دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1398 - 17:20
جاهد در گفتگو با آنا:

کتاب‌های سینمایی در کشف لایه‌های عمیق فیلم به مخاطب کمک می‌کند

یک نویسنده حوزه سینما گفت: کتاب‌های سینمایی در فهم لایه‌های عمیق فیلم به مخاطب کمک می‌کند.
کد خبر : 404193
IMG_0085-2.jpg

کورش جاهد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره کتاب جدید خود با عنوان «نشانه و ذهن در سینمای امروز» گفت: این کتاب در ادامه دو اثر سینمایی قبلی که با انتشارات پرنده کار کرده‌ام نوشته شده است. رویکرد سینمای امروز جهان بر خلاف فیلم‌های قدیمی که صرفاً سینمایی بودند خیلی جنبه بینامتنی و میان‌رشته‌ای دارد یعنی در سینما دنبال رگه‌هایی از روانکاوی و ردپاهایی از فلسفه می‌گردیم که به‌اصطلاح این‌ها را در این فیلم‌ها پیدا کنیم.


وی بیان کرد: ردپاهای این موارد قابل رهگیری و استناد است؛ خیلی از این مفاهیم در فیلم‌های جدید کار شده است. در کارهای قبلی نیز این رویکرد را داشتم و این چیزها را جستجو می‌کردم اما در این کتاب جدید مفصل‌تر و با دقت بیشتری در جستجوی نشانه‌ها در فیلم‌های سه دهه سال اخیر سینمای جهان بودم. 


این نویسنده حوزه سینما عنوان کرد: خیلی از منتقدان و مدرسان فیلم متأسفانه در سینمای جهان صرفاً به بررسی روایت و چگونگی وقوع داستان و بالا و پایین فیلم می‌پردازد اما به یک سری نشانه‌ها در فیلم‌ها اصلاً دقت ندارند؛ مثلاً فیلمی در جاده رخ می‌دهد، باید گفت که چرا فیلم‌ساز و کارگردان جاده را برای روایت و فیلم انتخاب کرده است؟ به این مفاهیم باید دقت شود چون به لحاظ روانکاوی و روان‌شناسی قابل بررسی است. مسائلی از این دست را به‌صورت موشکافانه در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار دادم.


جاهد درباره جامعه مخاطب این اثر سینمایی گفت: این کتاب برای طیف وسیعی از علاقه‌مندان سینما تا متخصصان سینما قابل استفاده است. زبان کتاب زبان ساده‌ای است اما مفاهیم فلسفی و روان‌شناسی هم وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه بیشتر به منابع و کتاب‌های دیگر نیز مراجعه کنند. اما خود کتاب برای اهالی سینما و عامه مردم قابل استفاده است.


وی اظهار کرد: دغدغه من همیشه این بود که علاقه‌مندان به فیلم صرفاً داستان فیلم را تعقیب نکنند و به لایه‌های عمیق فیلم هم توجه کنند و آن‌ها را کشف کنند که در نگاه اول شاید قابل کشف و نباشد. در فیلم‌ها لایه‌های مختلفی وجود دارد که کشف آن‌ها باعث لذت بردن از فیلم می‌شود. من این کتاب‌ها را به همین منظور نوشتم تا بیننده بتواند بهتر فیلم‌ها و سینما را دنبال کند.


انتهای پیام/4072/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته