دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1398 - 11:24
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنعت و صادرات دو بال اصلی توسعه/دانشگاه‌ها در محورهای توسعه به صنعت کمک کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دانشگاه‌ها در تمامی محورهای توسعه به صنعت کمک کنند.
کد خبر : 403070
_HZS3158.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا رحمانی در همایش رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با عنوان هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم که صبح امروز در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: امسال سال رونق تولید را در پیش داریم، فرمایش مقام معظم رهبری فرصتی را فراهم کرد و برنامه‌های خود را پیرامون اجرایی کردن همین شعار سال تنظیم کردیم، این برنامه‌ها در هفت محور و ۳۵ برنامه سیاستی است.


وی افزود: در این هفت محور ابتدا شاید بخش توسعه فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به دانشگاه دیده شود اما در حقیقت در تمام هفت محور نیاز به حضور دانشگاه‌ها است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: هفت محور پیش روی این وزارتخانه شامل توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل شامل 10 برنامه، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیریت بازار و لجستیک، بهبود فضای کسب‌وکار و محور هفتم نیز تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها است.


رحمانی عنوان کرد: اکثر سیاست‌های نظام و این وزارتخانه از محور اول برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت تأثیر می‌پذیرد. برای توسعه و تعمیق ساخت داخل چندین برنامه و نهضت راه انداختیم. به‌طور مثال واحدهای صنعتی کشور را از حیث اندازه و پیچیدگی کار به دو بخش واحدهای بزرگ و واحدهای کوچک یا متوسط تقسیم کردیم. به این واحدها ابلاغ شده است تا نمایشگاهی از نیازمندی‌های خود را راه‌اندازی کنند تا دانشگاه‌ها و محققان کشور نسبت به آشنایی با نیازها و رفع آنها اقدام کنند. یکی از موارد اخیر، نمایشگاه نیازمندی‌های صنایع پتروشیمی بود که در تبریز برگزار شد. از دانشگاه‌ها درخواست دارم در این نهضت مشارکت فعال کنند.


وی اظهار کرد: مبلغ قراردادهای در حال اجرا بین دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی 950 میلیارد تومان است و بخش عمده‌ای از این قراردادها مربوط به دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی اصفهان است در حالی که هر کدام از این دانشگاه‌ها به‌تنهایی توانایی فعالیت بیش از این مبلغ را دارند و عملکرد دانشگاه‌ها در این زمینه ضعیف است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: راهکار نجات در شرایط تحریم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه است اما اگر تحریم‌ها نیز نبود، باید به توسعه فناوری و صادرات توجه بیشتری می‌کردیم چون این دو، بال اصلی پیشرفت و توسعه هستند. از ارتباط فعلی دانشگاه و صنعت راضی نیستیم. نه صنعت و نه دانشگاه از ارتباط موجود رضایت ندارند. پیش از این هر کدام در گوشه‌ای به کار خود مشغول بودند اما در تکانه‌هایی مثل تحریم، ضعف‌ها آشکار می‌شود. امروز برای جبران این ضعف باید همکاری بیشتری داشته باشیم.


رحمانی اشاره کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و باید برای رفع این دغدغه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد. هم‌چنان که با صنعت، انقلاب چهارم را داشتیم، در دانشگاه‌ها نیز نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها ظهور کرده‌اند. امروز فناوری با سرعت بیشتری تغییر می‌کند و کسب‌وکارها نیز از این سرعت تأثیر گرفته‌اند. حتی بعضی از مشاغل تغییر کرده یا از بین رفته است. باید توجه بیشتری کنیم که این تغییرات سریع منجر به وارد آمدن ضربه به اشتغال و صنعت کشور نشود.


وی در پایان سخنان خود گفت: با ارتباط‌های مؤثر بین دانشگاه و صنعت می‌توان تحریم‌ها را شکست داد. بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان، در سال جاری رشد اقتصادی منفی خواهیم داشت اما اگر دانشگاه‌ها کمک کنند و به‌صورت جدی وارد کار شوند، می‌توان رشد منفی را به رشد مثبت تغییر داد و این کار شدنی است.


انتهای پیام/4107/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته