتاب «اندیشه‌های انتقادی گرینبرگ در گستره فرمالیسم هنری»

کتاب اندیشه‌های انتقادی گرینبرگ در گستره فرمالیسم هنری توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا تألیف و از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسید.
کد خبر : 404922
img403.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از فسا، کتاب اندیشه‌های انتقادی گرینبرگ در گستره فرمالیسم هنری از سوی مریم جمالی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا تألیف و از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری این واحد دانشگاهی به چاپ رسید.


این کتاب شامل پیشگفتار از محمد ضمیران و چهار بخش است. نویسنده در پیشگفتار به خاستگاه فرهنگ و هنر مدرن با رویکرد نقادانه با تکیه بر دستاوردهای عمدی کلمنت گرینبرگ، اندیشمند و منتقد معاصر پرداخته است.


یکی از مهم‌ترین رویکردهای منتقدانه گرینبرگ توجه وی به عامل فرم و فرمالیسم بود. در حقیقت رهیافت وی به مدرنیسم، ریشه در برداشت وی نسبت به فرم و فرمالیسم داشت. بدیهی است که مفهوم فرم هنری دارای معانی و ابعاد گوناگون و مبهمی است. حتی معنای دقیق فرمالیسم همه بر مفهوم فرم تکیه دارد.


به گزارش آنا، در بخش نخست این کتاب به زندگینامه و دیدگاه کلمنت گرینبرگ، رویکردهای نقادانه گرینبرگ در عرصه هنرهای تجسمی، جایگاه مفهوم ذوق در رویکردهای انتقادی گرینبرگ در نقد هنری و ... پرداخته است.


در بخش دوم به نقد هنری پویه‌های آن، شرح و توصیف اثر هنری، مقایسه ارزش‌گذاری و صدور حکم و ... پرداخته است.


در بخش سوم به ظهور و شکل‌گیری فرمالیسم هنری، ابعاد معناشناختی واژه فرم، پیدایش فرمالیسم مدرن، بررسی و ارزیابی رویکردهای فرمالیستی هنر و ... پرداخته است.


این کتاب در 126 صفحه در قطع وزیری با جلد معمولی و به قیمت 300 هزار ریال به تیراژ هزار جلد به بازار عرضه شده است.


مریم جمالی با حوصله و دقت درخور ستایش، زمینه‌های حائز اهمیتی را در تحلیل اندیشه‌های گرینبرگ در قلمرو فرمالیسم مدرن مورد موشکافی و تحلیل قرار داده و راه را بر پژوهندگان آینده در مبحث فرمالیسم، مدرنیسم و دستاوردهای گرینبرگ در نقد هنری مدرن هموار کرده است.


چاپ و انتشار کتاب «اندیشه‌های انتقادی گرینبرگ در گستره فرمالیسم هنری»


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته