دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قاسمی در گفتگو با آنا:

تمرکز «آبگینه» نمایش جاذبه‌های بکر تاریخی و فرهنگی است

کارگردان مجموعه مستند «آبگینه» گفت: تمرکز این مجموعه مستند بر روی نمایش جاذبه‌های بکر تاریخی و فرهنگی است.
کد خبر : 403128
5019a2d8-7ce3-449c-9c67-d1f5360667df.jpg

مجتبی قاسمی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره مستند 14 قسمتی «آبگینه» که به‌زودی از شبکه مستند سیما پخش می‌شود، گفت: نام مستند که قبلاً به «تهران من» مشهور بود، تغییر کرد و با مشورت «آبگینه» را انتخاب کردیم و لوگوی طراحی شده به نام «آبگینه» است.


وی با بیان اینکه این مستند 14 قسمت پنج تا هشت دقیقه‌ای قرار است به عنوان میان‌برنامه در شبکه مستند پخش شود، افزود: این مستند در هر قسمت به یک موضوع و مکان تاریخی و فرهنگی شهر تهران مثل کاخ گلستان، موزه ایران باستان، مسجد مجدالدوله، کلیسای مریم مقدس، کنیسه حیم و آتشکده آدوریان می‌پردازد.


کارگردان مجموعه مستند «آبگینه» با اشاره به تفاوت این مجموعه مستند با دیگر مستندها توضیح داد: سعی کردیم برنامه ما متفاوت با برنامه‌هایی مانند مستند ایران باشد که در شبکه آی‌فیلم و پرس تی‌وی پخش می‌شود و دنبال کاری جدید بودیم. تمرکز ما روی تاریخ معاصر در 100 سال اخیر و فضای کار به گونه‌ای است که حس تاریخی به ما دست می‌دهد.


قاسمی افزود: از نظر محتوا نیز سعی کردیم در هر قسمت به موضوع جدیدی که بیننده کمتر در مورد آن اطلاع دارد، اشاره کنیم. به عنوان مثال، در قسمت موزه پست نشان می‌دهیم که اولین تلفن همراه که وارد ایران شده، متعلق به ناصرالدین شاه بوده است.


این مستندساز یادآوری کرد: معمولاً در این نوع مستندها به گچ و لعاب دیوار بسنده می‌کنند و در همین حد باقی می‌مانند، اما ما در هر قسمت سعی کردیم بیننده را با موضوعی رو‌به‌رو کنیم که انتظار دارد در رابطه با آن اطلاعات به دست آورد.


وی با تأکید بر اینکه رویکرد ما این است که علاوه بر یک فرم جدید، محتوای مهم و جالبی به مخاطب معرفی کنیم، اضافه کرد: در هر قسمت به یک رویداد تاریخی اشاره می‌کنیم و آن رویداد را بهانه‌ای برای گفتن موضوع اصلی قرار می‌دهیم. به عنوان مثال، دلیل تصویربرداری از کنیسه حیم، اشاره به چاپ تمبری برای نوع دوستی ایران در جنگ جهانی دوم در جریان پناه آوردن لهستانی‌ها به ایران و اقامت دو ماهه در این کنیسه است.


قاسمی درباره تحقیقات و تصویربرداری «آبگینه» نیز گفت: بخشی از تحقیقات از قبل به کمک مجری برنامه انجام شده و بخشی هم کارشناسان داخل مکان‌های تاریخی به ما کمک کردند. برای تصویربرداری هر قسمت دو روز وقت گذاشتیم، اما تدوین آن طولانی‌تر شد و برای هر قسمت چهار روز زمان صرف شد.


به گزارش آنا، «آبگینه» در شبکه مستند سیما تولید شده و عوامل آن عبارتند از: مجری طرح، تهیه کننده و کارگردان: مجتبی قاسمی، نویسنده: شعیب یوسف‌وند، تصویربرداران: حمیدرضا رمضانپور و علی اخلاقی، تدوینگر: فتحی علیزاده، صدابردار: محمدحسین مهرجو، صداگذار: محمدجسین مهرجو، گرافیک و جلوه‌های ویژه بصری: پوریا اوسطی، طراح لوگو: مژگان ابریشمی‌فر، طراحی و ساخت تیتراژ: فتحی علیزاده، نریتور: عبدالله حاجی‌محمدی، انتخاب موسیقی: میثم نبی، مجری: امیر فرهبد، مدیر تولید: بهنام روشن و مدیر تدارکات: میثم قاسمی.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته