کیفیسازی مؤسسات غیرانتفاعی از برگزاری جلسه تا واقعیت
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها که بررسی کیفیت آموزش در مؤسسات غیرانتفاعی مدنظر است و امروز هم که اولین جلسه کمیته هماهنگی بررسی وضعیت کیفی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی برگزار شد شاید لازم باشد کمی درباره این مؤسسات آموزشی کمی دقیقتر به بررسی بپردازیم.
از زمانیکه اخبار بررسی کیفی مؤسسات غیرانتفاعی به گوش میرسد اعلام شده که بیش از 70 واحد غیرانتفاعی به تعطیلی کشیده شد و وزیر علوم همواره وعده رسیدگی به تخلفات آموزشی این مؤسسات را اعلام کرده است.
در حال حاضر حدود 310 واحد غیرانتفاعی در کشور وجود دارد که تنها 5 هزار و 300 عضو هیئتعلمی تماموقت در آنها مشغول به فعالیت هستند. یعنی هر واحد بهطور متوسط تنها 17 عضو هیئتعلمی تماموقت دارد. مؤسسات غیرانتفاعی اکنون در دورههای کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد و قطعاً این تعداد استاد برای انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پاسخگو نیست چرا که در دانشگاههایی همچون دولتی و آزاد اعضای هیئت علمی سقف مشخصی برای فعالیت علمی و پژوهشی دارند.
البته مسئله مؤسسات غیرانتفاعی تنها به همینجا ختم نمیشود، چشمپوشی از معایب مؤسسات غیرانتفاعی از سوی برخی از مسئولان وزارت علوم و مسئولیت مستقیم در برخی از واحدها بهعنوان عضو هیئتامنا، شائبه حمایت دولتیها از این مؤسسات را تقویت میکند. حتی آنگونه که در روزنامه رسمی کشور آمده، نام یکی از معاونان وزیر علوم جزء هیئتامنا و هیئت مؤسس دو واحد غیرانتفاعی دیده میشود. بسیاری از فعالان آموزشی اذغان میدارند که مسئولان عالیه نباید از سمتی که دارند به نفع خود سوءاستفاده و حتی استفاده قانونی کنند. هیچگاه افکار عمومی نمیپذیرد مثلاً معاون وزیر صنعت خود شرکت خودروسازی یا بازرگانی داشته باشد که از راه سمتی که دارد رانتی برای خود ایجاد کند، قطعاً افکار عمومی با فعالیت معاون وزیر علوم در مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی موافق نیست و آن را برنمیتابد.
بسیاری معتقدند که حمایت بیچونوچرا از مؤسسات غیرانتفاعی از همینجا شروع میشود و امروز که وضعیت آشفته مؤسسات غیرانتفاعی بسیار عیان شده، وزارت علوم ناگزیر شده کیفیسازی در این مؤسسات آموزشی را در دستور کار قرار دهد.
چند تن از دانشجویان یکی از مؤسسات غیرانتفاعی اخیراً به خبرنگار آنا اعلام کردند بدون اینکه در کلاس شرکت کنند در حال اتمام دوره کارشناسی خود هستند. این دانشجویان اذعان داشتند که پایان هر ترم چند سؤال در اختیار آنها قرار میگیرد و از همان سؤالها، سؤالات نهایی پایانترم طرح میشود و دانشجویان بهراحتی میتوانند واحدهای درسی خود را بگذرانند.
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بارها از کیفیت آموزش در مؤسسات غیرانتفاعی انتقاد کردهاند و بسیاری از رشتههای موجود در این مؤسسات را حتی بدون هیئتعلمی دانستهاند. متأسفانه نگاه تبعیضآمیز به مؤسسات غیرانتفاعی باعث شده نهتنها دانشجویان برخی از زیرنظامهای آموزشی کاهش یابد بلکه آنها را به مرز تعطیلی بکشاند چراکه این مراکز با وجود داشتن امکانات لجستیکی نظیر استاد، فضای آموزشی و امکانات آزمایشگاهی نتوانستهاند دانشجویان مورد انتظار خود را جذب کنند.
با این همه باید منتظر ماند و دید که چه عاقبتی در انتظار مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی خواهد بود؟
انتهای پیام/4107/4040/
انتهای پیام/