دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وعده محسن هاشمی عملی شد؛ راه‌اندازی پنل خورشیدی در نقطه صفر مرزی مهران از سوی دانشگاه آزاد اسلامی

وقتی مهندس محسن هاشمی به درد دل سربازان گوش می‌داد و سختی کارشان را از نزدیک مشاهده می‌کرد، همان‌جا از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قول داد که برای تأمین برق مورد نیاز پاسگاه گرمیشه، با استفاده از پنل‌های خورشیدی، سیستم روشنایی و برق دیدگاه قلاویزان را تأمین کند.
کد خبر : 40480

آن زمان پرسنل مرزداری از این خبر معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی خوشحال شدند، اما شاید فکر نمی‌کردند کمتر از یک سال دیگر، هنوز محرم نرسیده و حماسه اربعین آغاز نشده، وعده‌ها عملی شده و آنان صاحب روشنایی، کولر و برق دائمی باشند.


مکان: نقطه صفر مرزی، پاسگاه گرمیشه


وضعیت: شرایط سخت جغرافیایی، صعب العبور



حیدر داوودی خبرنگار آنا در ایلام - درست در نقطه‌ای که مهران آزاد شد، نقطه ایثار و دیدگاه قلاویزان قرار دارد؛ خاکی به خون آغشته که نعره الله اکبر رزمندگانش هنوز در دل صخره‌ها بانگ و نوا دارد. در نقطه ایثار، پرسنل مرزبانی مستقر، همچنان بیدار و هوشیار از مرزهای میهن‌مان پاسداری می کنند تا مردم در آسایش و آرامش باشند. اما این نقطه صفر مرزی با آن گرمای طاقت فرسای پنجاه درجه‌ای، سال‌ها بود که از نعمت برق و روشنایی و دستگاه‌های خنک کننده محروم بود. دستگاه‌های خنک کننده با سوخت فسیلی کار می‌کردند که بیش از چند ساعت جواب نمی‌داد. نه روشنایی مطلوب، نه کولر و پنکه و ....



این وضعیت تا کمتر از یک سال پیش ادامه داشت. در شور عظیم حسینی در ایام اربعین سالار شهیدان بود که محسن هاشمی معاون عمرانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، در جریان بازدید از طرح‌های عمرانی واحدها و مراکز آموزشی استان ایلام به همراه دکتر شهریار عباسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و در معیت دکتر عادل نوروزی معاون هماهنگی وقت استان ایلام، خواستند از نزدیک به قدمگاه شهیدان، یادمان شهدای قلاویزان و نقطه ایثار رفته و به روح پرفتوح و بیدار شهدای گمنام ادای احترام کنند.



وقتی مهندس هاشمی به درد دل سربازان گوش می‌داد و سختی کارشان را از نزدیک مشاهده می‌کرد، همان‌جا از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قول داد که برای تأمین برق مورد نیاز پاسگاه گرمیشه، دانشگاه با استفاده از پنل‌های خورشیدی، سیستم روشنایی و برق دیدگاه قلاویزان را تأمین کند. آن زمان پرسنل مرزداری از این خبر خوشحال شدند ولی شاید فکر نمی‌کردند که کمتر از یک سال دیگر، هنوز محرم نرسیده و حماسه اربعین آغاز نشده، وعده‌ها عملی شده و آنها صاحب روشنایی، کولر و برق دائمی باشند.



در نامه قدردانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهران به محسن هاشمی، ضمن تشکر از جناب هاشمی و دانشگاه آزاد آمده است: سیستم موردنظر به هنگ مرزی مهران تحویل و نصب شد و با توجه به شرایط سخت جغرافیایی منطقه، مسئولان شهرستان مهران و افراد شاغل در پاسگاه گرمیشه مراتب تشکر و قدردانی خود را اعلام می‌دارند.


آری! دانشگاه آزاد اسلامی، در نقطه‌ای که قلب امام شاد شد، قلب مرزبانان را شاد کرد.



ارتفاعات قلاویزان یادآور عملیات‌هایی از جمله کربلای یک، والفجر سه و... است که پس از چهار بار دست به دست شدن شهر مهران، منجر به آزادسازی شهر مهران شد. نقطه ایثار واقع در ارتفاعات قلاویزان، منطقه‌ای جنگی و یادآور خاطرات ابدی دفاع مقدس است. زائران میلیونی عتبات از مسیر این نقطه مرزی به زیارت نجف و کربلا مشرف می‌شوند.


ایلام با داشتن بیشترین مرز مشترک با کشور عراق، امنیت کامل و نزدیکی به کربلا، انتخاب اول زائران و شیفتگان امامان همام است تا جایی که ایلام به دروازه عتبات عالیات شهرت یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته