دریافت مدرک بیچونوچرا از مؤسسات غیرانتفاعی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – پروین طالبیان؛ در انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد 318 رشته گرایش از سوی مؤسسات غیرانتفاعی برای داوطلبان این آزمون ارائه شده است. با نگاهی سطحی به دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مشاهده میشود که در اکثر کدرشتهها نام مؤسسات غیرانتفاعی نیز وجود دارد. داوطلبان در انتخاب دانشگاه برای ادامه تحصیل باید مؤلفههای زیادی ازجمله کیفیت را مدنظر قرار دهند. اخیراً به دلیل کیفی نبودن آموزش در برخی از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، کمیتهای برای بررسی عملکرد این مؤسسات در وزارت علوم تشکیل شده و بر اساس اعلام وزیر علوم تاکنون بیش از 70 واحد از این مؤسسات تعطیل شده است.
به گفته علی آهونمنش رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی، اکنون در این مؤسسات 320 هزار دانشجو در 310 واحد، مشغول به تحصیل هستند. البته به این دانشجویان 5 هزار و 300 استاد تماموقت آموزش میدهد و نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه یک به 42 برآورد شده است. این در حالی است که حدود 6 ماه پیش آهونمنش به آنا اعلام کرده بود که 3 هزار و 500 عضو هیئتعلمی در مؤسسات غیرانتفاعی مشغول به تدریس هستند. با این حساب نسبت استاد به دانشجو یک به 115 میرسید، حال مشخص نیست با وجود اعلام نشدن نتیجه فراخوان جذب هیئت علمی گذشته چطور تعداد اعضای هیئتعلمی در این مؤسسات به 5 هزار و 300 نفر رسیده است؟!
طبقهبندی موسسات غیرانتفاعی از صفر تا 100
مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در سطوح مختلفی طبقهبندی میشوند، برخی از این مؤسسات استانداردهای آموزشی را بهخوبی رعایت میکنند و بعضی هم آنقدر خدمات ناچیز آموزشی ارائه میدهند که دانشجویان فقط درصدد دریافت مدرک از این مؤسسات هستند.
مثلا یکی از مؤسسات غیرانتفاعی که اکنون هم در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دارد، حضور فیزیکی دانشجویان را مهم نمیداند و فقط امتحانات پایانی را برای دانشجویان در تهران برگزار میکند. یکی از دلایلی که این واحد کلاس برگزار نمیکند نداشتن عضو هیئتعلمی است. جالب است با اینکه این واحد دریکی از شهرستانهاست اما اکثر دانشجویانش تهرانی هستند و دانشجویان هم اجباری برای حضور در کلاس ندارند.
طی روزهای گذشته علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آنا نیز از وجود چنین واحدهایی پرده برداشت و اعلام کرد در بازدیدهایی که از برخی واحدهای غیرانتفاعی داشتیم متوجه شدیم که این واحدها عضو هیئتعلمی ندارند ولی مجوز گرفتهاند.
وی از نحوه پذیرش و دریافت مدرک در کشور انتقاد کرد و گفت: برخی با شعبدهبازی مدرک دریافت میکنند و در پی آن پستهای دولتی و غیردولتی میگیرند.
کیفیت آموزش یا کیفیت استادان
در این زمینه وقتی با حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره کیفیت آموزش در مؤسسات غیرانتفاعی پرسوجو شد، موضوع پرداخت شهریه در مؤسسات غیرانتفاعی را پیش کشید و اظهار کرد: دانشجویان به دلیل پرداخت شهریه خدمات بهتری نسبت به دانشگاههای دولتی دریافت میکنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی که تأخیر در فارغالتحصیلی دانشجویان، ذهنش را درگیر کرده، بیان میکرد که پرداخت شهریه باعث میشود دانشجویان زودتر فارغالتحصیل شوند و مشکلی را که دانشگاههای دولتی با آن درگیر هستند؛ ندارند.
وی گفت: اکنون حدود 2 هزار دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی باید فارغالتحصیل میشدند که با وجود داشتن سنوات تحصیلی، هنوز فارغالتحصیل نشدهاند.
در ادامه که از صدوق درباره کیفیت خروجی دانشجویان سؤال شد، اذعان کرد: همه چیز به دانشجو برمیگردد، از آنجایی که دانشجو شهریه پرداخت میکند، زحمت بیشتری برای درس خواندن متحمل شده و از کیفیت بیشتری برخوردار میشود.
از صدوق درباره استادان مؤسسات غیرانتفاعی و مقایسه آنها با دانشگاه شهید بهشتی سؤال شد، وی که ناچار شده بود از حق استادان دانشگاه خود دفاع کند, اذعان کرد: ما با دقت و سختگیری استاد جذب میکنیم و افراد منحصربهفردی که میتوانند ارزش افزوده خاصی داشته باشند، پذیرش میشوند شاید مؤسسات غیرانتفاعی اینگونه نباشند و اینگونه کیفیت آموزشی ارائهشده به دانشجویان متفاوت است. البته باز رئیس دانشگاه شهید بهشتی موضوع شهریه را به میان آورد و تأکید کرد: دانشجویان مؤسسات غیرانتفاعی به دلیل پرداخت شهریه بهسرعت فارغالتحصیل میشوند.
نگاه تبعیضآمیز به موسسههای غیرانتفاعی
ناگفتهها و گفتهها درباره مؤسسات غیرانتفاعی زیاد است اگر از موضوع سرانه آموزشی و امکانات آزمایشگاهی این مؤسسات بگذریم، مسئله بعدی نگاه تبعیضآمیز مسئولان به آنهاست. بسیاری معتقدند که اگر وزارت علوم به مؤسسات غیرانتفاعی مانند سایر دانشگاههای غیردولتی نگاه میکرد، بیکیفیتی تا این حد در این مؤسسات قارچگونه مشاهده نمیشد.
سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراینباره میگوید: وزارت علوم نسبت به مؤسسات غیرانتفاعی نگاه مادرانه دارد، متأسفانه وزارت علوم به یک دانشگاه تمرکز کرده و بقیه را رها میکند.
شاید یکی از دلایل این نگاه، حضور برخی از مسئولان در رأس بعضی از مؤسسات غیرانتفاعی باشد. وقتی در روزنامه رسمی کشور نام چند مؤسسه غیرانتفاعی را جستجو کنید نام چند مسئول در ترکیب اعضا مشاهده میشود که جای تعجب دارد.
اکنون حدود 3.5 میلیون دانشجوی در حال تحصیل در کشور وجود دارد که به گفته رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی 10 درصد از این دانشجویان سهم مؤسسات غیرانتفاعی است و ارائه خدمات نامناسب برای این تعداد دانشجو قطعاً مورد تأیید نیست.
این روزها که مدام از پیشرفت علمی سخن به میان میآید قطعاً روی سخن با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است، تا دانشجویان باکیفیت به جامعه تحویل دهند و این آیندهسازان بتوانند از آنچه آموختهاند در جهت اعتلای کشور استفاده کنند. شاید کیفیسازی مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی کورسوی امیدی برای دانشجویان این مؤسسات باشد که روزی کیفیت آموزش در این مؤسسات، استاندارد خواهد شد و ارزش مدرک این مؤسسات هم قطعاً دوچندان میشود چراکه در پس تأیید مدرک، توان علمی واقعی و ثمرات غیرقابل وصفی وجود دارد.
انتهای پیام/4107/4040/پ
انتهای پیام/