دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1398 - 09:15

ظریف: اگر به 4 سال قبل بازگردیم، بازهم برجام را امضاء می‌کنم

وزیر امور خارجه کشورمان هدف اصلی توافق هسته‌ای را خارج کردن جمهوری اسلامی از اجماع امنیتی برشمرد و تصریح کرد که چنانچه به چهار سال قبل بازگردد، دوباره برجام را امضاء خواهد کرد.
کد خبر : 404583
AG8I0131.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از کان نیوز، محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در نیویورک بار دیگر تأکید کرد که اروپایی‌ها هیچ اراده‌ای برای سرمایه‌گذاری به‌منظور ادامه توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهان ندارند.


وی در این خصوص گفت: «تفاوت زیادی بین بیان اراده و اراده سرمایه‌گذاری وجود دارد» و اظهار کرد که اروپا اقدامات اندکی برای متقاعد کردن ایران برای بازگشت از روند افزایش سطح غنی‌سازی انجام داده است.


رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در چهارمین سال توافق هسته‌ای، چنانچه زمان به عقب بازگردد بازهم برجام را امضاء خواهد کرد یا خیر پاسخ داد: «حتماً این کار را خواهیم کرد».


ظریف در تعلیل چرایی امضای دوباره برجام تصریح کرد که هدف اصلی توافق هسته‌ای، خارج کردن جمهوری اسلامی از اجماع امنیتی بود و برنامه رژیم صهیونیستی به‌منظور قرار دادن ایران در اجماع امنیتی را مختل کرد. ازاین‌رو، تل‌آویو مهم‌ترین مخالف برجام بود و جنگ‌طلبان آمریکا نیز همین رویه را پی گرفتند.


وی با اشاره به اینکه بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکا به برجام محدود نشده و تقریباً همه توافقات بین‌المللی که به تأیید کنگره رسیده اعم از یونسکو، نفتا و ... را نقض کرده است افزود: خروج کاخ سفید از توافق هسته‌ای، دلیلی بر غیرقانونی بودن رژیم آمریکاست نه ناکارآمد بودن برجام.


ظریف تلویحاً اظهار کرد که برنامه‌ای برای دیدار با نمایندگان کنگره ندارد و دیدارهای دوجانبه در چارچوب برنامه سازمان ملل در دستور وی قرار دارد. گفتگو با دبیر کل سازمان ملل و مسئولین کشورهای مختلف بر اساس چارچوب‌های ملل متحد و مقررات بین‌المللی، از دیگر برنامه‌های ظریف خواهد بود.


مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در گفتگوهای هسته‌ای، هدف خود از سفرش به نیویورک را اعلام برنامه‌های جمهوری اسلامی در چارچوب توسعه پایدار اعلام کرد و افزود: پیشرفت‌های خوبی در این حوزه به دست آورده‌ایم و ضروری است که این روند به اطلاع کشورهای دیگر و افکار عمومی برسد.


ظریف، رویکردهای ضد ایرانی آمریکا در راستای تروریسم اقتصادی و ایجاد مانع برای برقراری روابط بین‌المللی در بخش اقتصاد را سدّی بزرگ برای تحقق اهداف توسعه پایدار دانست که لازم است به اطلاع اعضای جامعه بین‌المللی برسد.


وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شده بود.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته