دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایران‌نژاد در گفتگو با آنا:

جشنواره فیلم مستند یک اتفاق خوب و جایی برای دیده شدن است

کارگردان فیلم مستند «لبخند زمین» گفت: جشنواره فیلم مستند یک اتفاق خوب و جایی برای دیده شدن است.
کد خبر : 403364
55555555.jpeg

زهرا ایران‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره فیلم مستند «لبخند زمین» که در سومین جشنواره فیلم مستند حضور دارد، با بیان اینکه این اثر مربوط به پدیده بیابان‌زایی در استان گلستان است، گفت: جشنواره مستند محلی برای دیده شدن مستندسازان، معرفی قومیت‌ها و رواج گونه مستند در بین مردم بوده که باید تداوم داشته باشد.


وی درباره این اثر توضیح داد: پیش از ساخت فیلم «لبخند زمین»، تهیه‌کنندگی یک مجموعه مستند اجتماعی 6 قسمتی را به عهده داشتم که کارگردانی دو قسمت از آن را نیز انجام دادم. همچنین مستندهایی درباره شهدا، گیاه کلزا - شرکت‌کننده در دومین جشنواره فیلم مستند شبکه مستند - و حدود 9 فیلم دیگر را نیز کارگردانی کرده‌ام. 


کارگردان فیلم مستند «لبخند زمین» درباره موضوعات مورد علاقه خود در حوزه مستند نیز اظهار کرد: من به مستندهای اجتماعی که بوم‌گرا و فولکلور هستند، علاقمندم. از آنجا که در استانی زندگی می‌کنم که از تنوع جغرافیایی، اقلیمی و قومیتی برخوردار است و ظرفیت خوبی برای مستند دارد، قطعاً موضوعاتی که به جغرافیا و اقیلم برمی‌‌گردد برایم جذاب است اما اگر در مقام انتخاب باشم، سوژه‌های اجتماعی بیشتر مرا جذب می‌‌کند.


ایران‌نژاد همچنین درباره انتخاب عنوان فیلم یعنی «لبخند زمین» بیان کرد: این فیلم به پدیده بیابان‌زایی در استان گلستان می‌پردازد و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی منابع طبیعی استان گلستان در سال‌های اخیر را که برای جلوگیری از گسترش پدیده ریزگردها صورت گرفته نیز پوشش می‌دهد. از این‌رو دوست داشتم عنوان فیلم امیدوارکننده باشد چون فیلم به اصطلاح «پایان خوش» دارد. با انتخاب این عنوان امیدآفرین خواستم بگویم که زمین را باید به گونه‌ای احیا کنیم تا به ما لبخند بزند؛ نه این که جایی برای زندگی ما و دیگر جانداران نباشد.


وی همچنین درباره اثر بیان کرد: لبخند زمین تولید شبکه گلستان و به سفارش منابع طبیعی استان گلستان بود اما من به این موضوع علاقه‌مند شدم چون این مسئله برای استان ما بسیار مهم است.


این فیلمساز درباره آغاز کار ساخت این فیلم گفت: ساخت این فیلم از اردیبهشت 1397 شروع شد و بیشتر کار آن در سه ماه تابستان 1397 صورت پذیرفت. پدیده ریزگردها از تیرماه تا اواخر مردادماه در مناطقی از استان گلستان دیده می‌شود که در تابستان هوای بسیار گرم دارد، به گونه‌ای که هنگام حضور ما برای فیلمبرداری در این مناطق، دمای هوا تا 50 درجه نیز می‌رسید. این بر سختی کار می‌افزود اما به دلیل اینکه کار به سفارش منابع طبیعی استان گلستان بود منابع طبیعی با ما همکاری می‌کرد و در این مناطق، دو کارشناس منابع طبیعی ما را همراهی می‌کردند. حتی منابع طبیعی در مناطق صعب‌العبور ماشین‌های شاسی بلند و راننده در اختیار ما می‌گذاشت که کار ما را راحت می‌کرد. 


ایران‌نژاد اقدام شبکه مستند در برگزاری جشنواره فیلم مستند را اقدامی مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: این جشنواره اتفاق مثبتی است. بدین جهت که در یک زمان خاص فیلم‌های متعدد با موضوعات مختلفی از شهرهای گوناگون با قومیت‌ها و زاویه دیدهای مختلف از کارگردان‌های متعدد نمایش داده می‌شود. از این رو این جشنواره باید تداوم داشته باشد.


وی درباره تأثیر آرای مردمی در این جشنواره با تأکید بر تجربه خود در جشنواره فیلم مستند در سال گذشته افزود: خود من پیگیر جمع کردن آرای مردمی نیستم بنابراین نظرم این است که تأثیر رأی مردمی کمتر و نقش داورها در تعیین فیلم منتخب بیشتر باشد.


این فیلمساز همچنین با اشاره به تأثیر مثبت آرای مردمی بر افزایش بینندگان و مخاطبان فیلم‌ها یادآور شد: این جشنواره می‌تواند همانند دیگر جشنواره‌ها، جایزه جداگانه‌ای درباره آرای مردمی بگذارد. چون در شرایط فعلی در حق کسانی مانند من اجحاف می‌شود که نمی‌توانند در پی رأی جمع کردن بروند.


ایران‌نژاد همچنین با توجه به تجربه حضور خود در این جشنواره در سال گذشته درباره بازخورد پخش فیلم خود از شبکه مستند گفت: با این که درباره پخش فیلمم اطلاع‌رسانی چندانی نکرده بودم اما باز تعداد زیادی فیلم مرا دیده بودند. این نشان می‌دهد شبکه مستند مخاطب خودش را دارد. این برای من خوشحال‌کننده است. چون من در استان گلستان کار می‌کنم و وقتی کار من در شبکه مستند دیده می‌شود با دامنه گسترده‌ای از مخاطبان مواجه می‌شوم که اتفاق مثبتی است.


وی همچنین تعداد جوایز در نظر گرفته شده برای این جشنواره را بسیار کم دانست و با ابزار امیدواری درباره افزایش این جشنواره‌ها، بودجه و جوایزشان گفت: پارسال در این جشنواره تنها سه جایزه داده شد و به گمانم بقیه جوایز به فضای مجازی و پوستر تعلق داشت، در حالی که در بخش تصویربرداری و تدوین جایزه‌ای داده نشد در حالی که هر دو این عناصر و به‌ویژه تصویربرداری در تهیه و ساخت فیلم مستند نقش بسیاری دارند و بهتر نقش بسیاری دارند و بهتر است برای این بخش‌ها نیز جایزه تعریف شود بنابراین اگر امکان دارد تعداد جایزه‌ها حتی در حد لوح تقدیر یا مبلغی کم افزایش یابد تا انگیزه فیلمسازان بیشتر شود.


«لبخند زمین» امروز ساعت 19 در قالب سومین جشنواره مستند از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و ساعت 24 بامداد و 11 صبح فردا بازپخش می‌شود.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته