دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1394 - 09:42

دلیل استعفای نماینده اوباما در ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش چیست؟

خبرهای منتشرشده درباره استعفای «جان آلن» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا از سمت خود به‌عنوان فرستاده رئیس‌جمهوری این کشور در ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه گروه داعش، ابهام‌های بسیاری را مطرح کرده است.
کد خبر : 40462

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه «العربیه» گزارش کرد: گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که احتمالا «جان آلن» فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه گروه داعش ماه نوامبر آینده سمت خود را ترک کند.


بر اساس این گزارش، با وجود اینکه منبعی در دولت آمریکا گفته است که کاخ سفید تاکنون به‌طور رسمی استعفای «جان آلن» را اعلام نکرده است، گمانه‌زنی‌ها در واشنگتن درباره استعفای وی شامل چند نظریه می‌شود که عبارت‌اند از:


- درخواست «آلن» برای کنار رفتن «بشار اسد» از قدرت و تشکیل هیئتی انتقالی برای مدیریت حکومت در سوریه


- موافقت نکردن واشنگتن با پیشنهاد پرواز‌های شناسایی تاکتیکی


- مخالفت کاخ سفید با درخواست ترکیه برای ایجاد منطقه امن با هدف حمایت از غیرنظامیان در سوریه


ژنرال «آلن» ترک‌ها را قانع کرده بود تا با درخواست آمریکا برای استفاده از پایگاه «اینجرلیک» در حملات هوایی به مواضع گروه داعش در سوریه موافقت کنند.


یک مسئول اطلاعاتی سابق به یکی از شبکه‌های تلویزیونی گفته بود که ژنرال «آلن» برای پیشبرد ماموریت‌های سخت و اجرای استراتژی «اوباما» برای شکست داعش فعالیت می‌کرد، ولی تیم «اوباما» در حد و اندازه‌های اجرای این ماموریت نبود و برای ژنرال «آلن» این امکان را فراهم نکردند تا رهبری لازم را در این ماموریت اعمال کند.


ژنرال «آلن» خواستار افزایش دخالت کشورش در سوریه بود. وی می‌خواست تا درباره بقای «اسد» در قدرت موضعی شدید اتخاذ و هیئتی انتقالی برای اداره سوریه و زمینه‌سازی برای انتخابات تشکیل شود. با وجود این، واشنگتن بر موضع خود در قبال «اسد» پایدار نبود و با اینکه اعلام کرده بود «بشار اسد» مشروعیت خود را از دست داده است، از موضع قبلی دست برداشت.


از سوی دیگر، برخی از مقام‌های رسمی در واشنگتن می‌گویند که اختلافی با ژنرال «آلن» وجود ندارد و دلیل تمایلش به استعفاء رسیدگی‌ به خانواده و همسر بیمارش است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته