دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1398 - 10:27
بخش دوم اسناد لورفته از سفیر انگلستان؛

ترامپ به دلیل انعقاد توافق هسته‌ای توسط اوباما از برجام خارج شد

اسناد دیپلماتیک فاش‌شده از سفیر سابق انگلستان در واشنگتن نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل امضای برجام از سوی رئیس‌جمهور سابق این کشور از توافق هسته‌ای خارج شد.
کد خبر : 404321
1397021822564593414082084.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری فرانسه، اسناد دیپلماتیک فاش‌شده نشان می‌دهند که سفیر سابق انگلستان در واشنگتن معتقد است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این دلیل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد که در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا امضا شده بود.


کیم داروک در یادداشتی دیپلماتیک مربوط به می 2018 (اردیبهشت 1397) نوشته بود که دولت آمریکا در راستای «خرابکاری دیپلماتیک» و شاید به دلایل شخصی از برجام خارج شد، زیرا قراردادی مربوط به اوباما بود.


این یادداشت، بخش دوم از اسناد و گزارش‌های افشاشده‌ به وسیله روزنامه دیلی‌میل است. بخش نخست این اسناد و یادداشت‌ها چندی پیش و قبل از استعفای داروک منتشر شده بود.


طبق این اسناد، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه وقت انگلیس در می 2018 (اردیبهشت 1397) به واشنگتن می‌رود تا ترامپ را برای خارج نشدن از برجام متقاعد کند. داروک بعد از این جلسه نوشت که اختلافاتی میان ترامپ و تیمش بر سر خروج از توافق هسته‌ای با ایران وجود داشت.


سفیر سابق انگلستان در واشنگتن در این یادداشت از کاخ سفید به دلیل در اختیار نداشتن راهبردی درازمدت در مورد برجام انتقاد کرد و نوشت: آنها نمی‌توانند به یک راهبرد درازمدت متکی باشند. رایزنی‌ها با وزارت امور خارجه صبح امروز ادامه یافت و هیچ پیشنهاد درازمدتی برای شرکا و متحدان در اروپا یا منطقه ارائه نشد.


داروک نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در خلال رایزنی‌هایش با جانسون، خویشتن‌داری آمریکا را یادآور شد و از تصمیمی گفت که ترامپ اتخاذ کرده است.


وی در یادداشت‌هایی که پیش‌تر افشا شد، ترامپ را فردی متزلزل و بی‌کفایت خوانده بود؛ اظهاراتی که باعث بروز تنش در روابط میان آمریکا و انگلستان شد.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته