دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1398 - 17:43

ظریف: ایران آمادگی دارد تا جایی که ممکن است با آمریکا مقابله کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران آمادگی دارد تا جایی که ممکن است با آمریکا مقابله کند.
کد خبر : 403898
580.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در گفتگوی اختصاصی با شبکه المیادین گفت: «تیم بی» از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا تشکیل شد و سپس محمد بن‌سلمان و محمد بن‌زاید به آن پیوستند. آنها می‌توانند از این تیم خارج شوند و ما از این موضوع خوشحال خواهیم شد.


از پیوستن همسایگانمان به آغوش منطقه استقبال می‌کنیم


وی افزود: تمایل داریم همسایگانمان وارد گروه جدیدی شوند و به آغوش منطقه بازگردند. آنها تصمیماتی علیه ایران اتخاذ نکرده‌اند، بلکه ببینید عربستان و امارات علیه یمن چه اقداماتی انجام داده‌اند.


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: الان امارات و عربستان علیه مردم یمن اقدام می‌کنند، آیا قطر متحد ما بود که علیه آن اقدام کردند؟ آیا سودان متحد ما بود و آیا عمرالبشیر متحد ما بود یا متحد آنها بود؟ آیا لیبی متحد ماست؟ اگر ایران نبود، آنها می‌خواستند قطر را محاصره و خفه کنند. ما حتماً دلمان می‌خواهد نه تنها امارات بلکه عربستان سعودی نیز به گفتگو و همراهی و همکاری با ملت‌های منطقه برگردند و حتماً استقبال می‌کنیم.


ظریف گفت: ما بودیم که بعداز هشت سال جنگ وقتی کویت مورد حمله قرار گرفت به حمایت از آنها شتافتیم، ما بودیم بعد از اینکه عراق سال‌ها علیه ما جنگید و وقتی که داعش علیه عراق هجوم آورد، جوان‌هایمان را برای مردم عراق فدا کردیم، حتماً مردم عراق و سوریه نقش نخست را داشتند، اما این ایرانی‌ها بودند که رفتند کنار مردم عراق و سوریه خون دادند. 


ایران هشت سال در برابر کل دنیا ایستاد


وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا جایی که ممکن است با آمریکا مقابله کند؛ ما دولتی قدرتمند هستیم و همه امکانات لازم را در اختیار داریم. ما دولتی هستیم که هشت سال نه فقط در برابر رژیم صدام بلکه برابر دنیا ایستادیم. آنها از میگ روسی تا سلاح شیمیایی آلمانی و آواکس آمریکایی تا بیش از 70 میلیارد دلار پول سعودی، کویتی و اماراتی در جیب صدام ریختند و سلاح در اختیارشان قرار دادند و همه‌گونه حمایتی کردند تا بر ما فشار بیاورند.


ظریف گفت: من به همسایگانمان اطمینان می‌دهم که تندروهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه یک سربازشان را فدای شما نخواهند کرد و هیچ‌گاه یک قدم برای شما برنخواهند داشت.


انگلیسی‌ها نوکر آمریکا هستند


ظریف افزود: انگلیسی‌ها بهتر است به طور رسمی اعتراف کنند که نوکر آمریکایی‌ها هستند و از سوی آمریکا اقدام می‌کنند؛ آمریکا نیز با توهین‌هایی که به سفیر و نخست‌وزیرشان کرده، به‌خوبی این محبت را پاسخ داده است.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: سیگنال‌های واضحی وجود دارد که ممکن است امارات سیاست جدیدی را به‌ویژه در امور منطقه‌ای دنبال کند، که اگر چنین بشود حتماً به سود دولت امارات خواهد بود.


ایران از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال می‌کند


ظریف درباره سفر مشاور ارشد رئیس‌جمهور فرانسه به تهران گفت: فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند آمریکا تحریم‌ها را لغو کند تا امکان کاهش تنش وجود داشته باشد. اینکه تا چه میزان موفق باشند به این بستگی دارد که آمریکایی‌ها چقدر همراهی کنند. فرانسوی‌ها به طور رسمی اعلام کردند میانجی نیستند، بلکه تلاش می‌کنند تا تنش‌ها کاهش یابد. ما نیز از هر تلاشی برای کاهش تنش و بازگرداندن برجام به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بین‌المللی به وضعیت اجرایی استقبال می‌کنیم.


اقدامات ما در کاهش تعهدات در چارچوب برجام است


وی تأکید کرد: اقداماتی که انجام می‌دهیم در چهارچوب پاراگراف ۳۶ برجام است و هر زمان طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند، حال این طرف مقابل می‌تواند اروپا باشد یا آمریکا می‌توان مشکل را حل کرد.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره انتقادات اروپا و انگلستان به ایران در زمینه اجرای گام دوم غنی‌سازی اورانیوم و اینکه آیا توقیف کشتی حامل نفت ایران یک هشدار است، گفت: اروپایی‌ها آمادگی سرمایه‌گذاری نداشتند، لذا اگر اروپا این ظرفیت را در خود ایجاد کند، به نفع خودشان است که آمریکا احساس نکند همیشه می‌تواند سیاست‌هایش را بر همه دنیا تحمیل کند.


وی افزود: اقدام انگلیس علیه نفتکش یک دزدی دریایی واضح است که از سوی آمریکایی‌ها انجام شد، تحریم نفت سوریه یک ادعای بی‌معناست، زیرا در وهله نخست، کشورهای اروپایی نفت به کسی صادر نمی‌کنند. دوم اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا فرامرزی نیست. اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌های فرامرزی است و می‌گویند آمریکا تحریم فرامرزی می‌کند؛ لذا تحریم برای این است که اروپا نفت از سوریه نخرد، نه اینکه یک کشور دیگر به سوریه نفت بفروشد. بنابراین انگلیسی‌ها توجیه بچگانه و مضحکی را مطرح کردند. 


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته